گروه سلامت: یک چشم‌پزشک با بیان این ‌که لنز یک کالای پزشکی است و نباید از هر محلی خریداری شود، عفونت قرنیه را شایع‌ترین عارضه این کالای پزشکی برشمرد. دکتر حیدر سیاتیری در حاشیه نوزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی افزود: از روش‌های اصلاح عیوب انکساری، لنزهای تماسی است که در دو نوع لنز نرم و نیمه سخت است. لنز نرم در عیب انکساری آستیگماتیسم با درجه خفیف و لنز نیمه سخت در موارد آستیگماتیسم شدید و در قوز قرنیه کاربرد دارد.
کد خبر: ۲۹۵۷۳۵

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: هر چند برخی از لنزها قابلیت استفاده در هنگام خواب را دارند اما پزشکان به همه توصیه می‌کنند که هنگام خوابیدن لنز را خارج کنند چون خطر بروز عفونت قرنیه در افرادی که لنزها را هنگام خواب شبانه خارج نمی‌کنند، وجود دارد.

دکتر سیاتیری افزود: قوز قرنیه شایع‌ترین عارضه قرنیه چشم است که به کاهش بینایی منجر می‌شود و عیب انکساری این عارضه چشمی با استفاده از عینک اصلاح نمی‌شود.

مهم‌ترین امر در پیشگیری از بروز عفونت قرنیه، آموزش و رعایت بهداشت است.وی اظهار کرد: نخستین مرحله برای درمان قوز قرنیه استفاده از لنزهای تماسی است و چنانچه نتوان لنز را برای بیمار قالب‌گیری کرد به روش «کراسلینکینگ» یعنی با ریختن قطره ریبوفلاوین و تابش اشعه ماوراءبنفش باعث استحکام قرنیه و مانع از رشد قوز قرنیه می‌شوند.

وی از اقدامات درمانی دیگر برای ترمیم قوز قرنیه را کاشت حلقه پلاستیکی در داخل قرنیه عنوان کرد و افزود: در آخرین اقدام درمانی هم از پیوند قرنیه به شیوه جدید استفاده می‌شود به این ترتیب که لایه اندوتلیال چشم که عاملی برای پس زدن قرنیه به شمار می‌رود نگه داشته شده و بخش سطحی قرنیه به چشم پیوند زده می‌شود که این شیوه درمانی بهترین نتیجه را در پی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها