در چند سال اخیر رخ‌داد

کاهش سن ابتلا به سرطان در‌ایران

دبیر پنجمین همایش انجمن سرطان ایران گفت: سن ابتلا به انواع سرطان در ایران کاهش یافته ، اما در مورد سرطان سینه به علت اینکه شیوع بیشتری دارد، ملموس تر است.
کد خبر: ۲۸۹۲۷۲

دکتر پیام آزاده متخصص سرطان به مناسبت برگزاری پنجمین همایش انجمن سرطان ایران در گفتگو با ایرنا افزود: آمار ابتلا به سرطان در ایران تا چند سال قبل همانند سایر کشورهای دنیا بود ، اما در چند سال اخیر افزایش یافته است که یکی از دلایل آن می تواند گرفتن آمارهای دقیق تر باشد.

وی با اشاره به اینکه شایعترین سرطان در بین زنان در تمام دنیا سرطان سینه است ، گفت: شایعترین سرطان در بین مردان در جهان سرطان ریه است اما در ایران سرطان معده شایعترین سرطان در بین مردان است که ارتباط مستقیمی با رژیم های غذایی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد:سرطان سینه به علت اینکه از شیوع بیشتری برخوردار است ، کاهش سن در آن بیشتر مشهود است و ملاحظه می شود که بسیاری از زنان بسیار جوان نیز به این بیماری مبتلا می شوند.

وی در خصوص علل کاهش سن ابتلا به سرطان سینه در ایران گفت: علت مشخصی که از نظر علمی اثبات شده باشد را نمی توان برای این امر عنوان کرد اما تغذیه و شیوه زندگی و به خصوص چاقی در این امر موثر است.

دبیر پنجمین همایش انجمن سرطان ایران با اشاره به اینکه سرطان ناشی از دو علت عمده ژنتیک و عوامل محیطی است ، گفت: در بین عوامل محیطی ، تغییر سبک زندگی ، تغییر رژیم غذایی و آلودگی مواد غذایی بدون شک یکی از مهمترین عوامل بروز بیشتر انواع سرطان ها به خصوص سرطان های دستگاه گوارش و کاهش سن ابتلا به این نوع سرطان ها است.

آزاده با اشاره به اینکه مواد غذایی یکی از علل عمده ایجاد سرطان معده است ، گفت: مواد غذایی و استفاده از رژیم های غذایی نادرست باعث بروز سریعتر و تهاجمی تر سرطان ها می شود.

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی دادن بر مردم در پیشگیری از ابتلا به انواع مختلف سرطان گفت: اگر امروز آگاهی رسانی در خصوص عوامل سرطان زا و تلاش جهت کم کردن علل ایجاد این بیماری ، به مردم آغاز شود طی یک دوره طولانی و دو یا سه دهه دیگر نتیجه می دهد.

دبیر پنجمین همایش انجمن سرطان ایران اظهار داشت: موارد زیاد ابتلا به سرطان در حال حاضر ، حاصل ناآگاهی مردم در چند دهه قبل است.

آزاده در خصوص نقش استرس در ابتلا به سرطان گفت: استرس در ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری های قلب و عروق نقش مهمی دارد، اما تاثیر آن در ابتلا به در سرطان ، اثبات نشده است.

استرس ممکن است به طور غیر مستقیم در ابتلا به سرطان موثر باشد به اینصورت که با ایجاد ضعف در سیستم ایمنی، بدن را مستعد ابتلا به سرطان می کند.

پنجمین همایش انجمن سرطان ایران از 28 تا 30 مهر ماه در سالن همایش های رازی برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها