امروز 19 فروردین، دومین روز هفته سلامت در حالی با عنوان جامعه ایمن – رانندگی ایمن نامگذاری شده است که سالانه 23 هزار نفر و در هر ساعت 3 نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و غم‌انگیزتر این‌که 70 درصد این کشته‌ها، نان‌آور خانواده خود بوده‌اند.
کد خبر: ۳۱۹۷۰۵

آمار چند برابری کشته‌های تصادفات رانندگی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا بیانگر این واقعیت است که هنوز واژه رانندگی ایمن برای بسیاری از شهروندان‌مان به هنگام رانندگی بی‌معناست و جمله معروف دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است که یک اصل مهم در فرهنگ رانندگی صحیح محسوب می‌شود، هنوز آنچنان که باید در میان رانندگان ایرانی نهادینه نشده است.

رانندگی به شیوه ایرانی سالانه 23 هزار کشته، 280 هزار نفر مجروح و 800 هزار فقره تصادف بر جای می‌گذارد.

رانندگی ایرانی قانون خاص خود را دارد و رانندگان ایرانی تنها زمانی خود را مقید به رعایت قوانین و مقررات می‌دانند که پلیس را به چشم ببینند. اگر پلیس نباشد قانون تعطیل است و حق تقدم با رانندگانی است که خطرناک‌تر و بی‌محاباتر می‌رانند.

رانندگان ایرانی پس از تخلف هم رفتار جالبی دارند یا التماس می‌کنند و خود را به بی‌اطلاعی می‌زنند و اعمال جریمه توسط پلیس نیز تاثیر چندانی در جلوگیری از تکرار مجدد تخلف ندارد و این وضعیت بخصوص در آن دسته از رانندگانی که از درآمد بالایی برخوردارند محسوس‌تر است.

رانندگان ایرانی در خیابان‌های شهر که باید با سرعت مجاز بین 40 تا 50 کیلومتر در ساعت حرکت کنند 100کیلومتر سرعت دارند و در کوچه‌ها نیز با دنده 4 می‌رانند.

با چنین توصیفی از وضعیت ناخوشایند رانندگی در ایران آمار چند صد هزار نفری کشته‌های تصادفات رانندگی چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

صرف نظر از این‌که نهادینه نشدن فرهنگ رانندگی سالم و ایمن در میان برخی رانندگان ایرانی هر ساله چه خسارت‌های جانی و مالی را به نیروی انسانی و اقتصاد کشور وارد می‌کند اما نگران‌کننده‌تر از همه انتقال این فرهنگ نادرست به نسل فردای جامعه است.

در واقع نباید این اصل مهم را فرموش کرد که تا نسل بزرگسال جامعه ما آموزش نبیند و نقش خود را به‌عنوان الگوی یک راننده قانونمند یا قانون گریز در ذهن فرزندانشان جدی نگیرند، نمی‌توان به بهبود فرهنگ رانندگی در کشور امیدوار بود. همراه با نقش موثر والدین در نهادینه‌کردن الگوی رانندگی صحیح در ذهن فرزندان، راه‌اندازی پارک‌های ترافیک توسط مسوولان شهرداری و اجرای طرح‌هایی مانند همیار پلیس توسط راهنمایی و رانندگی از جمله اقدامات دستگاه‌هایی اجرایی برای نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی در میان کودکان به‌عنوان رانندگان آینده جامعه است.

در این میان آموزش نکاتی که رعایت آنها در انجام یک رانندگی سالم و ایمن موثر است، خالی از لطف نیست: سعی کنید با متانت رانندگی کنید و بر اعصاب خود مسلط باشید و نسبت به محرک‌های ترافیکی واکنش نشان ندهید و تا حد ممکن از بوق زدن اجتناب کنید، فاصله مجاز را رعایت کنید، هنگام حرکت و رانندگی از خودرو چیزی بیرون نیندازید، سیگار نکشید و با تلفن همراه صحبت نکنید. با رانندگان دیگر لجبازی نکنید از سرعت مجاز تجاوز نکنید، به علائم راهنمایی و رانندگی و ماموران توجه کنید و به آنها احترام بگذارید.

پوران محمدی 
گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها