وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی در موضوع مالیات بر ارزش افزوده باید با انعطاف با اصناف برخورد کند، گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اصناف یک بازی "برد- برد" است و تاخیر در پیوستن به این زنجیره موجب متضرر شدن آنها خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۹۹۸۹

به گزارش خبرگزاری مهر، سید شمس الدین حسینی در جمع نمایندگان اصناف در جلسه ای در محل وزارت اقتصاد، با بیان این مطلب گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در مرحله اول تنها برای اصناف دسته بندی شده در گروه الف قانون مالیاتهای مستقیم به اجرا در می آید که شامل کمتر از دو درصد کل واحدهای صنفی کشور می شوند.

وی ظهار داشت: اجرای مالیات بر ارزش افزوده گروههای ب و ج اصناف ( شامل خرده فروشان و سرمایه داران جزء) در چارچوب تفاهمات سازمان مالیاتی، وزارت بازرگانی و شورای عالی اصناف در آینده و به تدریج انجام خواهد شد.

حسینی در این ارتباط با اشاره به دوره های آموزشی برگزار شده برای اصناف گروه الف و با بیان اینکه تاکنون از14 هزار نفر اعضای اصناف فوق تعداد 12 هزار و 923 نفر دوره های آموزشی را طی کرده اند، گفت: خوشبختانه هیچ گونه مشکلی برای اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده برای این صنف از ابتدای مهرماه وجود ندارد.

وی افزود: البته باید در زمان باقی مانده اقدامات لازم برای ایجاد اطمینان و آرامش خاطر مودیان صورت گیرد.

حسینی گفت: یکی از اقدامات قابل انجام در این راستا، تصریح دایره مشمولان اصناف گروه الف در بخشنامه های صادره از سوی سازمان مالیاتی است تا سایر اصناف دچار تشویش احتمالی نشوند.

وی یادآور شد: این اطلاعات را نه تنها ستاد اصلی سازمان مالیاتی، بلکه کلیه ادارات استانی آن در سراسر کشور باید به اصناف منتقل کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همین راستا خواستار برگزاری میزگردهایی به طور موازی در سطح رسانه ملی و مطبوعات و خبرگزاریها شد تا ضمن معرفی روشن مشمولان گروه الف اصناف، به تشریح ویژگی ها و محاسن قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخته شود.

وی همچنین خواستار پرهیز از هر گونه تنش در اجرای قانون مذکور توسط سازمان مالیاتی شد و گفت: حتما در این خصوص باید با انعطاف با اصناف برخورد شود.

حسینی افزود: ما زمانی می توانیم به موفقیت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اطمینان پیدا کنیم که برای اصناف جا انداخته باشیم که این یک بازی "برد- برد" است و تاخیر در پیوستن به این زنجیره باعث متضرر شدن آنها خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که کماکان ممکن است بسیاری افراد مفهوم صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده را درک نکرده باشند، اظهار داشت: باید اصناف بدانند، شفاف شدن درآمدها به این معنا نیست که اگر تا دیروز 200 میلیون تومان مالیات پرداخت می کردیم، امروز باید 800 میلیون تومان بپردازیم، بلکه تنها درصدی بر میزان سابق مالیات پرداختی افزوده خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: ما به هیچ وجه به دنبال آن نیستیم که بخواهیم عقب ماندگی 100 ساله مان را یک شبه جبران کرده و فشار زیادی به اصناف وارد کنیم.

وی گفت: اگر این چارچوب صحیح پیش برود، فکر می کنم یکی از پایه های اصلاح نظام مالیاتی مستحکم خواهد شد و در این راستا، اگر نیاز باشد، لایحه را حتی اصلاح هم خواهیم کرد و اصلا عجله ای برای اجرای هر چه سریعتر آن نداریم.

در این جلسه فتحی پور رئیس کمیسیون امور اقتصادی مجلس و یکی دیگر از اعضای کمیسیون، توکلی بینا مشاور رئیس جمهور در امور اصناف، کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار، نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور، مفتح معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت تعاون، پور مزرعه رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی تهران و آزاد نایب رئیس این مجمع حضور داشتند.


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها