با برداشتن دیوار‌های اطراف محل نگهداری مومیایی‌های تاریخی ایران

مردان نمکی باز هم به دردسر افتادند

گروه فرهنگ و هنر - مهدی نورعلیشاهی: خانه اربابی و تاریخی ذوالفقاری زنجان از یک‌سال پیش 4 مهمان را به خانه راه داد که آنقدر نمکین هستند که مردان نمکی نام گرفته‌اند، اما روز گذشته خبر ‌رسید که انگار این خانه از مهمانانش خسته شده و قرار است دیوارهایش فرو بریزد. بر اساس این خبر شهرداری زنجان می‌خواسته حیاط این خانه تاریخی را به پیاده‌رو تبدیل کند، اما لابد نمی‌دانسته که با این کار خانه ذوالفقاری هیچ حفاظی برای نگهداری از مهمانانش نخواهد داشت؛ آن هم خانه‌ای که قرار بود موزه مردم شناسی این شهر نیز بشود.
کد خبر: ۲۸۶۶۵۵

خبرگزاری میراث که این خبر را منتشر کرده است به نقل از یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی آورده است که این اقدام شهرداری روز 17 مهرماه انجام گرفته و در حال حاضر هیچ حفاظی برای خانه ذوالفقاری وجود ندارد. بی سر و سامانی این خانه در حالی است که مردان نمکی مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مومیایی‌های جهان هستند و به دوره هخامنشی و ساسانی تعلق دارند.

از سوی دیگر قدمت خانه‌ای که دیوارهای آن برداشته شده به دوره قاجار مربوط می‌شود و در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

بیش از یک‌سال قبل 4 مرد نمکی که در موزه رختشویخانه زنجان نگهداری می‌شدند به خانه تاریخی و اربابی ذوالفقاری آورده شدند تا برای همیشه در این مکان نگهداری شوند. در حالی که قرار بود این خانه به موزه باستان‌شناسی زنجان تبدیل شود، شهرداری دیوارهای آن را به منظور ساخت پیاده رو برداشته است.

بخشی از این خانه پیش از این نیز تخریب شده بود که به همت سازمان میراث فرهنگی ساختمان خانه ذوالفقاری حفظ شد و پس از مرمت به موزه باستان‌شناسی تغییر نام داد.

میراث خبر گزارش داده که رئیس سازمان میراث فرهنگی زنجان تلاش زیادی برای جلوگیری از تخریب دیوارهای خانه کرده است اما شهرداری بدون توجه به اخطارهای صورت گرفته دیوار خانه را تخریب کرد.

خانه خراب نشده، باغ می‌سازیم

هنوز چند ساعتی از انتشار خبر تخریب دیوارهای محل نگهداری مردان نمکی در خانه ذوالفقاری زنجان نگذشته بود که شهرداری این شهر اعلام کرد: این تغییر صورت گرفته تا باغ موزه‌ای در کنار محل نگهداری مردان نمکی ساخته شود. شهرداری که بر تغییر برای ساخت باغ موزه تاکید کرده، به‌زعم خود هیچ گونه آسیب و صدمه‌ای به بنای عمارت ذوالفقاری نرسانده است.

مردان نمکی میان باغ

گذشته از فروریختن این دیوار یا فرو نریختنش بسیاری از کارشناسان معتقدند که محل نگهداری مردان نمکی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. این مومیایی‌های طبیعی که سال‌ها در محیط ایزوله و بدون میکروب به سر برده‌اند و به همین خاطر نیز تاکنون سالم مانده‌اند نیاز به محیطی اینچنین دارند.

وجود هرگونه میکروب که شاید برای زندگی روزمره انسان‌های زنده بی‌خطر به شمار رود باعث از بین رفتن و خورده شدن این مومیایی‌ها می‌شود. شیشه‌های نگهداری این مومیایی‌ها که باید از نوع خاص باشند اکنون از نوع شیشه‌هایی غیراستاندارد برای نگهداری مومیایی‌هایی از این دست هستند.

حال حساب کنید مومیایی‌هایی اینقدر گرانقدر بخواهند در میان باغ و گل و بلبل که شهرداری می‌خواهد در کنارشان بسازد نگهداری شوند؛ چنین محیطی مرطوب اثرات زیانباری برای این مومیایی‌ها به همراه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها