واعظی آشتیانی: «از اول نباید این مسوولیت را می‌پذیرفتم»

استعفای قائم‌مقام سازمان تربیت بدنی پس از 78 روز

گروه ورزش: امیررضا واعظی آشتیانی 78 روز پس از صدور حکمش، از قائم‌مقامی سازمان تربیت بدنی استعفا کرد تا تمام وقت در خدمت استقلال باشد. این کناره‌گیری در شرایطی صورت گرفت که به عقیده کارشناسان، از قبل نیز استعفای واعظی آشتیانی قابل پیش‌بینی بود، چراکه او مدیری است که به واسطه تشکیلاتی عمل کردن، روحیاتش با انجام بعضی کارها و بویژه تصمیمات آنی و ضربتی جور در نمی‌آید و به‌طور طبیعی برایش سخت است در فضایی کار کند که میزان تاثیرگذاری‌اش در تصمیمات مدیریتی ورزش محدود باشد.
کد خبر: ۲۹۹۵۹۱

هر چند آشتیانی خیلی زود به این نتیجه رسید که نمی‌بایست به پیشنهاد قائم‌مقامی سازمان پاسخ مثبت می‌داد و برای همین نیز 2 ماه پیش می‌خواست پای خود را از ماجرا کنار بکشد، اما از دیروز که خبر برکناری علی انصاری از ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، به‌نوعی شمارش معکوس برای کنار رفتن آشتیانی از مسوولیتش در سازمان نیز آغاز شد. او در تماسی که با وی داشتیم نمی‌توانست بپذیرد به دنبال گفتگوی شب قبلش با علی سعیدلو، رئیس سازمان و قول داده شده، در ارتباط با برکنار نشدن انصاری، خلاف آن عمل شده باشد.

تعجب آشتیانی زمانی قابل درک است که گفته می‌شود افراد و منابع نزدیک به دولت نظیر مسعود زریبافان و ثمره‌هاشمی نیز به علی سعیدلو توصیه کرده‌اند علی انصاری را از فدراسیون دوچرخه‌سواری بر ندارد یا اگر نیاز صد در صدی به این کار است، حرمت وی و افرادی همچون وی حفظ شود، بویژه این‌که انصاری روابطی نزدیک با صاحب منصبان دولتی دارد و علاوه بر آن طی مدت محدودی که از حضورش در راس فدراسیون دوچرخه سواری می‌گذرد، توانسته است منابع مالی خوبی به بدنه این رشته تزریق و از‌جمله خوابگاه مناسبی را در پیست آزادی برای ملی‌پوشان این رشته احداث کند.

پولت را به رخ نکش!

گفته می‌شود؛ در جلسه اخیری که به منظور بررسی برنامه‌های فدراسیون دوچرخه‌سواری و در حضور سعیدلو برگزار شده بود، اعلام برنامه‌های فدراسیون با چاشنی تزریق منابع مادی از بخش خصوصی و اعتبارات شخصی از سوی انصاری، زیاد به مذاق رئیس ورزش خوش نیامده و وی به نوعی اعلام کرده است سازمان مشکلی از بابت تزریق منابع مالی لازم به فدراسیون‌ها ندارد و آنان موظفند طبق نظر و برنامه سازمان، عمل کنند و خود را با سیاست‌ها وفق دهند.

یکی از محورهای این سیاست این است که روسا، نواب رئیس، دبیران و خزانه‌داران فدراسیون‌ها باید تمام وقت و فارغ از شغل و کاری دیگر در خدمت ورزش کشور باشند. این سیاست البته قابل دفاع و احترام است، مشروط به این‌که ورزش دیگر از بابت نداری و کمبود بودجه ننالد و در عین حال حقوق مکفی و خوبی نیز به دست‌اندرکاران فدراسیون‌ها اعم از رئیس، نایب‌رئیس و... پرداخت کند تا آنان مجبور نباشند برای گذران زندگی، متوجه امور دیگری شوند. به‌طور طبیعی در چنین رویکردی جایی برای حضور مدیر تاثیرگذار حوزه اقتصاد و تجارت (انصاری) باقی نمی‌ماند و چنین نیز بود که سعیدلو با زمین انداختن نظر قائم مقام خویش و توصیه دوستان همفکر و دولتی خود، راه خروج از سازمان را پیش روی واعظی آشتیانی قرار داد.

قائم‌مقام تشریفاتی!

واقعیت این است که سازمان ورزش ایران پیش از این نیز با پست قائم‌مقامی روابط خوبی نداشته است. داوودی شمسی (با سابقه ریاست سازمان در دهه 60) که در زمان محسن مهرعلیزاده به قائم‌مقامی سازمان رسید، بیشتر حضورش جنبه تشریفاتی داشت و کمتر ردپایی را در تصمیمات مدیریتی و کلان ورزش از وی شاهد بودیم. داوودی شمسی در این مسوولیت ماند تا در سال اول حضور محمد علی‌آبادی به افتخار بازنشستگی نائل آید و بدین‌گونه از بدنه ورزش کنار برود.

البته وقتی حکم قائم‌مقامی سازمان تربیت‌بدنی در دوره اخیر برای امیر رضا واعظی آشتیانی صادر شد، با توجه به روحیات و مشی کاری این مدیر ورزش که پیش از این در مسوولیت‌های ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری و مدیرعاملی باشگاه استقلال خدمت کرده بود و این مسوولیت‌ها همچنان ادامه دارد، چنین تصور شد که وی با وظایف مشخص قائم مقامی بر سر کار آمده است تا چشم‌انداز این همکاری، دورنمای روشنی را پیش روی ورزش قرار دهد. اما امروز کاملا روشن شده است که چنین فرضیه‌ای تنها در مقام حرف بوده تا واعظ وقتی می‌بیند همه راهها در ورزش به سعیدلو ختم می‌شود، بیش از این، ماندن را جایز نداند و پس از 78 روز همکاری که البته یک ماه از آن به سفر حج گذشت، به حضورش در طبقه دوم ساختمان سئول پایان دهد.

مخالفت با شیوه حذف مدیران

واقعیت این است که واعظی آشتیانی با روند فعلی برکناری روسای فدراسیون‌ها مخالف بود و روحیاتش بر نمی‌تافت که مدیران با تجربه ورزش این چنین عذرشان خواسته شود. وی بر این اعتقاد است که باید حرمت روسای با سابقه فدراسیون‌ها حفظ شود و اگر نیز قرار بر کنار گذاشتن آنان و انجام تغییرات در راس فدراسیون‌هاست، این نوع تغییرات باید به گونه‌ای باشد که حرمت افراد حفظ شود. بنابراین وقتی چنین نشد و در آخرین مورد این تغییرات، علی انصاری برکنار شد، واعظی آشتیانی متن استعفایش را عصر روز سه شنبه و در چند خط نوشت و برای ارائه به رئیس سازمان، تحویل مسوول دفترش داد تا درابتدای صبح چهارشنبه نیز این استعفا خبر یک ورزشی خبرگزاری‌ها شود.

دیروز گوشی‌های همراه واعظی آشتیانی جواب نمی‌داد و برای همین خبرگزاری‌ها با شک و شبهه با خبر این استعفا برخورد کردند، اما وقتی به رسم دوستی با تلفن‌همراه واعظی تماس برقرار کردیم، ضمن تایید استعفایش اعلام کرد که از این به بعد تمام وقت در خدمت استقلال خواهد بود.

وی به «جام‌جم» گفت: «صلاح ندیدم که دیگر در مسوولیت قائم‌مقامی سازمان باقی بمانم. شاید اگر واقعیت را بخواهید از ابتدا نباید این مسوولیت را می‌پذیرفتم، اما هر چه بود من برای خدمت به جامعه ورزش آمده بودم و اکنون نیز ناراحت نیستم که این مسوولیت را رها کرده‌ام.»

آشتیانی افزود: هدف من خدمت به جوانان و نوجوانان کشور است و به‌طور طبیعی باشگاه استقلال بهترین مکانی است که در حال حاضر می‌توانم به ورزش و فوتبال خدمت کنم. برای همین نیز از ابتدای صبح در باشگاه استقلال حاضر شدم تا امور باشگاه را پی بگیرم و فکر می‌کنم کارهای زیادی وجود دارد که باید برای مجد و پویایی این باشگاه انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها