مروری بر چند پرونده مشابه با انگیزه‌های متفاوت

کودکان، در اسارت گروگانگیران

کودکان همیشه بهترین هدف برای مجرمان هستند و تبهکاران از ضعف جسمانی اطفال و زودباوری آنها سوءاستفاده می‌کنند و نیات شومشان را پی می‌گیرند. در میان انواع خطرات و آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند، آدم‌ربایی جرمی است که در هفته‌های گذشته چند مورد آن را شاهد بودیم.آشنایی با شگردها و ترفندهای کودکربایان بهترین کار برای آموزش دادن به اطفال و خنثی کردن نقشه‌های تبهکارانه است.
کد خبر: ۲۹۰۴۸۷

زوج نابارور

داشتن فرزند برای بعضی زوج‌ها یک آرزوی دست نیافتنی است و بعضی زن و شوهرهای نابارور سعی می‌کنند با توسل به قانون فرزندخواندگی به این آرزوی خود برسند، اما برخی هم راه دیگری را انتخاب می‌کنند:کودک ربایی یا خریدن اطفال.

19 تیرماه سال گذشته، مردی که پسر 3 ساله‌اش ناپدید شده بود از ماموران انتظامی اسلامشهر کمک خواست. او گفت: مهدی ساعت یک برای بازی از خانه بیرون رفت و دیگر خبری از او نشد. هرچه جستجو کردیم نتوانستیم او را پیدا کنیم. بعد از طرح این شکایت کارآگاهان تلاش گسترده‌ای برای یافتن مهدی انجام دادند و در یکی از شاخه‌های تحقیقات پلیسی، عکس این پسر 3 ساله را تکثیر کردند تا اگر فردی از او خبر داشت موضوع را اطلاع بدهد.

13ماه بعد از گم شدن مهدی در حالی که دیگر امید زیادی برای زنده یافتن او وجود نداشت زنی ناشناس با خانه پدر مهدی تماس گرفت و نشانی خانه‌ای را در لواسانات به پدر مهدی داد و به او گفت فرزندش در آنجا با یک زوج جوان زندگی می‌کند.

سرانجام ماموران به لواسان رفتند و توانستند مهدی را پیدا کنند و به خانواده‌اش تحویل بدهند. پس از آن زوجی که این کودک را نگهداری می‌کردند مورد بازجویی قرار گرفتند. مرد جوان گفت: من و همسرم بچه‌دار نمی‌شدیم به همین دلیل به یکی از آشنایانمان گفتیم اگر پسربچه‌ای را برایمان پیدا کند به او 500 هزار تومان می‌دهیم. بعد از چند روز آن آشنا مهدی را برایمان آورد و گفت پدر و مادر او از هم جدا شده‌اند. ما نمی‌دانستیم این کودک را ربودهاند وگرنه هرگز او را پیش خودمان نگه نمی‌داشتیم.

بعد از توضیحات این زوج زن کودکربا و همدستانش دستگیر شدند و اعتراف کردند بعد از دیدن مهدی که به تنهایی در خیابان مشغول بازی بود، به بهانه خریدن خوراکی او را سوار خودرو کردند و ربودند.

سرهنگ اسماعیل هادیی، رئیس پلیس آگاهی استان تهران یک ماجرای مشابه دیگر را که به تازگی رخ داده است این طور تعریف می‌کند: در پی ربوده شدن پسر 2 سال و نیمه‌ای به نام امیر که موقع بازی در کوچه ناپدید شده بود، ماموران تحقیقاتی را آغاز کردند و با کمک چند کودک که شاهد ربوده شدن امیر بودند، از زن کودکربا چهرهنگاری کردند و سرانجام متوجه شدند امیر در یک مرغداری نگهداری می‌شود. به این ترتیب ماموران به آنجا رفتند و با آزاد کردن پسربچه او را تحویل خانواده‌اش دادند. در ادامه زن متهم به کودک ربایی جرمش را پذیرفت و گفت: من بچه‌دار نمی‌شدم. موضوع را به یکی از دوستانم گفتم. او کودک ربایی را پیشنهاد کرد. ما روز حادثه با هم به یکی از محلات شهرستان ورامین رفتیم و در آنجا امیر را دزدیدیم.

این زن در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد.

باج خواهی

بعضی کودکربایان با هدف باج‌گیری چنین جرم‌هایی را طراحی می‌کنند. گروگانگیری800میلیونتومانی در شیراز ، یکی از این پرونده‌هاست که دو هفته پیش گشوده شد. ماجرا از این قرار بود که پسر 11 ساله‌ای به نام حامد خانه خود را به مقصد مدرسه ترک کرد، اما ساعتی بعد مردی ناشناس با پدر او تماس گرفت و گفت حامد را ربوده است. بعد از این تلفن مشکوک، پدر دانش‌آموز ناپدیدشده به نیروی انتظامی مراجعه کرد و از ماموران برای نجات فرزندش کمک خواست. او توضیح داد مرد ناشناس برای آزادی حامد 800 میلیون تومان پول نقد می‌خواهد. کارآگاهان بعد از این که در جریان ماجرا قرار گرفتند، تحقیقات ویژه‌ای را انجام دادند و سعی کردند از طریق ردیابی تلفن، متهمان را شناسایی کنند. اما مشکل آنجا بود که گروگانگیران دیگر به پدر حامد تلفن نزدند بلکه خواسته‌های خود را از طریق پیامک اعلام می‌کردند. به این ترتیب تنها راه دستگیری آدم‌ربایان در محل تحویل پول بود. اما مردان ناشناس برای گریز از این مهلکه هم نقشه‌ای کشیده بودند. آنها از پدر حامد خواستند پول را در ساکی مشکی جای دهد و در مکانی خاص بگذارد و برود. طبق این نقشه متهمان خود را به پدر گروگان نشان نمی‌دادند و احتمال دستگیر شدن‌شان کاهش می‌یافت. در این بین برخی سرنخ‌ها بر آن دلالت داشت که یک آشنا پشت پرده این ماجراست. سرانجام با تحقیق از خانواده حامد، مردی مورد ظن قرار گرفت و بازداشت شد. او با اعتراف به جرم خود، 2 همدستش را نیز معرفی کرد. متهم اصلی این پرونده درباره شگرد آدم‌ربایی می‌گوید: ما برای ربودن حامد یک پیکان تهیه کردیم و یکی از اعضای باند با پوشیدن چادر زنانه در صندلی عقب و نفر دیگر کنار راننده نشست و ما در پوشش مسافرکش سر راه حامد قرار گرفتیم و او را سوار کردیم و با تهدید چاقو به مخفیگاهمان بردیم.حامد اکنون به خانهاش بازگشته است و متهمان در زندان به سر میبرند.

تسویه حساب

آدم‌ربایی به خاطر تسویه حساب‌های باندی هم از دیگر انگیزه‌های تبهکارانه‌ای است که کودکان را هدف قرار می‌دهد. پسربچه‌ای لاهیجانی به نام میثم یکی از قربانیان این جرم شد. ماجرا از این قرار بود که عده‌ای ناشناس او را ربودند و از پدرش درخواست 300 میلیون تومان پول نقد کردند. در جریان تحقیقات پلیسی فاش شد پدر میثم در کار خرید و فروش اشیای عتیقه است و پس از معامله با یک باند قاچاق عتیقه، با آنها اختلاف مالی پیدا کرده است و قاچاقچیان برای انتقامگیری و تسویهحساب پسر او را ربوده‌اند. سرانجام بعد از 15 روز پر التهاب آدم‌ربایان در تهران دستگیر شدند. علاوه بر این، پرونده کودکربایی‌های متعددی نیز به خاطر اختلاف قاچاقچیان مواد مخدر به وقوع پیوسته است. چندی قبل، پسربچه‌ای که ساکن یکی از استان‌های شمالی کشور بود ربوده شد و بعد از اطلاع پلیس از این ماجرا فاش شد پدر او که در زمینه خرید و فروش مواد مخدر فعالیت دارد با همکاران خود به اختلاف برخورده و تبهکاران پسربچه را گروگان گرفته‌اند تا پدر او را زیر فشار بگذارند. در جریان تحقیقات فاش شد آدم‌ربایان طعمه خود را به زاهدان منتقل کرده‌اند. زمانی که ماموران به این شهر رسیدند فاش شد گروگانگیران این بار ایران را ترک کرده و راهی پاکستان شده‌اند. در حالی که جان کودک در خطر بود سرانجام با رایزنی‌های صورت گرفته گروگان آزاد شد و پلیس همچنان در تلاش است تا متهمان این پرونده را بازداشت کند.

محافظت از کودکان

«فرزندان خردسال خود را به ویژه در ساعات خلوت شبانه روز تنها در کوچه و خیابان و اماکن تفریحی رها نکنید و حتی یک لحظه هم از آنها غافل نشوید.» این توصیه بازپرس رزاقی، بازپرس دادسرای ورامین به خانواده‌هاست. البته این جمله بارها از زبان مسوولان پلیس آگاهی نیز تکرار شده و سرهنگ عبدالله قاسمی، رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا، از خانواده‌ها خواسته است برای پیشگیری از چنین وقایعی به کودکان خود زیورآلات آویزان نکنند و اجازه ندهند آنها تنها در کوچه و خیابان به بازی مشغول شوند. توصیه دیگر این است که به کودکان خود آموزش بدهید به غریبه‌ها اعتماد نکنند و فریب وعده خوراکی یا نظایر آن را نخورند.

داود ابوالحسنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها