جام جم آنلاین - یک رصدخانه دو میلیارد دلاری که می تواند درباره تاریخ اولیه دنیا مطالعه کند ، به فضا فرستاده شده است.این رصدخانه ، کار رصدخانه های مشهور قبلی یعنی هابل ، چاندرا و کامپتون را دنبال خواهد کرد.
کد خبر: ۲۸۱۹۷
این تلسکوپ فضایی مادون قرمز ، انرژی (گرمای) مادون قرمز پخش شده از ستارگان ، کهکشان ها و سیارات را تشخیص خواهد داد.
ستاره شناسان به کمک آن قادر خواهند بود اشیای دوردست را که به علت گاز و غبار با تلسکوپ های نور مرئی قابل رویت نیستند بررسی کنند.
ستاره های جوانی که از کهکشان های غبار مانندی می آیند که هنگامی که از عمر منظومه شمسی فقط حدود سه میلیارد سال می گذشت ، وجود داشتند ، مورد توجه خاص هستند.
این رصدخانه که کارش را از ساعات نخست روز دوشنبه (سوم شهریور) آغاز کرد بزرگترین و حساس ترین تلسکوپ مادون قرمز است که تاکنون به فضا فرستاده شده است و دو تا 5 سال در فضا خواهد بود.
دکتر سباستیان الیور از مرکز ستاره شناسی دانشگاه ساسکس می گوید با این تلسکوپ می توانیم اشیایی را تشخیص دهیم که بدون آن از دید ما پنهان بودند.
ستاره شناسان قادر خواهند بود به زمان هایی در گذشته نگاه کنند که جهان جایی بسیار خشن بود و بسیاری از ستاره های جدید در حال تولد بودند.
دکتر «مایکل روآن رابینسون» از کالج سلطنتی لندن می گوید با نگاه کردن به گذشته ، به تقریبا 90 درصد تاریخ کهکشان ها ما قادر خواهیم بود به دوره ای نگاه کنیم که موارد تشکیل ستاره ها بسیار بیشتر از امروز بود.
به این ترتیب خواهیم توانست تکامل روند تشکیل ستاره ها را از زمان های بسیار قدیم دنبال کنیم .
پرتاب رصدخانه SIRFT نشانه تکمیل برنامه بزرگ رصد ناسا است .
تلسکوپ فضایی هابل ، رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ، و رصدخانه اشعه گامای کامپتون درباره کهکشان در طول موج های دیگر مطالعه می کنند.
کامپتون در ژوئن 2000 از کار ماند اما دو رصدخانه دیگر همچنان فعالند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها