گروه جامعه: دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار تشدید مجازات قتل‌های مبتنی بر جنسیت بویژه قتل‌های ناموسی و نیز حذف یا اصلاح ماده 630 قانون مجازات اسلامی شد.عباس جعفری دولت‌آبادی در پنجمین هم‌اندیشی تدابیر حقوقی کاهش خشونت که در محل سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شد، به ایرنا گفت: در موادی از جمله ماده 630 قانون مجازات اسلامی، انگیزه ناموسی از دلایل توجیه‌کننده جرم به شمار آمده که حذف یا اصلاح این ماده ضروری است. وی تصریح کرد: صرف‌نظر از قصاص به عنوان مجازات اصلی جرم قتل عمد، لازم است در مواردی که به هر دلیل قصاص اجرا نمی‌شود، در تعیین مجازات‌های تعزیری، تشدید مجازات قتل‌های مبتنی بر جنسیت مدنظر قرار گیرد.
کد خبر: ۲۹۰۲۶۵

جعفری دولت‌آبادی در سخنانش به انواع قتل‌ها از جمله قتل‌های ناموسی، قتل‌های ناشی از اختلالات شخصیتی و همسرکشی اشاره کرد و گفت: قتل در زمره مهم‌ترین جرایم خشن است که در آن هم نفرت وجود دارد و هم موجب جریحه‌دار شدن جامعه و خانواده می‌شود.دادستان تهران که پیش از این، 3 سال رئیس کل دادگستری استان خوزستان بود، اضافه کرد: قتل‌های ناموسی در چند استان مطرح است و این قتل‌ها ناشی از سوءظن‌های اثبات‌نشده‌ای است و در این جوامع همین که مردان به خواهر، ‌همسر، دختر یا سایر نزدیکان خود سوءظن داشته باشند، همین سوءظن برای ارتکاب آنها به قتل کافی است و نیاز به اثبات و شهود ندارد.وی اضافه کرد: در قتل‌های ناموسی، قاتل خود را برخلاف دیگر قتل‌ها به صورت محترمانه معرفی می‌کند و اولیای دم نیز درخواست تعقیب قاتل را ندارند و معمولا کسب رضایت اولیای دم چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد.

این مقام قضایی با تاکید بر این که در قتل‌های ناموسی، قاتل خود را بحق می‌داند، گفت: متاسفانه سیاست قضایی ما در حوزه قتل‌های ناموسی بشدت متفاوت و حتی متناقض است و به دیدگاه قاضی بستگی دارد که بسیاری از موارد، در کشاکش رسیدگی قاتل آزاد می‌شود یا این که در کمیسیون‌های عفو مورد عفو قرار می‌گیرد.

دادستان تهران تصریح کرد: زمانی که در خوزستان فعالیت می‌کردم، به هیچ قاتل ناموسی عفو نمی‌دادم اما متاسفانه فرهنگ و دیدگاهی وجود داشت که حتی برخی اوقات خود قضات زنگ می‌زدند و خواستار عفو قاتل می‌شدند.جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: این قتل‌ها ریشه تفکراتی دارند و قاتل فکر می‌کند با عمل خود، جامعه را از گناه عاری می‌سازد.دادستان تهران تاکید کرد: تا زمانی که این فرهنگ نسبت به زنان تغییر نکند، قتل‌های ناموسی ادامه خواهد داشت.

جعفری دولت‌آبادی گفت: در زمان فعالیتم در استان خوزستان از روحانیان این استان خواستم که در این زمینه کار فرهنگی کنند تا عده‌ای به خودشان حق ندهند یک زن را به دلیل یک اتهام اثبات نشده بکشند.

دادستان تهران تاکید کرد: راه حل پایان یافتن قتل‌های ناموسی در کشور الزاما قضایی نیست، بلکه بیشتر ریشه فرهنگی دارد؛ اما دستگاه قضایی می‌تواند تغییراتی در قوانین ایجاد کند.

وی گفت: ما باید علما را وارد این حوزه کنیم، مطبوعات نیز بدون جوسازی وارد این حوزه شوند و از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نیز در این حوزه بهره‌گیری کنیم.وی بر سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی کشور برای از بین بردن قتل‌های ناموسی تاکید کرد و گفت: آنجا که سنت‌ها پررنگ است، این قتل‌ها نیز بیشتر است.وی بار دیگر خواستار تشدید مجازات قاتلان قتل‌های ناموسی شد و گفت: در صورتی که اولیای دم رضایت بدهند، اگر قاضی خیلی شجاع باشد، حداکثر 10 سال حبس برای قاتل صادر می‌کند.

زنان هم در همسرکشی مقصرند

وی در ادامه سخنانش در پنجمین هم‌اندیشی تدابیر حقوقی کاهش خشونت که از سوی سازمان دفاع از قربانیان خشونت و در محل این سازمان در تهران برگزار شد، آماری از وقوع قتل‌ها در تهران از سال 1385 تاکنون ارائه کرد و گفت: سال 1385 از 202 فقره قتل انجام شده در تهران، 56 مورد از مقتولان، زن و در سال 1386 از 149 فقره قتل انجام شده 35 مورد زن بوده است.وی تصریح کرد: سال 1387 از 103 فقره قتل، 46 مورد زن و در 6 ماهه نخست سال 88 نیز از 103 فقره قتل، 28 مورد از مقتولان، زن بوده‌اند.این مقام قضایی اضافه کرد: در مجموع اگر بخواهیم میانگین 3 ساله آمار قتل‌های تهران را بیان کنیم، از مجموع 627 فقره قتل، 462 مورد یعنی 74 درصد را مردان و 165 مورد یعنی 26 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

دادستان تهران یادآور شد: زنان قربانی در وقوع این گونه قتل‌ها، بی‌تاثیر نیستند و معمولا این قتل‌ها در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که به شیوه‌های حل اختلاف به صورت مسالمت‌آمیز تن نمی‌دهند.

جعفری دولت‌آبادی اضافه کرد: در این دسته از قتل‌ها، مردسالاری شدیدی در مردان دیده می‌شود و فساد اخلاقی از جمله انگیزه‌های قاتل است. در این قتل‌ها برخلاف قتل‌های ناموسی، قاتل به فساد اخلاقی همسرش، سوء‌ظن ندارد بلکه ایمان دارد.

دادستان تهران اعتیاد و الکل را نیز از دیگر انگیزه‌های همسرکشی بیان کرد و گفت: در این قتل‌ها، مرد از همسرش می‌خواهد به دلیل اعتیاد و الکلی بودن وی، تن به خفت و خواری دهد که سرنوشتش همچون همسرش شود و اگر مقاومت کند، کشته می‌شود.

جعفری دولت‌ آبادی، خشم‌های آنی و ناگهانی مردان را از دیگر دلایل وقوع همسرکشی بیان کرد.

وی همچنین مشکلات اقتصادی را نیز در وقوع همسرکشی موثر دانست، اما گفت که این مساله، قابل توجیه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها