اسدالله عباسی نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی درباره درخواست وزیر علوم برای تعویق دو یا سه ساله اجرای قانون حذف کنکور ، اظهار کرد: حذف کنکور در سال 90، قانونی است که تصویب شد اما متاسفانه سازوکار لازم را برای اجرای آن در موعد مقرر فراهم نکردند.
کد خبر: ۲۹۲۷۵۴

نماینده رودسر در گفتگو با ایسنا ، افزود: قرار بود که قانون حذف کنکور در سال 90 اجرا شود اما به دلیل عدم هماهنگی میان وزارت علوم و آموزش و پرورش نتوانستند بر اساس زمانبندی کارها را انجام دهند و بسترهای لازم را فراهم کنند لذا مجبور می‌شوند قانون حذف کنکور را به تعویق بیاندازند.

وی اضافه کرد: برای به تعویق انداختن این قانون نیاز است که وزارت علوم و آموزش و پرورش درخواست تاخیر در اجرای قانون حذف کنکور را به مجلس ارائه دهند تا اصلاحیه‌ای به قانون حذف کنکور، الحاق شود.

عباسی با تاکید بر این‌که به نظر می‌رسد با این تفاسیر کار سخت‌تر شود، گفت: تعویق زمان اجرای قانون باید یک بار دیگر در مجلس به رای‌گیری گذاشته شود تا با رای مثبت نمایندگان این قانون با تاخیر به اجرا درآید.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: کارگروه تشکیل شده برای فراهم سازی زمینه‌های لازم جهت حذف تدریجی کنکور در سال 90 طی سال‌های گذشته کار را جدی نگرفت و از آنجاکه وزارت علوم موافق با این قانون نبوده لذا اراده‌ای برای اجرای این کار وجود نداشت، بنابراین سعی نکردند امکانات و مقدمات لازم را به موقع فراهم کنند و باعث تاخیر در اجرای این قانون خواهند شد.

وی با اظهار تاسف از عدم حضور وزیر آموزش و پرورش گفت: حال باید منتظر باشیم وزیر آموزش و پرورش تعیین شود تا به اتفاق وزیر علوم بتوانند هرچه سریع‌تر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند تا این قانون حداقل با یکی دو سال تاخیر حتما به اجرا درآید.

به گفته عباسی ، قانون حذف تدریجی کنکور باید به تدریج بر اساس رشته‌های کاردانی به کارشناسی و رشته‌هایی که متقاضی کمتری دارند ، آغاز شود.

نماینده مردم رودسر در خانه ملت تاکید کرد: در صورت اجرای قانون حذف کنکور دیوار بلند کنکور که جز سودجویی بسیاری از آموزشگاه‌ها چیز دیگری عاید جامعه نمی‌کند، درهم خواهد شکست.

به گفته وی ، اگرچه در گذشته از حدود 2 میلیون داوطلب تنها 100 هزار نفر پذیرش می‌شدند، اما در حال حاضر میزان داوطلبان 50 درصد کاهش یافته و میزان ظرفیت پذیرش نیز 5 برابر شده است، به تعبیر بهتر هم اکنون تقریبا 50 درصد داوطلبین جذب دانشگاه می‌شوند بنابراین لزومی ندارد که به قانون حذف کنکور بی‌توجه باشیم.

نایب رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در خاتمه در ارزیابی خود از برگزاری کنکور به صورت فصلی تصریح کرد: طرح اجرای کنکور به صورت فصلی باید بررسی شود و کار کارشناسی روی آن انجام شود ، نظر وزیر علوم این است که به جای حذف کنکور آن را در 4 فصل اجرا کنیم که در هر فصل یک کنکور برگزار شود تا معدل کل آن ملاک ورود دانش آموز به دانشگاه باشد. ضمن آن که اجرای کنکور به صورت فصلی به معنای نقض قانون حذف کنکور نیست و می‌تواند راهکاری در جهت اجرای صحیح قانون حذف کنکور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها