آیت‌الله محمدی ری شهری تاکیدکرد:

اصولگرایی یعنی همراهی با رهبری

آیت الله ری شهری در مراسم معارفه سرپرست جدید زائران ایرانی گفت: اصولگرایی واقعی اجتناب از افراط و تفریط است و اگر کسی تندروی یا کندروی کند اصولگرایی نیست بلکه اصولگرایی همراهی با رهبری است. باید مراقب بود با کارهای بی رویه به فتنه انگیزی دشمن کمک نشود.
کد خبر: ۳۰۶۸۲۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری، متن کامل سخنرانی آیت الله محمدی ری شهری در آیین تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم

«ان الله یأمرکم ان تودوا الامانات الی اهلها» در واقع، زبان و بیان وتوان شکر این نعمت عظیم را ندارم خداوند متعال را سپاسگزار باشم که توفیق داد تقریباً دو دهه از عمرم را در خدمت اهداف بلندش و زائران خانه خدا و خاندان رسالت بگذارنم. سال 70 که مقام معظم رهبری این مسؤولیت را به بنده واگذار کردند یک موی سفید در صورتم نبود و امروز عکس قضیه است. الحمدلله ...

لازم می دانم از مقام معظم رهبری صمیمانه تشکر کنم که با حکم وعنایت و هدایت و رهنمودهای خودشان زمینه این خدمت عظیم را فراهم کردند ایشان اهتمام فوق العاده ای به موضوع حج و برگزاری با عزت و اقتدار آن داشتند و همان طور که در حکم بنده تصریح و تأکید فرموده بودند همه آنچه آرمانها و سیاستهای امام راحل بود را از من خواسته بودند که در حج پیاده کنیم ایشان مانند شخص حضرت امام بلندترین پیام، قویترین و جامع ترین پیامهایشان را برای حج می دادند و بنده افتخار دارم که خداوند متعال به من توفیق داد که مجری اوامر و سیاستهای آن بزرگوار در طول این مدت باشم به حسب توان مجموعه ای که با من کار می کردند.

تشکر ویژه دارم از برادر بسیار بسیار عزیزم جناب آقای محمدی گلپایگانی که از دوستان طلبگی بنده هستند از سال 41 از همان اوایلی که در قم بودیم خدمت ایشان ارادت دارم در این ایام مسؤولیتم هم در همه سالها به ایشان زحمت دادم همچنین تشکر می کنم از همه همکاران و معاونتهای عزیز و ریاستهای محترم سازمان در همه دورانها که بنده مسئولیت داشتم، مدیران محترم کاروان ها و همه خدمتگزاران زائران خانه خدا و همه ارگان هایی که به نحوی سهیم و دخیل بودند و هستند در برگزاری این همایش باشکوه سیاسی عبادی.

 قبل از اینکه در رابطه با مسؤولیت مسؤول جدید این تشکیلات اشاره ای داشته باشم لازم می دانم تأکید کنم همانطوری که در متن تقاضای اینجانب از مقام معظم رهبری آمده کناره گیری اینجانب ارتباطی با تغییرات در سازمان حج ندارد که بعضی از سایتها مطالب خلافی را نوشته بودند بنده در این رابطه البته معتقدم وزیری که انتخاب می شود این حق را دارد معاونان خود را انتخاب کند ایشان مایل بودند معاون جدیدی را انتخاب کنند بنده طبق وظیفه ای که دارم این است اگر ببینم آن فرد توانایی لازم را برای کار دارد موافقت کنم و من موافقت کرده بودم .

آنچه قبلاً بود بعضی ها ارتباط داده بودند این مسئله را به مسائل قبلی ادغام که آن یک مسأله دیگری بود که آن کاری خلاف کارشناسی بود که مقام معظم رهبری تأیید نمی کردند آن ادغام را که به دستور ایشان مساله حل شد . این ارتباطی با آن مساله ندارد . بنده یک بار پس از انجام سه حج، و یکبار هم در سال 1385 ایشان رسیده عرض کردم که شما نمایندگی هایتان معمولا 5 سال است و 10 سال است ، بنده الان 15 سال است که در این مسئولیت هستم و عرض کردم مدیریت هم عمری دارد اگر می توانستم کاری را انجام دهم ، انجام داده ام ،حالا شخص جدیدی را معرفی نمایید بلکه وی کار نویی داشته باشد باتوان بیشتری بیاید و من هرکاری که بلد بوده ام کرده ام .

اصولگرایی یعنی همراهی با رهبری

البته هر سال بعد از حج، بعد از عمره ، یک ارزیابی خودمان از کار خودمان داشتیم ،نقاط قدرت و ضعف را ،تلاشمان این بوده که هر سال یک گام جلوتر باشیم و بحمدلله این جور هم بوده است ولی من از ایشان تقاضا کردم که مدیریت  عمری دارد ، بگذارید کس دیگری این کار را بر عهده بگیرد ، ایشان باز هم مصلحت ندانستند .

امسال هم همین طور که در این استعفا نامه ام آمده است همین موضوع مطرح شده و همان مطلبی که سال 85 مطرح کرده بودم ، عرض کردم و در همان جلسه دیگر ایشان لطف فرمودند و مذاکره فرمودند که چه کسی؟ چند نفر را در آنجا نامشان مطرح شد، چند تا نکته ایشان داشتند برای فرد بعدی ، یکی اینکه فرمودند می خواهم چارچوب بعثه تغییر نکند، سیاستهای بعثه ادامه پیدا بکند و اعتدالی که در سیاست ها بوده ادامه پیدا کند، مدیریت هم باشد من در میان آن چند نفری که مطرح شد گفتم اگر از این نکات بخواهید مورد توجه قرار بگیرد بنظر من از میان افراد برادر عزیز و بزرگوارم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای قاضی عسکر دارای این ویژگیها هستند و اصلح بنظر بنده ایشان هستند که ایشان فرمودند بازهم روی این مسأله فکر کنید و جواب بدهید. بعد من باز هم فکر کردم ، جناب آقای حجازی را دیدم بعد عرض کردم بهر حال یک خصوصیات دیگری هم اضافه کردم ، گفتم ایشان برای اینکار انصب از دیگران هستند اولا شخصی که باید این مسؤولیت را بپذیرد باید اعتقاد به سیاستهای نظام و مقام معظم رهبری داشته باشد . من بعثه را در طول این مدت با این اعتقاد که این شعبه ای است از دفتر ولی عصر امام زمان (عج) و مکرر هم در ایام حج به دوستان می‌گفتم شما یک جوری اینجا باید کار کنید و عمل کنید که تصور کنید مسؤول کار خود ولی عصر (عج) است.

اصولگرایی واقعی اجتناب از افراط و تفریط است

این نظام ، نظام ولایتی است و آنچه بارها به خود مقام معظم رهبری عرض کرده بودم بعثه متعلق به شماست بنده هم نماینده شما هستم هر جوری که شما اراده کنید بنده همانجور بعثه را اداره می کنم ولی دیدگاههای خودم را خدمت ایشان عرض می کردم ایشان در این مدتی که من خدمتشان بودم کاملا معتقد به این معنا هستند که آنچه مقام معظم رهبری تدبیر دارند در تشکیلات پیاده کنند . شخصی امین در طول این مدت امانت ایشان کاملاً محرز در همه ابعاد در امانت شناسی در مسؤولیتی که به او واگذار کنند. مدیریت قوی، شجاعت در انجام تصمیمها، دلسوزی و وقت گذاری البته من از همه معاونت بعثه تشکر می کنم ولی تنها معاونتی که تمام وقت در طول هفته در اختیار بعثه بودند و کمک بنده بودند این بزرگوار بودند حتی روزهای پنجشنبه ایشان قم تشریف می بردند برای اداره مرکز تحقیقات. حتی روی های جمعه و شب ها هم گاهی در خدمت آرمان های حج بودند، با دلسوزی کامل و همان خصوصیتی که مقام معظم رهبری فرمودند ، اعتدال، ایشان  فردی معتدل هستند ، نه تند رو هستند و نه کند رو .

از ابتدای مسئولیت های من هم با تند روی مخالف بودم وهم با کندروی.این بعثه، بعثه رهبری است و سایه رهبری باید روی سر همه سلیقه های سیاسی باشد و رهبری سایه پر برکتش بر سر همه مردم است . همان روزهای اول مسئولیتم عرض کردم آقا من دیدگاهم این است که اگر کسی 10 درصد با ولایت فقیه خوب است و 90 در صد مخالف من یک کاری بکنم که این 10 درصد را اضافه کنم نه این که کاری کنم 100 درصد مخالف بشود . اگر کسی 40 درصد با نظام است کاری کنم که این 40 درصد 50 درصد بشود نه این که کاری کنم که این 40 درصد هم از دست برود . ایشان فرمودند همین کار درست است . نه افراط و نه تفریط این درسی است که من از ابتدا از زمان امام (ره) هم در هر مسئولیتی که بودم از مکتب امیرالمومنین (ع) گرفته بودم که طبق نقل می فرمایند در نهج البلاغه هم است که از قول رسول اکرم (ص) می فرمایند:«الیمین  والشمال مضله والطریق الوسطی هی الجاده» ، تند روی و کند روی مایه گمراهی است میانه روی با رهبری بودن ، این جاده رسیدن به آن هدف و آرمان های بلند اسلام است که در فرمایش امیرالمومنین (ع) است که «والیها مسیر العاقبه» عاقبت بخیری در این است.

اصولگرایی واقعی اجتناب از افراط و تفریط است. اگر کسی افراط کرد ، این اصولگرایی نیست. اصولگرایی یعنی همراهی رهبری، در زمان امام معصوم (ع) معیارامام معصوم(ع) بود در همان زمان هم تندروی بود ، کندروی هم بود ، در زمان امیرالمومنین (ع) تندروی بود کندروی هم بود . در زمان امام صادق (ع) ، درزمان همه ائمه (ع).

 روایتی هست خیلی عجیب از امام صادق (ع)از دست یک عده ای که مدعی پیروی امام صادق (ع) بودند ،دارد که :«قوم یزعمون انی امامهم والله ما انا لهم بامام» عده ای هستند از همین هایی که مدعی شیعه هستند تصور می کنند من رهبر آنها هستم ولی به خدا سوگند که من امام آنها نیستم . بعد می فرمایندخدا لعنتشان کند  هرچه پرده پوشی می کنم ،پرده را پاره می کنند ، من می گویم که این عمل را انجام دهید   من سلیقه ام این است می گویند نه این یک چیز دیگری منظورش بوده است. انا امام من اطاعنی، من امام کسی هستم که از من اطاعت می کند .

همراهی با رهبری از اوجب واجبات است

در زمان غیبت هم معیار محور رهبری است ، نه تند تر از رهبر و نه کند تر از رهبر ، هر افراط و تفریطی به سود دشمن است . معیار ها را مقام معظم رهبری فرمودند در همین سخنرانی اخیرشان هم فرمودند که همه باید مراقب باشیم با کارهای با کارهای بی رویه به فتنه انگیزی دشمن کمک نکنیم . هرکس در هر جا مسئول است باید کمک این نظام باشد باید به دشمن کمک نکند. در همان راهی که رهبری می گوید ، همراه رهبری باشد علاقمندان به نظام و رهبری باید تلاش کنند که از مخالفان بکاهند و بر موافقان اضافه کنند . ما سیاستمان در بعثه مقام معظم رهبری این است که علاقمندان رهبری اضافه شود. این هنر نیست که ما بیاییم دوست را تبدیل به دشمن کنیم ، هنر این است که مخالف را تبدیل به دوست کنیم.

لقمان به پسرش می فرمود یکی از نصایح بسیار مهم لقمان این است که هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد . این فقط یک مساله اخلاقی اجتماعی نیست ؛ یک مساله سیاسی است.

ما در امروز باید برای نظام اسلامی دوست اضافه کنیم . یک دشمن زیاد است و هزار دوست هم کم است . این علاقمندان به نظام ، علاقمندان به رهبری باید باز این سیاست هم سیاست علوی است این را سیاست نامه امیرالمومنین (ع) یکی از سیاست نامه امنیتی امیرالمومنین (ع)این بود که استصلاح الاعداء یا دوست کردن دشمن «من استصلح عدوه زاد فی عدوه» این از امیرالمومنین(ع) است کسی که دشمن خود را اصلاح کند عددش را اضافه کرده است. مخالفان را موافق کردن، این مهم است این یک درس سیاسی است امیرالمومنین(ع) می دهد برای نظام اسلامی، برای نظام علوی، باید دوستان رهبری در هر جا خدمت می کنند کاری کنند که اگر خدایی ناکرده کسی 10 درصد اعتراض دارد آن اعتراضش برداشته شود نه اینکه 100 درصد مخالف بشود.

امروز همراهی با رهبری از اوجب واجبات است. هر کس که بخواهد خارج از این چارچوب خدمت به نظام کند این خدمت به نظام نیست هرچند خیال کند که خدمت به نظام است. افراط گرایی، تند رفتن، کند رفتن هردو ضرر دارد. من یادم نمی رود این سیاستی که من یاد گرفتم از مکتب امیرالمومنین(ع) از اول کار چه در کار قضایی بودم چه در کار دولتی بودم چه در نمایندگی مقام معظم رهبری، در هر جا بودم سعی کردم نه افراط باشد نه تفریط. اعتدال. یادم هست این خاطره جالب است خدمتتان عرض کنم. یکی از شیرین ترین خاطرات قضایی من مربوط به کودتای نوژه است کودتای نوژه همه اش تلخ بود ولی یک خاطره شیرین داشت آن خاطره شیرینش این است: داشتم محاکمه می کردم یکی از خلبانهایی که کودتاگر بود. قرار بود بیت امام را این خلبان ها بمباران کنند من هم آمدم در جلسه دادگاه این خلبان را می خواستم محاکمه کنم. خلبان خودش می دانست که حکمش اعدام است به من گفت فلانی من حکمم اعدام است ولی یک چیزی به شما می گویم. بیایید نوع اعدام من را به اختیار خودم بگذارید. الان جنگ است نگذارید من آبرویم برود، به عنوان یک کودتاچی اعدام بشوم. من را ببندید به آن هواپیمایی که خلبانش هستم. بمب هم بریزید داخل آن و تنظیم کنید و دست و پایم را ببندید بروم بزنم به کاخ صدام. یک جوری این حرف را زد که من دیدم این پشیمان شده است. آمدم خدمت حضرت امام عرض کردم تعدادی هستند از این خلبانان که واقعا من احراز می کنم اینها پشیمان شده اند و الان اگر ما رهایشان کنیم مشکلی ایجاد نمی کند شما اجازه می دهید که من اختیار داشته باشم این حکم را درباره آنها صادر نکنم؟ ایشان با هوشمندی فرمودند یک وقت سرت را کلاه نگذارند. با دو شرط، یکی اینکه احراز کنی که اینها قطعا پشیمان شده اند و یکی هم احراز کنی که برگرداندنشان خطر ندارد. گفتم هردوی این شروط با من. حدود 20 نفر را به این شکل من از کودتاگران آزاد کردم بحمدا... هیچ کدام مشکل نداشتند همین خلبانی که عرض می کنم آزاد شد، برگشت به نیروی هوایی در جنگ تحمیلی به عملیات فرستادند و شهید شد. این هنر است که ما بیاییم از یک کودتاگر یک شهید بسازیم. این هنر نیست که از یک خانواده شهید بیاییم کودتاچی درست کنیم. این سیاست نظام جمهوری اسلامی و سیاست علوی است. علاقمندان نظام و رهبری باید در هر مسوولیتی که هستند تلاش کنند به دوستان نظام بیفزایند و از مخالفان و معترضان بکاهند. البته من در مکه هم عرض کردم این نظام به فضل الهی صدمه نخواهد دید.

من یقین دارم این نظام صدمه ای نخواهد خورد. هر کس جدا شود در هر موقعیتی از این نظام، از رهبری جدا شود، این نظام ضرر نمی کند، به راه خودش ادامه می دهد. هرکس جدا شود خودش ضرر می کند. و ان تتولوا یستبدل قوما غیرکم ثم لایکونوا امثالکم. هرکس برود کنار، خدا جای او جایگزین می آورد. ولیکن وظیفه ما چیز دیگری است و آن این است که در شرایطی که ما داریم باید از این نظام و رهبری مظلوم نظام و میراث خون شهدا با همه توان دفاع کنیم . تند روی  و کند روی به ضرر نظام است و همراهی نظام توام با عاقبت بخیری است .

لازم دانستم در شرح این خصوصیات که مقام معظم رهبری به حق بر روی آن تاکید داشتند برای اداره بعثه شرح مختصری بدهم و با توجه به شرایطی که کشورمان  با آن روبرو است .

 امیدوارم که خداوند متعال برادر عزیزم جناب آقای قاضی عسکر را یاری نماید و انشاء الله در این کار با اقتدار پیش خواهند رفت و پیروزی ها  و موفقیت های بیشتری را برای نظام کسب خواهند کرد . 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها