گروه جامعه - مریم یوشی‌زاده: «دوربین می‌گردد روی تن‌های داغ زده، پاهای زنجیر شده، زیر چشم‌های کبود و آدم‌های بی‌حوصله‌ای که خشمشان را پشت پرده سکوتشان پنهان می‌کنند و مچاله شده‌اند کنج تاریکخانه‌هایی که پر از کپک و زباله‌اند.» این روایت فیلم مستندی است که دیروز بین سخنرانی مسوولان در نخستین گردهمایی سراسری سازمان‌های مردم‌نهاد دست‌اندرکار مبارزه با مواد مخدر پخش شد تا نشان دهد خیلی‌ها، جاده پرپیچ و خم دریافت مجوز سازمان مردم نهاد ترک اعتیاد را دور می‌زنند و کمپ‌هایی غیرقانونی برپا می‌کنند تا در آنها با روش‌هایی غیر اصولی و غریب مثل سگ درمانی و زنجیر درمانی معتادان را وادار به ترک کنند!
کد خبر: ۲۹۳۲۹۹

یکی می‌گوید: «دهان و دست و پایم را بستند، به زور آوردند اینجا.» آن دیگری بغض می‌کند: «جلوی خانواده کتکم زدند. اینجا هم کتک زیاد خورده‌ام.» سومی جای زنجیر را روی مچ‌دست‌هایش نشان می‌دهد: «48 ساعت از سقف آویزانم کردند که ترک کنم.» فیلم که تمام می‌شود حاضران چنان بهت زده‌اند که حتی کف زدن را فراموش می‌کنند.

فقدان قانون جامع

در این گردهمایی، محمدصادق فتح‌اللهی، مسوول ساماندهی تشکل‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از فرآیند طولانی و دشوار دریافت مجوز فعالیت سازمان‌های مردم نهاد گلایه کرد.

وی در گفتگوی اختصاصی با «جام‌جم» بار دیگر بر‌ضعف‌های قانونی در حوزه درمان اعتیاد اشاره می‌کند و می‌گوید: اختلاف سلیقه دستگاه‌ها و اهداف تشکل‌ها سبب‌شده است، به نیازهای اجتماعی در این حوزه پاسخی داده‌نشود.

او تاکید می‌کند: این نابسامانی باعث شده است کسانی بدون مجوز با روش‌هایی مبتنی بر تجارب فردی و خارج از پروتکل‌های درمانی مصوب از استیصال خانواده‌های معتادان سوء‌استفاده کنند و کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز راه بیندازند.

فتح‌اللهی در پاسخ به این پرسش «جام‌جم» که اگر واقعا ستاد و دیگر متولیان درمان معتادان در پی تعطیلی کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد هستند، چرا به آنها مهلتی 4 ماهه داده شده است، اظهار می‌کند: حساب تشکل‌های بی‌مجوز را از کمپ‌های غیرقانونی جدا کنید، چون تشکل‌ها در اجرای پروتکل‌های درمانی مشکلاتی دارند؛ در حالی که روش‌ کمپ‌های غیرقانونی بکلی نادرست و پرخطر است.

او مهم‌ترین ضعف را در قبال سازمان‌های مردمی، نبود قانونی جامع برای تاسیس سازمان‌های مردم نهاد می‌داند و اظهار می‌کند: ستاد مبارزه با مواد مخدر، عضو هیات عالی صدور مجوز برای سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه ترک اعتیاد نیست و هنوز حتی قانونی جامع برای تاسیس این سازمان‌ها وجود ندارد.

احمدی‌مقدم: بودجه پیشگیری و درمان اعتیاد را افزایش دهید

در این هم‌اندیشی، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با تضمین این که تا سال آینده 70 تا 75 درصد معتادان تحت درمان قرار گیرند، اعلام می‌کند: اگر به نیاز مردم برای درمان اعتیاد توجه نشود، جامعه به شیوه خود به این نیاز پاسخ می‌دهد که نمونه‌اش تشکیل سازمان‌های مردمی بی‌مجوز است.

او با اشاره به این که تلاش‌های دولت به تنهایی جوابگوی نیاز مبارزه با مواد مخدر نیست و این مساله باید مردمی شود، ابراز می‌کند: فرهنگ دولت‌سالاری که براساس برخی نیاز‌ها از ابتدای انقلاب رشد کرد، امروز در کشور دست و پا گیر شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار امیدواری می‌کند: نمی‌خواهیم صرفا مبارزه با قاچاق مواد مخدر در اولویت فعالیت‌هایمان باشد و پیشگیری و درمان اعتیاد را در اولویت قرار داده و این در صورتی است که با حمایت نمایندگان مجلس، بودجه پیشگیری اعتیاد در سال 89 دو برابر و بودجه درمان اعتیاد نیز یک و نیم برابر شود.

صدور مجوز سازمان‌های مردم‌نهاد را آسان می‌کنیم

در بخش دیگری از این همایش، علیرضا افشار معاون فرهنگی وزیر کشور می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 89 همه مدارس کشور تحت‌پوشش فعالیت‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد اعم از نصب تابلو، پرسش و پاسخ، نمایش فیلم، توزیع جزوات آموزشی و... قرار گیرند.

او با تاکید بر این که فرآیند صدور مجوز برای سازمان‌های مردم‌نهاد باید آسان شود و پرسش‌ها برای صدور مجوز باید در حوزه تخصص آنها باشد، می‌افزاید: از نظر ما اصطلاح تشکل‌های مردمی باید همه تشکل‌هایی که ویژگی عام‌المنفعه بودن را دارند، در بر بگیرد اگر برای مثال یک فراخوان عمومی برای هیات‌های مذهبی یا بسیج که یک سازمان مردم‌نهاد گسترده با مشارکت داوطلبانه مردم است در این زمینه وجود داشته باشد، قطعا این سازمان‌ها مشارکت قوی‌تری در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهند داشت.

به گفته معاون فرهنگی وزیر کشور، باید ضمن افزایش نقش حمایتی دولت از سازمان‌های مردم‌نهاد مقابله‌کننده با آسیب‌های اجتماعی، نظارتی جدی‌تر نیز بر آنها اعمال شود و این به واسطه ایجاد شبکه‌ای ارتباطی بین تشکل‌های مردمی، شکل می‌گیرد که البته باید با مشارکت نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی و وزارت کشور همراه شود.

محسنی‌اژه‌ای: مجازات قاچاقچیان را تسریع می‌کنیم

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور هم در این گردهمایی وعده‌هایی می‌دهد. او گرچه درباره سازمان‌های مردمی چیزی نمی‌گوید و پیش از آن که دیگر مسوولان نظرشان را در این حوزه بگویند گردهمایی را ترک می‌کند، اما با تایید وجود مافیای بزرگ و قدرتمند مواد مخدر در کشور، می‌گوید: به آنها هشدار می‌دهم که مبارزه علیه‌شان را جدی‌تر کرده‌ایم.

این مسوول نصب دستگاه‌های بادی اسکنر در ورودی زندان‌ها را در آینده، از دیگر اقدامات قوه قضاییه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به زندان اعلام می‌کند و از دیگر نمونه‌های این اقدامات به تسریع در مجازات قاچاقچیان کلان مواد مخدر و ایجاد وحدت رویه برای تشدید مجازات‌های آنان سخن به میان میآورد.

گردهمایی تمام شد اما...

نخستین گردهمایی سراسری سازمان‌های مردم‌نهاد دست‌اندرکار مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور حوالی ظهر تمام می‌شود و خبرنگاران به دفتر روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌هایشان برمی‌گردند تا آن را خبری بلند کنند؛ اما نکته‌ای که شاید کمتر کسی یادش بیفتد این است که هیچ‌یک از مسوولان حاضر در این گردهمایی راهکاری برای تسهیل فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد ارائه نکردند‌و هر مسوول بی‌توجه به موضوع اصلی گردهمایی، از اقدامات و انتظارات دستگاهش در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و درمان و پیشگیری از اعتیاد سخن راند. آیا هدف واقعی برگزاری گردهمایی‌ها فقط همین است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها