جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلا‌م کرد:

تشدید برخورد با دانه‌ درشت ‌های قاچاق مواد مخدر

اعتیاد سالهاست معضل کشور ماست،‌شاید غیر از عوامل مختلف اقتصادی و فرهنگی، همسایگی با بزرگترین تولید‌کننده خشخاش موجب شده به رغم همه تلا‌ش‌ها و از خود گذشتگی ماموران مبارزه با مواد مخدر آمار معتادان کشورمان رو به فزونی گذارد .گرچه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی نیز جامعه جوان کشور را هدف گرفته است.
کد خبر: ۲۸۶۳۱۵

به طور میانگین در هر سال حدود 3000 تن تولیدات مواد مخدر افغانستان به ایران وارد می‌شود که از این میزان بیش از یکهزار تن به خارج ترانزیت می‌شود.

جانشین رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این مطلب گفت: هر ساله معادل 3000 تن مواد مخدر تولید شده در افغانستان به ایران وارد می‌شود که نزدیک به یک سوم آن یعنی حدوداً یکهزار تن توسط نیروهای ما کشف و در حدود 700 تا 800 تن نیز در داخل مصرف می‌شود.

طه طاهری با اعلام این‌که در سال گذشته یکهزار و 50 تن مواد مخدر تولید افغانستان در ایران کشف شده است، گفت: با احتساب مجموع کل مواد وارد شده و کسر میزان کشفیات و مصرف داخلی مشخص می‌شود که مابقی آن نیز از خاک ایران به سمت کشورهای خارجی ترانزیت می‌شود.

در سال گذشته، کشفیات مواد مخدر اعم از هروئین، تریاک، حشیش و کراک 727 تن بوده است که البته این رقم بر پایه تریاک به یک ‌هزار و 50 تن می‌رسد.

علاوه بر این براساس گزارش مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد سهم مصرف و ترانزیت مواد مخدر افغانستان از ایران حدود 37 درصد است که از این میزان 19.6 درصد مربوط به ترانزیت مواد مخدر در ایران از مسیر سنتی و قدیمی‌ بالکان به مقصد اروپا و 17.3 درصد مربوط به بازار مصرف داخلی است.

به گزارش مهر،‌مواد مخدر تولیدی افغانستان به نسبت 40 به 60 به ترتیب از دو مسیر پاکستان و افغانستان به ایران وارد می‌شود. ولی براساس ادعای UNODC در این گزارش، 53درصد تولید مواد مخدر افغانستان به ایران وارد می‌شود و از این میزان 31درصد شامل هروئین است.

تشکیل دادسراهای تخصصی موادمخدر

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب هرچه سریع‌تر بندهای مهم قانون جامع مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس را خواستار شد و از شکل‌گیری دادسراهای تخصصی مواد مخدر در قالب قانون جامع مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

طاهری در ادامه با تاکید بر این که مشکل نظام درباره تشکل‌های غیرقانونی اعتیاد باید هر چه سریع‌تر برطرف شود، راه‌حل این مشکل را ارائه مجوز به کمپ‌ها، مراکز و تشکل‌های مجاز با تسهیلات لازم و اعمال سیستم‌های کنترلی بر آنها ذکر کرد و در ادامه تخلفات مالی برخی از این تشکل‌ها در زمینه‌ اجاره مکان یا رشوه دادن برای کسب مجوز را تنها بخشی از تخلفاتی که توسط تشکل‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد عنوان کرد.

وی در عین حال که گسترش و توسعه تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه درمان اعتیاد را برنامه راهبردی نظام توصیف کرد، گفت: در تهران توسط نیروی انتظامی فرصت 3 تا 4 ماهه‌ای برای برخورد قاطع با مراکز بدون مجوز درمان اعتیاد تعیین شده است که این اقدام قطعا می‌تواند در قانونمند کردن فعالیت‌های این تشکل‌ها مؤثر باشد.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با تاکید بر تقسیم عادلانه ظرفیت‌های موجود در میان تشکل‌ها در سراسر کشور گفت: برای مثال برخی تشکل‌ها به دلیل نزدیکی به بعضی نهادها مثل شهرداری از امکانات بیشتری برخوردار می‌شوند که ظرفیت‌های موجود باید به طور عادلانه در سراسر کشور در بین این تشکل‌ها تقسیم شود.

در مساله مواد مخدر، خط قرمز نداریم

وی با اذعان به این که متاسفانه مساله مواد مخدر هنوز در کشور به مساله‌ای جدی تبدیل نشده است، تصریح کرد: ما باید در مورد مسائل اعتیاد شفاف صحبت کنیم و هیچ خط قرمزی هم در این زمینه وجود ندارد؛ چرا که مساله، مساله مردم است و باید در این زمینه رفتار طبقات مختلف دستگاه‌های مقابله‌کننده از مامور مرزبانی گرفته تا قاضی و زندانبان بررسی شود که آیا این رفتارها بازدارنده بوده است یا خیر؟

مبارزه با دانه درشت‌ها در راس برنامه‌ها

وی یکی از اشکالات موجود در این زمینه را ضعف قوانین در برخورد با عاملان مواد مخدر ذکر و اظهار کرد: در این ارتباط جلسه‌ای با دادستان کل کشور پیرامون تشدید توزیع‌کنندگان خرد و کلان مواد مخدر برگزار شد که نتیجه محوری آن، تجدیدنظر در برخورد با دانه درشت‌های مواد مخدر بوده است؛ چراکه اگر دانه درشت‌ها در امان باشند، سیکل مواد مخدر در کشور تسهیل می‌شود.

وی تشدید مجازات افراد سابقه‌دار در حوزه مواد مخدر را از بندهای مهم قانون جامع مبارزه با مواد مخدر خواند و عنوان کرد: برای این که سیستم اقتصادی مواد مخدر ضربه بخورد، باید به اموال این افراد ضربه زد که این موضوع نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.طاهری با تاکید بر این که باید مجازات دانه درشت‌های مواد مخدر که در کشور کاملا شناسایی شده هستند تسریع شود، خاطرنشان کرد: پرونده‌های مواد مخدر نباید در سیکل‌های طولانی گرفتار شوند، البته ما طرفدار مجازات اعدام نیستیم، ‌اما خواسته ما این است که قانون بدون هیچ عفوی در مورد این افراد اجرا شود.

باورهای غلط عامل گرایش به مواد مخدر جدید

وی با بیان این که سازمان زندان‌ها نیز با ظرفیت خارج از استاندارد در این زمینه در حال خدمات‌دهی است، یادآور شد: در سراسر کشور سازمان زندان‌ها نسبت به اجرای پروتکل‌های درمانی معتادان در زندان‌ها اقدام می‌کند و اگر چه دسترسی به مواد در زندان‌ها قابل انکار نیست، اما اقدامات در این زمینه مثبت بوده است.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان به باورهای غلط شایع درباره مصرف روانگردان‌ها در جامعه نیز اشاره و اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر باورهای غلط روانی در این حوزه‌ مبنی بر نشاط‌آور بودن روانگردان‌ها، نگرش‌های غلط دیگری در مورد ارتباطات جنسی نیز در این زمینه وجود دارد که مساله جدی جوانان ماست و باید به آن توجه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها