سبحانی نیا موافق وزیر خارجه:

وزیر پیشنهادی خارجه با مسائل جهانی آشناست

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای متکی از خانواده وزارت امور خارجه و مورد قبول بدنه کارشناسی وزارتخانه است که با مسائل جهانی و بین المللی آشنایی کامل دارد.
کد خبر: ۲۷۶۶۲۲

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین سبحانی نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: آقای متکی از بدو ورود به وزارت خارجه مراحل رشد و ترقی خود را پله به پله و از کارشناسی آغاز و مراحل را از ریاست اداره، مدیر کلی، معاونت وزیر خارجه و سفارت طی کرده و همه این مراحل را در وزارت خارجه طبق روالی عادی ای که برای همه کارکنان وجود دارد گذرانده است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر در خصوص آقای متکی این است که به دلیل همین سوابق با زبان دیپلماتیک آشنایی و بر آن وقوف کامل دارد که این آشنایی در دیدارها و گفتگوهای بین المللی بسیار مهم و اساسی است.

سبحانی نیا افزود: کسانی که با متکی به مجامع بین المللی سفر کرده اند آشنایی و تسلط وی را در دیدارها شاهد بوده اند و همکارانمان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در سفرهای مأموریتی که با متکی داشته اند به وقوف کامل و دفاع وی از مواضع برحق جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اصول کلی نظام در مجامع بین المللی تأکید می کردند.

وی با بیان اینکه متکی دو دوره و در دوره های اول و هفتم نماینده مجلس بوده است گفت: متکی در کمیسیون امنیت ملی بهترین تعامل را با نمایندگان داشت و گواه آن خیلی از شما نمایندگان در دوره گذشته و این دوره مجلس هستید.

نماینده نیشابور افزود: زمانی که سؤالی از وزیر امور خارجه مطرح می شد وی در کمیسیون حضور می یافت و هیچ گاه نشد که پاسخگو نباشد مگر اینکه در مأموریت خارج از کشور بود.
وی افزود: در مواردی نیز بدون اینکه سؤالی مطرح شده باشد در جلسه علنی مجلس شرکت می کرد تا تعامل بیشتری با مجلس داشته باشد.

سبحانی نیا عملکرد دستگاه سیاست خارجی را از نکات مثبت دولت نهم دانست و گفت: آقایان برنا و کواکبیان به برخی از موارد در مخالفت با آقای متکی اشاره کردند اما باید فضا و شرایط بین المللی و دشمنی های استکبار برضد جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیریم که در این شرایط طبیعتاً کار کردن بسیار سخت و مشکل است اما با این حال دستاوردهای خوبی را در دستگاه دیپلماسی کشور شاهد بوده ایم و کارکرد آقای متکی مثبت و قابل دفاع است.

نماینده نیشابور در ادامه با اشاره به نکات مثبت در برنامه های متکی خاطرنشان کرد: مبانی و نقشه راه برنامه سیاست خارجی متکی در بستر چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه به ویژه در بخش های سیاسی، دفاعی و امنیتی رویکردهای بین المللی رئیس جمهور شکل گرفته است.

وی افزود: روح کلی حاکم بر فعالیت های دستگاه دیپلماسی کشور رهنمودهای مقام معظم رهبری بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت تعریف شده است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: جایگاه جمهوری اسلامی در مناسبات جهانی در برنامه چهار سال پیش آقای متکی و آنچه در دوره آتی مورد تاکید اوست، برآمده از محتوای انقلاب اسلامی و آرمانهای حضرت امام (ره) است.

حسین سبحانی نیا افزود: با وجود انکار و تبلیغات سوء دشمنان در سی سال پیش جایگاه جمهوری اسلامی اکنون به اذعان جهانیان ظرفیت بالای الهام بخشی پیدا کرده است.

وی افزود: از چنین جایگاهی جمهوری اسلامی با گفتمان نقادانه نسبت به مناسبات بین المللی ، مشارکت موثر خود را در مدیریت جهانی مطالبه می کند.

نماینده نیشابور با اشاره به لزوم استفاده از مجموعه ظرفیت های نظام در عرصه بین الملل گفت: یکی از انتقادهای همیشگی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس گذشته این بود که چرا از همه ظرفیت های جمهوری اسلامی در کنار هم استفاده نمی کنیم.

وی افزود: بعنوان نمونه همواره این پرسش مطرح بود که چرا از ظرفیت های اقتصادی در کنار روابط سیاسی استفاده نمی شود.

سبحانی نیا گفت: از محورهایی که در برنامه آقای متکی در دوره پیش آمده و در این دوره هم مورد تاکید قرار گرفته ، ایجاد توازن در روابط خارجی است.

نماینده نیشابور افزود: دولت و دستگاه دیپلماسی کشور در چهار سال پیش در پیشبرد توازن در روابط خارجی موفق بوده است .

وی گفت: اقتصاد و بازرگانی یکسونگر کشور به منطقه جغرافیایی و حتی کشورهای خاصی نظر داشت و بیشتر مبادلات بازرگانی ، طرح های صنعتی و مبادلات پولی و بانکی کشور در انحصار چند کشور در یک منطقه جهان قرار گرفته بود که نمی توانست تامین کننده نیازها و راهبردهای جدید کشور باشد.

سبحانی نیا افزود: رویکرد جدید این انحصار را در هم شکست و اکنون ظرفیت های مهمی از کشورها انتخاب های متعددی را بعنوان فرصت های جدید پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
وی گفت: اتخاذ این رویکرد موجب شد که ارتباط منطقی میان مؤلفه های اساسی روابط خارجی در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی پدیدار شود.

نماینده نیشابور افزود: این نگرش در چهار سال پیش امکان مانور ما را در حوزه کشورهای در حال توسعه و تشکل های مرتبط به ویژه جنبش غیرمتعهدها و سازمان های منطقه ای مانند اکو ، گروه دی هشت ، سازمان شانگهای و سارک افزایش داده و توزیع روابط اقتصادی ما را در مناطق مختلف متوازن کرده است.

سبحانی نیا گفت: در باره روابط جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف و منطقه که مورد اشاره برخی از همکاران مخالف قرار گرفت ، برنامه آقای متکی زدودن ابهامات و تیرگی در روابط و نیز تقویت آن براساس اصول و معیارهای نظام جمهوری اسلامی است که در گذشته برای آن تلاش شده و در برنامه این دوره نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: درباره روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه باید به این نکته اشاره شود که این منطقه و کشورهای آن با توجه به بیشترین ارتباطات و پیوندهای تاریخی ، دینی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، منافع و نگرانی های مشترک از ظرفیت های بالایی برای کشورمان برخوردار است.

نماینده نیشابور ، تقویت وحدت اسلامی ، خنثی کردن تفرقه افکنی های مذهبی و قومی دشمنان امت اسلامی ، تقویت همگرایی منطقه ای در حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و امنیتی از طریق گسترش و تعمیق اعتمادسازی ، رفع سوء تفاهمات ، همکاری و هماهنگی در سیاست های انرژی ، نفت ، گاز ، برق و آب را از برنامه های متکی بیان کرد.

وی افزود: تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای انتقال انرژی و اتصال و ادامه این امنیت با خلیج عدن ، طراحی سازوکارهای لازم برای امنیت منطقه ای ،‌نفی حضور نیروها و پایگاه های خارجی ، شکل گیری همکاریهای چندجانبه جدید منطقه ای و تقویت روح همکاری با تشکل های موجود بویژه شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب از دیگر برنامه های متکی است.

نماینده نیشابور اضافه کرد: سیاست حمایت از خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای در چارچوب خلع سلاح جهانی مورد تاکید دستگاه دیپلماسی در چهارسال آینده است.

وی گفت: حمایت از ثبات و آرامش در عراق ، تاکید بر خروج نیروهای خارجی از این کشور ، حاکمیت کامل دولت عراق ، وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور ، سیاست تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی در دولت دهم خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها