از سوی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صورت گرفت:

اعتراض به حذف مقطع راهنمایی

گروه جامعه: با اعلام خبر تقسیم نظام آموزش به 2 دوره 6 ساله و حذف مقطع راهنمایی، بعضی از نمایندگان مجلس از اعلان خودسرانه این خبر بدون هماهنگی با آنان انتقاد کرده، می‌گویند: تغییر نظام آموزش بدون تایید مجلس قابل اجرا نیست. یکی از این نمایندگان، رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس است که ضمن تاکید بر اجرایی نبودن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون تصویب مجلس تصریح کرد: باید این مصوبه طی لایحه‌ای به مجلس تقدیم شود و برای اجرا به تصویب مجلس برسد.
کد خبر: ۳۰۰۶۹۶

علی عباسپور تهرانی‌فرد در این‌باره به خبرنگار ما گفت: طبق قانون شورای عالی آموزش و پرورش، مصوبه‌های این شورا حتما باید به تصویب مجلس برسد، لذا این مصوبه جنبه اجرایی ندارد و تنها می‌تواند طی لایحه‌ای به مجلس تقدیم شود که پس از تصویب مجلس، دولت می‌تواند آن را اجرایی کند.

وی با یادآوری این نکته که دوره‌ پیش‌دبستانی برای کودکان ما ضروری و دوره‌ پیش‌دانشگاهی نیز بی‌ثمر است، به بررسی‌های کمیسیون در مجلس اشاره کرد و گفت: ما این مساله را در مجلس هفتم مورد بررسی قرار دادیم و در دور هشتم نیز بر این اعتقاد هستیم که بخواهیم پیش‌دبستانی را به عنوان یک دوره از آموزش و پرورش کشور حساب کنیم و با ورود به 5 سالگی و پس از 12 سال دانش‌آموز در 17 سالگی از دوره دبیرستان فارغ‌التحصیل شود، قابل تامل است.

نماینده مردم تهران در خانه‌ ملت، دوره پیش‌دبستانی را دوره‌ای برای تطبیق کودک با محیط مدرسه و آموزش معرفی کرد که نباید تعلیمات رسمی به آن انتقال یابد و تعلیمات باید از سال اول دبستان عملی شود.

وی این مساله را نیازمند بررسی بیشتر و برخورد علمی عنوان کرد.

شورای عالی آموزش و پرورش مسوول نیست

عضو دیگر هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این‌باره گفت: اگرچه با این تصمیم موافقم، اما تصویب چنین مصوباتی در حیطه اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش نیست، این شورا می‌تواند تصمیماتی از این دست را در قالب پیشنهاد به مجلس ارائه کند تا با کار کارشناسی در مجلس به تصویب برسد.اسدالله عباسی ضمن بیان این‌که براساس بند 2 ماده 6 شرح وظایف شورای عالی آموزش و پرورش هر نوع تغییر و تحول در نظام آموزشی نیاز به مصوبه مجلس دارد، تصریح کرد: حیطه اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش در این حد است که پیشنهادهایی را تدوین و آنها را برای تصویب به مجلس ارائه کند.

عباسی معتقد است؛ شورای عالی آموزش و پرورش و هیات دولت می‌توانند درباره روش کار و شیوه اجرای این موضوع تصمیم‌گیری کنند، اما درخصوص تغییر نظام آموزشی باید مجلس تصمیم‌گیری کند، برای این‌ که مجلس متقاعد به تصویب این پیشنهاد شود، هیات دولت و شورای عالی آموزش و پرورش باید از نظر محتوایی موارد استدلال خود را طی لایحه‌ای به مجلس ارائه کنند تا مجلس ضمن بررسی و کارشناسی بتواند آن را تصویب کند.

وی تاکید کرد: این مصوبه در صورت ارائه به مجلس اگر دوفوریتی باشد، پیش از بودجه انجام می‌شود؛ اما اگر یک فوریت داشته باشد، زمانبر خواهد بود، ضمن این ‌که در صورت تصویب، کتب درسی باید تغییر کند، بنابراین به نظر می‌رسد در صورت تصویب در مجلس اجرای این مصوبه در برنامه توسعه پنجم دیده شود. تحول در نظام آموزشی باید از پایه صورت گیرد که یکی از موارد تحول در آموزش و پرورش، تصویب این قانون و تبدیل مقاطع تحصیلی به 2 بخش ابتدایی و متوسطه است.

جزئیات نظام آموزشی جدید

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرح تبدیل نظام آموزشی به 2 دوره 6 ساله را بی‌شباهت به نظام آموزشی قبل از انقلاب دانست و افزود: پیش از انقلاب، دوره متوسطه کارشناسی شده نبود و دوره پیش‌دبستانی را هم در آن نداشتیم.عباسی در تشریح طرح جدید نظام آموزشی گفت: طبق طرح جدید نظام آموزشی، دوره پیش‌دبستانی به دوره دبستان اضافه می‌شود و ما یک دوره 6 سال ابتدایی خواهیم داشت و از سویی، دوره متوسطه به 2 مرحله 3 ساله تبدیل خواهد شد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانش‌آموزان در مرحله 3 ساله اول متوسطه، درس می‌خوانند و براساس استعدادها و علایقشان در پایان این 3 سال، رشته درسی خود را انتخاب می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها