کد خبر: ۲۷۷۴۵۶

همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است که از 18 ماهگی به بعد حدود 20 کلمه را بخوبی بیان می‌کند و گاهی با قرار دادن 2 کلمه به دنبال هم منظور خود را بیان می‌کند؛ اما گاهی ممکن است این کار تا 6 ماه دیرتر یعنی حدود 24 ماهگی صورت بگیرد. پس از آن کودک شروع به سوال کردن می‌کند، کم‌کم شعر یاد می‌گیرد و وقتی پدر و مادر برایش شعر می‌خوانند، آهنگ آن را زمزمه می‌کند.عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد اشکال در تکلم کودک شوند. تاخیر کلام در بچه‌ای که از جهات دیگر سالم است و رشد طبیعی دارد، ممکن است به علت مشکلاتی در دهان مثل اختلالات زبان و یا کام باشد. در برخی بچه‌‌هایی که دچار اختلال تکلم هستند، مشکلاتی در اعصاب حرکتی وجود دارد و کودک در استفاده از لب‌ها، زبان و فک برای صحبت کردن دچار مشکل است. در این بچه‌ها ممکن است اختلال تکلم به‌تنهایی یا همراه با سایر اختلالاتی مثل اشکال در تغذیه باشد.

مشکلات شنوایی هم یکی از دلایلی هستند که به طور شایع باعث اختلال تکلم می‌شوند. مثل بسیاری از جنبه‌های مختلف رشد کودک، تکلم هم جزئی از رشد است که هم به ژنتیک کودک و هم به محیط اطراف او بستگی دارد. بنابراین میزان تحریکی که از محیط اطراف به کودک می‌رسد، نقش بسیار مهمی در شروع تکلم در کودک بازی می‌کند. والدین به محض این که متوجه اختلالی در کودک می‌شوند یا حتی به آن شک دارند، باید با پزشک مشورت کنند تا تشخیص مشکلات کودک و به دنبال آن درمان تاخیر نیفتد. علاوه بر این وقت گذاشتن برای کودک بسیار مهم است. سعی کنید با کودک خود ارتباط برقرار کنید و حتی در زمان نوزادی که کودک متوجه صحبت شما نمی‌شود، با او حرف بزنید و برایش آواز بخوانید و با این کار محرک‌های محیط را برای کودک افزایش دهید و روند تکامل زبان را در او سرعت بخشید و از سن 6 ماهگی می‌توانید کتاب خواندن را برای کودک آغاز کنید.

زمانی که کودکان دنبال کلماتی هستند که می‌خواهند بیان کنند، به او فرصت دهید اگرچه معمولا برای والدین خسته‌کننده است. همچنین از پریدن بین حرف‌های کودکان جهت کامل کردن جملاتشان خودداری کنید. با این کار به او فرصت می‌دهید تا از کلمات ذهنی خود استفاده کند و شما توانایی‌های او را باور خواهید کرد و این راه بهترین تشویق و ترغیب در همه مراحل است.

دیانا رحمتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها