گروه فرهنگ و هنر: با پایان امروز، 17 دوره از برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. حالا شاید بد نباشد وزارت ارشاد به عنوان متولی برگزاری این هفته بعد از گذشت 17 سال نگاهی به عملکرد برگزاری هفته کتاب در این مدت داشته باشد. بعد از گذشت نزدیک به 2 دهه از این رویداد فرهنگی، با نگاهی به وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران و همچنین نشر و توزیع کتاب، خارج از تعارفات روزمره و آمارها و ارقام و دقایق متفاوت مسوولان از میزان سرانه مطالعه می‌توان به نتایج بهتر و مهم‌تری دست یافت. حداقل می‌توان به طرح سوالاتی پرداخت که پاسخش در نحوه برگزاری این 17 دوره هفته کتاب گم شده است.
کد خبر: ۲۹۵۷۵۹

شاید اصلی‌ترین پرسش این باشد که اصلا برگزاری 17 دوره هفته کتاب بر وضعیت کتاب و کتابخوانی و نشر و توزیع تاثیری داشته است؟

یونس تراکمه، داستان‌نویس و منتقد ادبی مشکل کتاب نخواندن را متاثر از فضای جامعه می‌داند. او معتقد است در جامعه‌ای که فرهنگ نهادینه شده باشد، نگاه به موضوع کتاب نیز تفاوت دارد؛ به همان اندازه‌ای که خورد و خوراک برای آنها اهمیت دارد، کتاب نیز برایشان مهم است.

تراکمه می‌گوید: در دهه‌40، شمارگان هر کتاب 2000 نسخه بود؛ اما حالا که تعداد باسوادان ما بیشتر شده و جمعیت افزایش یافته، هنوز شمارگان کتاب همان مقدار است.

مهدی غبرایی، مترجم وضعیت کتابخوانی در ایران را بدتر از اینها می‌داند. او می‌گوید: تا جایی‌که من می‌دانم، وضع کتابخوانی در ایران با توجه به مسائل کنونی و همچنین وسایل مقتدری مثل اینترنت و ماهواره، روزبه‌روز، رو به زوال است.

کتاب و رسانه برتر برگزیدگانش را شناخت

امروز و در آخرین روز از برگزاری هفته کتاب، برگزیدگان هشتمین جشنواره «کتاب و رسانه برتر» در مراسمی در کتابخانه ملی با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شوند. در این دوره، بیش از 300 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که نزدیک به 100 اثر به مرحله پایانی داوری راه یافته‌اند.

کاهش خرید از نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی تهران، عصر روز پنجشنبه 28 آبان در حالی به کار خود خاتمه داد که میزان خرید و تعداد خریداران، کاهش 6 درصدی را نشان داد.

احد رضایی، مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان (برگزار کننده نمایشگاه) با اعلام این خبر می‌گوید: با وجود این‌که تا 3 روز اول نمایشگاه، میزان فروش ریالی کتاب‌ها افزایش مناسبی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت و علی‌رغم افزایش عرضه کتاب‌های روز دنیا، بررسی و تحلیل آماری تعداد خریداران حقوقی (مراکز پژوهشی ‌ موسسات و دانشگاه‌ها) و تعداد خریداران حقیقی (اساتید ‌ دانشجویان ‌ پژوهشگران و... ) در پایان نمایشگاه، نزولی معادل 6 درصد را نشان داد که نگران‌کننده است و می‌تواند زنگ خطری برای مسوولان و سیاستگذاران فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی کشور باشد، چرا که این مساله از کاهش قدرت خرید اشخاص خبر می‌دهد.

از سوی دیگر رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است برگزاری نمایشگاه کتاب‌های کاربردی باید دائمی شود. کاشانیان خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی را فرصت خوبی برای خرید بدون تشریفات و مشکلات اداری می‌داند که محققان و دانشگاهیان می‌توانند در کمترین زمان ممکن کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

به گفته رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزارکنندگان و ناشران خارجی اگر بتوانند این نمایشگاه را دائمی کنند، قطعا با استقبال علاقه‌مندان مواجه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها