محمود شاهرخی درگذشت

خاموشی «جذبه» شعر

گروه فرهنگ و هنر - سینا علی‌محمدی: سحرگاه روز گذشته یکی از رساترین و پر«جذبه»ترین صداهای شعر روزگار ما برای همیشه خاموش و جاودان شد. استاد محمود شاهرخی پس از ماه‌ها و سال‌ها تحمل درد و رنج در نخستین ساعات روز گذشته در بیمارستان عرفان تهران راهی سفر ابدی و جاودانه شد؛ درست همان‌طور که خودش سروده بود: احساس می‌کنم که دگر گاه رفتن است/ زیرا دگر به کالبد خسته، جان نماند.
کد خبر: ۲۹۴۶۸۸

شاهرخی را بی‌تردید می‌توان چهره‌ای شاخص و تاثیرگذار در جریان شعر متعهد امروز دانست که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همراه و همگام با مردم و آرمان‌های حضرت امام(ره) کلمه به کلمه سرود و نوشت تا آنجا که مقدمه دیوان شعر بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز به قلم او نوشته شده است.

شاهرخی شاعری خودآگاه و اندیشمند بود و همواره ایمان و اعتقاداتش در سطرها و مصراع‌هایی که می‌نوشت و می‌سرود متجلی بود، حتی در تماشای او به مرگ نیز این خودآگاهی و مرگ آگاهی موج می‌زند: مرگ ار مقدر است ندارم شکایتی/ دانم که جاودانه کسی در جهان نماند.

زنده‌یاد شاهرخی در سال 1306 در شهر بم متولد شد، وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه به فراگیری علوم دینی روی آورد و ابتدا در مدرسه معصومیه کرمان به تعلم زبان عربی و صرف و نحو پرداخت اما همچنان با زادگاه خود بم در ارتباط بود تا این‌که با سیدمحمد مجذوب، عارف و سالک از اهالی یزد دیدار کرد. وی پس از این دیدار شیفته و مجذوب صفا و معنویت این پیر شد و به همین خاطر برای ادامه تحصیل به مدرسه خان یزد رفت و افتخار دامادی آن مرد خدا نیز نصیبش شد و تخلص خود را به دلیل همین ارادت «جذبه» انتخاب کرد.

شاهرخی مدتی را در نجف‌اشرف و سپس در مدرسه فیضیه به تحصیل پرداخت تا این‌ که به علت بیماری و درگیری در امر معیشت از کسوت روحانیت بیرون آمد و نزد یکی از دوستانش به کار پرداخت اما در این مدت در دانشکده سپهسالار از محضر اساتید مختلفی بهره گرفت تا این‌ که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت صداوسیما درآمد و به نوشتن برنامه‌های ادبی و عرفانی پرداخت.

از جمله برنامه‌های او که مقبولیت زیادی در آن روزگار یافتند می‌توان به «تا به خلوتگاه خورشید، تا به سر منزل عنقا»، «سیری به پای دل»، «نوای نی»، «در حریم راز » و... اشاره کرد.

همچنین «در غبار کاروان» انتشارات کیهان، «نسیم وصل» موسسه الهدی، «نماز، نجوای عاشق در خلوتگاه راز» چاپ وزارت ارشاد، «امام علی‌(ع) روح بی‌نهایت‌» نشر همراه، «خلوتگاه عشق در اسرار عاشورا» موسسه سروش، «ز اشک پرس حکایت، توسل به مقربان و برگزیدگان» نشر همراه، «تجلی عشق» نشر همراه، «گزیده ادبیات معاصر»، چاپ نیستان و «گزیده شعر جنگ» چاپ حوزه هنری از دیگر آثار مکتوب روانشاد شاهرخی هستند.

پیکر این شاعر بزرگ کشورمان امروز ساعت 9 صبح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب قلم و خانواده آن مرحوم از مقابل تالار وحدت تشییع خواهد شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام خواهد گرفت.

گروه فرهنگ و هنر روزنامه جام‌جم درگذشت استاد محمود شاهرخی را به جامعه ادبی کشور و خانواده ایشان تسلیت می‌گوید.

محمود شاهرخی در نگاه شاعران

* علی موسوی‌گرمارودی: شاهرخی واقعا نمونه اخلاق و صفات برجسته یک شاعر مسلمان، متدین و علاقه‌مند به اهل بیت(ع) بود و در عین حال به مسائل ادبی بسیار وارد و با این حوزه آشنا بود و گرایش آثارش عارفانه بود که یکی از وجوه اصلی شعر انقلاب نیز عرفان است.

* حسین آهی: ایشان در انواع قالب‌های شعر فارسی، خاصه قصیده و غزل، سرآمد بود و بی‌هیچ تردیدی آثارش صور خیال، ترکیب‌های بدیع، سختگی، پختگی، رسایی، ادبیات و رشاقت پیشوایان ادب فارسی را در ذهن تداعی می‌کند.

* دکتر محمدرضا ترکی: شاهرخی هم در علوم قدیمه به خاطر تحصیل در حوزه مهارت داشت و هم متون ادبیات را به صورت جدی و با استادی تمام مطالعه کرده بود و همچنین ارادت ویژه‌ای به ائمه اطهار داشت و وقتی قسمتی از نهج‌البلاغه را از حفظ می‌خواند اشک در چشمانش جمع می‌‌شد.

* علیرضا قزوه: محمود شاهرخی در پایه‌ریزی شعر انقلاب نقش داشت و در مواضع بر حق دفاع از انقلاب ایستاد و آثارش نیز شهادت می‌دهد که او در روزهای دشوار و سخت انقلاب، امام و مردم را فراموش نکرد.

* حسین اسرافیلی: مرحوم شاهرخی ید طولایی در شرح موارد عرفانی و معرفت‌شناسی داشتند و بر بسیاری از کتب در این باره شرح نوشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها