عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

می‌خواهند ایران کوتاه بیاید

مباحث هسته‌ای کشور و اعلام نظر ایران درباره غنی‌سازی سوخت تا 20درصد و نیز واکنش دولت‌های غربی این روز ها بار دیگر درصدر خبرسازی‌های رسانه‌های غربی قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۰۵۱۷۵

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عقیده دارد که از ابتدای تلاش دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای، غرب علاقه‌ای به حل این موضوع نداشته است.

«جام‌جم» با این نماینده مجلس در ارتباط با اقدامات اخیر و تلاش ایران در قبال مباحث هسته‌ای به گفتگو پرداخته است که میخوانید.

علت جنجال‌آفرینی غرب علیه ایران در بحث خرید سوخت هسته‌ای چیست؟

سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع هسته‌ای کشور سیاست نرم است، اما از آنجا که موضعگیری‌هایی در قبال ایران اتخاذ شده، کشورهای غربی در تلاشند به جای برخورد دیپلماتیک، یک سری ابزارهای تحریمی و تهدیدی را علیه ایران به کار گیرند تا کشورمان در این زمینه کوتاه بیاید.

با توجه به این موضوع هم اکنون قانون تحریم‌ جامع ایران در کنگره آمریکا در حال بررسی است و برخی دولت‌های غربی و اعضای 1+5 بحث تحریم ایران و صدور قطعنامه‌های تازه را در شورای امنیت سازمان ملل دنبال می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن این که همچنان براصل حفظ چرخه سوخت هسته‌ای در کشور تاکید دارد، در تلاش است تقصیر شکست روند دیپلماسی غرب به گردن ایران نیفتد.

ما معتقدیم کشورهای غربی قصدشان این است سوخت را از ایران خارج کنند و بعد از آن نیازهای اولیه به سوخت از جمله سنگ اورانیوم و کیک زرد را نیز مشمول قوانین تحریم ایران قرار دهند تا چرخه سوخت از کار بیفتد.

قطعا ایران نمی‌خواهد چنین اتفاقی رخ دهد، چون ما هزینه زیادی صرف کرده‌ایم تا روند افتخارآمیزی را از نظرفناوری هسته ای طی کنیم و به چنین مرحله‌‌ای برسیم؛ لذا به هیچ وجه حاضر نیستیم این افتخار را واگذار کنیم.

در عین حال عقیده داریم بخشی از سوخت به دلایل انسانی باید مبادله شود، همان‌طور که سال 1990میلادی ایران توانست از آرژانتین سوخت دریافت کند، آژانس نیز موظف است سوخت در اختیار ایران قرار دهد. البته به نظر می‌رسد آژانس عملا در حاشیه بازی‌های سیاسی هسته‌ای ایران قرار گرفته و این کشورهای 1+5 هستند که به دنبال سوءاستفاده از شرایط کنونی کشور می‌باشند.

این کشورها احساس می‌کنند برخی اختلاف نظرها در داخل کشور ممکن است به سطح هسته‌ای نیز کشیده شود که در این زمینه اشتباه می‌کنند، چون ایرانیان داخل و خارج هیچ وقت از حق خود در زمینه مسائل هسته‌ای نمی‌گذرند.

بحث هسته‌ای از دهه 60 میلادی در کشور به عنوان حق ملی مطرح شده است و باید طبق کنوانسیون‌های بین‌ا‌لمللی و در قالب سیاست‌های تحقق یافته ادامه پیدا کند.

به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های مهم میان ایران و غرب درخصوص پرونده هسته‌ای، بحث عدم اعتماد است، این طور نیست؟

3 سال مذاکره درباره بحث هسته‌ای ایران کافی است که در قبال تردید حضور غربی‌ها در این مبحث اطمینان پیدا کنیم.

اقداماتی که 1+5 و آمریکا در ارتباط با ایران انجام داده اند، عملا فضای بی‌اعتمادی را به وجود آورده و عامل اصلی آن غربی‌ها هستند؛ چون هروقت توافقی بر سر یک اصل دیپلماتیک صورت گرفته، توسط آنها شکسته شده است.

در مورد ضرب‌الاجل ایران برای غرب در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم در کشور چه نظری دارید؟

هر چند عنوان تصمیم فعلی ایران ضرب‌الاجل گذاشته شده است، اما این درخواست یک مکاتبه عادی در قالب حقوق ایران در چارچوب آژانس است.

طبق اساسنامه آژانس، ایران از این حق برخوردار است تا زمانی که پایبندی خود را به قوانین آژانس اعلام کند، به تمام امکانات و تسهیلاتی که باید به کشورهای فاقد بمب اتم ارائه شود، دسترسی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران برای رآکتور تهران که مصرف آن جنبه فنی و انسانی دارد، نیازمند سوخت است که باید طبق مقررات بین‌المللی این خواسته اجابت شود، اما حالا که این درخواست مورد توجه قرار نمی‌گیرد، دیگر صبر جایز نیست و ما با توجه به داشتن فناوری‌های روز می‌توانیم به تولید سوخت 20درصد اقدام کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها