بوشهر در محرم روحی دیگر می گیرد

بیعتی دوباره با سالا‌ر شهیدان کربلا‌

بوشهر - سهیلا کرمپورنیا - خبرنگارجام‌جم: با آغاز ماه محرم، مردم استان بوشهر نیز روح و احساسشان را به ملکوت کربلایی‌ها پیوند می‌زنند و ضمن برپایی آیین‌هایی با سوکواری حضرت سید الشهداء (ع) و توسل به اهل بیت(ع) با زلالی عشق‌شان، خود را به خداوند نزدیک‌تر احساس می‌کنند. دسته‌های بزرگ عزادار بازنجیر و سینه‌زنی همراه با طنین حماسی سنج و دمام به کوچه‌ها و خیابان‌های تمامی شهرها و روستاهای استان بوشهر در این ایام با شور حسینی و انتظار منتقم آل محمد(ص) یعنی حضرت حجت (عج) روحی دیگر می‌بخشند.
کد خبر: ۳۰۱۴۴۳

همه ساله در ماه سوکواری سالار شهیدان، عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) با نصب بیرق، پرچم و پلاکاردهای سیاه رنگ در سردر مساجد، ادارات، منازل و تکایا و ادای نذورات ضمن بیعت با اهداف عاشورا، از راه روشن امام حسین (ع) و یارانش الهام می‌گیرند.

صدای نوحه‌خوان‌هایی مثل گراشی، دشتی‌فر، شیخ‌ذاکر، ملاح، کردی‌زاده، گوهرشناس، میرشکار، کشتکار و بسیاری از بزرگان مداح اهل بیت در محرم الحرام در مساجد، حسینیه‌هاو تکایا برای هر کسی که با لهجه دلنشین بوشهری آشناست، بیعتی دوباره با کربلاست. این روزها همچنین صدای نوحه خوانانی که دیگر بین ما نیستند مثل زنده‌یاد باقر آرامی یا ناخدا عباس که اولین نوحه‌خوان بوشهر بود، زنده‌یادان بخشو، علی دشتی، میمنی و.... انگار هنوز پس از سال‌ها از بین نوحه‌سرایی‌های عزاداران و مداحان شنیده می‌شود.

برگزاری نمایشگاه عکس عاشورایی، کنگره شعرکربلایی، ساخت ماکت صحرای کربلا در برخی تکایا، نمایشگاه محرم، خواندن زیارت عاشورا، برپایی سفره‌‌های حضرت ابوالفضل (ع) وحضرت رقیه، نوحه خوانی، مراسم صبحدم و مختک (گهواره) علی اصغر و ...در روز تاسوعا، مراسم شمع زنی در شب عاشورا، شام غریبان، تعزیه و... از مهم‌ترین برنامه‌های این ایام در استان بوشهر است.

مسوول تشکل‌های دینی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر، مساجد را به عنوان اصلی‌ترین پایگاه برنامه‌ها و مراسم‌های مذهبی دانست و افزود: در استان بوشهر یک‌هزار مسجد و حدود 800 حسینیه در این ایام از حضور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) سرشار است.

حسین ادیبی، تعداد تکایا را در شهر بوشهر، بیش از 20 تکیه ذکر کردو افزود: محرم امسال بیش از 650 روحانی به محافل و مساجد استان بوشهر اعزام می‌شوند.

ادیبی اظهار کرد: جلوگیری از اشاعه و نشر خرافات، توجه به دانش و بینش مخاطبان در جهت بصیرت بخشی و آگاهی‌ دادن به عزاداران با توجه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب توسط خطباء و مسوولان هیات‌های مذهبی، تاکید بر بهره‌گیری از اشعار و نوحه‌های پرمحتوا، عدم استفاده از ریتم‌های نامناسب (برگرفته از آهنگ‌های روز) در نوحه‌ها، جلوگیری از حمل یا نصب کردن شمایل منتسب به ائمه اطهار(ع) در هیات‌ها، تاکید بر اقامه نماز ظهر عاشورا و... از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که هیات‌های مذهبی موظف به انجام‌ آنند.

رضا محمدی، کارشناس معارف نیز با بیان این نکته که ‌محرم، فرصت مناسبی برای تبیین اندیشه‌های امام حسین (ع) است، گفت: مسوولان باید تلاش کنند تا اهداف حضرت امام حسین (ع) برای جامعه خصوصا نسل جوان بیشتر روشن شود و برای این ماه برنامه‌هایی با غنا و محتوای ژرف و بهتری پیش‌بینی کنند. همچنین ابراهیم دریایی، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید حرآبادی گفت: نهضت‌ها و قیام‌های زیادی به وقوع پیوسته و انسان‌های بسیاری هم قربانی شده‌اند، اما روح سرخ کربلای حضرت امام حسین (ع) بعد از گذشت صدها سال همچنان زنده است و اهداف این قیام الهی قابل تحریف نیست؛ چرا که کربلای امام حسین (ع) به نام نهضت پیامبر اکرم (ص) و اسلام و ادامه آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها