از رابین‌هود تا راسل هود

دور دور قدیمی‌هاست

درباره بازآفرینی فیلم‌های قدیمی و گاه حتی جدید، نظرهای متفاوتی وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند کفگیر هالیوود به ته دیگ خورده و برخی دیگر اعتقاد دارند که مثل بازسازی یک ساختمان قدیمی می‌توان فیلم‌های کلاسیک را هم بازسازی و روانه بازار کرد.
کد خبر: ۲۷۴۱۸۵

با وجود توجه جدی به ساختن دوباره فیلم‌های قدیم در سال‌های اخیر، باید گفت این کار خیلی هم جدید نیست و از همان سال‌‌های نخست شکل‌گیری سینما، این کار مورد توجه قرار گرفت و برای نخستین بار در سال 1915 گریفیث به فکر بازسازی فیلمی افتاد که درباره مسیح ساخته شده بود. شاید دلیل این تمایل این باشد که هر کارگردانی از زاویه دید خودش به یک سوژه نگاه می‌کند و به دنبال آن فکر می‌کند که می‌تواند حرف جدیدی بر مبنای داستانی قدیمی بزند.

به هر حال پس از ایجاد موجی نسبتا جدید از بازسازی فیلم‌های قدیمی در دو سه سال اخیر که با بازسازی فیلم‌هایی مثل «بازرس» اثر ژوزف منکیه‌ویچ یا «12 مرد خشمگین» خود را نشان داد، امسال هم دوباره شاهد ایجاد موج جدیدی از این دست هستیم. هرچند به نظر می‌رسد که هیچ یک از فیلم‌هایی که در چند سال اخیر بازسازی شدند توجه خاصی را به خود جلب نکردند، اما به نظر می‌رسد که این وسوسه هیچ وقت تمام شدنی نباشد. در هر حال نباید فراموش کرد که بازسازی فیلمی مثل «قطار سه و ده دقیقه یوما» اثر دلمر دیویس یا «از دست رفته» که به نام «مرحوم» هم خوانده شده اثر اسکورسیزی، جزو آثاری بودند که توانستند موافقت دوستداران سینما را به خود جلب کنند.

با این حال بازی خوب «راسل کرو» و «کریستین بل» در فیلم قطار 10/3 دقیقه یوما و حضور بازیگرانی مثل لئوناردو دی‌کاپریو و جک نیکلسون در فیلم «مرحوم» اسکورسیزی که بازسازی یک فیلم هنگ‌کنگی به نام «ماجراهای جهنمی» بود، شاید نقش مهمی در موفقیت این فیلم‌ها داشته باشد.

به نظر می‌رسد این چرخه در سراسر دنیا در جریان است و بازسازی کارگردان‌های اروپایی و آسیایی از فیلم‌های آمریکایی یا کارگردان‌های هالیوودی از آثار آسیایی و اروپایی پایان‌ناپذیر باشد.

امسال هم فیلمسازان آمریکایی بازسازی فیلم‌های متعددی را در دست ساخت دارند که برخی از آنها به زودی راهی پرده‌های سینما می‌شوند و این امکان را فراهم می‌آورند تا یک بار دیگر منتقدان و سینمادوستان بر سر موفقیت یا عدم موفقیت آنها به بحث و جدل بپردازند. برخی از این دوباره‌سازی‌ها هنوز مراحل اولیه را طی می‌کنند و با وجود اراده جدی برای ساخت آنها هنوز حضور عوامل اصلی ساخت آنها قطعی نشده است.

تب جدید آرنولدی

ساخته شدن آخرین قسمت ترمیناتور این بار بدون حضور آرنولد شوارتزنگر مثل این که عامل مهمی بود تا دست‌اندرکاران سینما به این فکر بیفتند تا با استفاده از شهرت آثار این بازیگر اکشن، دست به کار شوند و چند تایی از فیلم‌هایی را که سابقا با بازی این بازیگر به روی پرده آمده بود، بازسازی کنند. در این میان حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح شده که تقریبا هنوز هیچ کدامشان به قطعیت نرسیده است. ازجمله مطرح شد که «غارتگر» را «رابرت رودریگوئز» دوباره خواهد ساخت. جالب این که این کارگردان اعلام کرد قصد دارد تا در نسخه دوم این فیلم که در سال 1987 ساخته شده بود از خود آرنولد استفاده کند. «کماندو» هم از دیگر فیلم‌های آرنولد است که مورد توجه یک کمپانی دیگر فیلمسازی قرار گرفت.

«بانوی زیبای من» بازمی‌گردد

اما تنها فیلم‌های اکشن نیستند که مورد توجه فیلمسازان هالیوودی قرار گرفته‌اند و اخیرا اعلام شد که فیلم بسیار خیال‌انگیز و موزیکال «بانوی زیبای من» نیز بازسازی شده و دوباره بر پرده سینما می‌آید. این فیلم که در ژانر کمدی موزیکال جای می‌گیرد از آن فیلم‌هایی است که هرچند ممکن است خیلی‌ها آن را ندیده باشند، اما می‌دانند که هنوز هم جزو فیلم‌های محبوب بسیاری از سینمادوستان جای دارد. این فیلم بر مبنای نمایشنامه‌ای از جورج برنارد شاو در سال 1964 ساخته شد. «الیزا دولیتل» دختر زیبای گل‌فروشی است که به شیوه‌ای کاملا لات‌مآبانه‌ حرف می‌زند و یک زبان‌شناس با دوست خود شرط بسته که ظرف چند ماه از این دختر گل‌فروش یک بانوی متشخص بسازد. در هر حال برای موفقیت این فیلم نباید حضور بازیگر جذاب و ظریفی چون «آدری هیپبورن» را دست‌کم گرفت و هرچند اعلام شده که کایرا نایتلی قرار است در نسخه جدید این فیلم ظاهر شود، اما از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا باید حال و هوای فیلم خیلی دست خوش تغییر شود. فراموش نکنید که آدری هیپبورن با حضور خود فضای جدیدی را وارد فیلم‌های رمانتیک آن سال‌ها کرد که چیزی بین یک احساس زیبایی کودکانه و دوست داشتنی با جذابیت بازیگوشانه بود. حتی اگر حال و هوای امروزی جهان را نادیده بگیریم که اصولا انگار نمی‌تواند فیلمی به آن خیال‌انگیزی و سرخوشی را تاب آورد، باید پرسید آیا عوامل فیلم می‌توانند؟

سینمای آسیای جنوب شرقی یک منبع تمام نشدنی

«دنی بویل» کارگردان مطرح اسکار امسال که با فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» به یک موفقیت باور نکردنی دست یافت سراغ بازسازی یک فیلم کره‌ای می‌رود. این فیلم با عنوان «بانوی انتقامجو» را پیش از این «پارک چان ووک» ساخته بود. البته دنی بویل تنها کسی نیست که سراغ آثار این کارگردان کره‌ای رفته بلکه اسپیلبرگ هم ابراز تمایل کرده که بر مبنای فیلم «پیر پسر» این کارگردان یک فیلم جدید بسازد. البته از ساخت این فیلم چیز زیادی نمی‌گذرد و تنها 5 سال پیش روی پرده سینما رفته بود.

در ژانر علمی ــ تخیلی هم دود از کنده برمی‌خیزد

با وجود این که این تصور وجود دارد که در ژانر علمی ــ تخیلی هر روز که جلوتر برویم با موضوع‌های جالب‌تری باید روبه‌رو شویم، اما مثل این که واقعیت غیر از این است. با وجود علاقه‌مندی کارگردان‌ها به ساختن فیلم در این ژانر اما هنوز سوژه‌های قدیمی هستند که توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند و فیلم «پیشتازان فضا» یا «سفرستاره‌ای» که اخیرا با بازسازی سریالی که 35 سال پیش محبوبیت بسیاری داشت، نشان داد که انگار سوژه‌های علمی -تخیلی قدیمی حرف‌های بیشتری برای گفتن داشتند. «روزی که که زمین از حرکت باز ایستاد» هم از فیلم‌هایی بود که با بازسازی فیلمی به همین نام که در سال 1950 ساخته شده بود، دوباره تولید شد و همین چندی پیش روی پرده رفت. در این فیلم که داستان هجوم بیگانگان به زمین را بیان می‌کند «کیانو ریوز» بازی درخشانی داشت.

«یادآوری مطلق» هم که در سال 1990ساخته شده بود قرار است به وسیله «پل ورهوفن» در ژانر علمی ــ تخیلی ساخته شود. فیلمنامه این فیلم برمبنای داستانی با عنوان «ما می‌توانیم به‌خاطر آوریم» اثر «فیلیپ کی.دیک» نوشته می‌شود.

ژانر وحشت هم به گذشته نگاه می‌کند

«شماره 13» اولین فیلمی که کارگردان بزرگ سینما آلفرد هیچکاک آن را ساخته بود هم قرار است با با حضور بازیگرانی چون «بن کینگزلی» و «ایوان مک گرگور» بازسازی ‌شود. «سی و نه پله» یکی دیگر از آثار هیچکاک است که قرار است بازسازی شود. این فیلم را که نخستین بار در سال 1935 ساخته شد، قرار است این بار «رابرت تون» کارگردانی کند. البته «پرندگان» هم از دیگر فیلم‌های این کارگردان مشهور انگلیسی است که زمزمه ساخت دوباره آن با بازی «نائومی واتس» چندی پیش شنیده شد.

امان از دست رمانتیک‌های دهه 60

«بانی و کلاید» از آن فیلم‌های مشهوری است که هالیوود دوباره سراغش رفته است. این فیلم 4 دهه پیش ساخته آرتور پن، این بار قرار است به وسیله «تونیا اس هولی» کارگردانی شود. در نسخه جدید این فیلم پرطرفدار، هیلاری داف در نقش بانی و به جای «فی داناوی» بازی می‌کند و به جای «وارن بیتی» یا کلاید هم کوین زگرس ظاهر می‌شود. این فیلم خیلی نوستالژیک داستان زوج گانگستر و بی‌خیالی است که در دوره رکود اقتصادی آمریکا، از بانک‌ها سرقت می‌کردند و با وجود این که این کار را با سرخوشی و شیطنت آغاز کردند، اما سرانجام تراژیکی در انتظارشان بود.

«شرق بهشت» هم از آن فیلم‌های تاثیرگذار و رمانتیکی است که قرار است نسخه جدید از آن بر پرده سینما ظاهر شود. این فیلم هم در اواسط دهه 60 و با بازی «جیمز دین» و به کارگردانی الیا کازان ساخته شده بود و این بار قرار است «تام هوپر» کارگردانی آن را برعهده داشته باشد. هنوز قطعی نشده که چه کسی این شهامت را دارد که در نقش جوان سرکشی بازی کند که زمانی «جیمز دین» آن را آفریده بود.

منتظر رابین هود هم باشید

در کنار چهره‌های به یاد ماندنی چون «بانوی زیبای من» و «بانی و کلاید»، رابین هود هم یکی از آن قدیمی‌‌های نام آشناست که دوباره بر پرده سینما جان می‌گیرد. اما این بار قرار نیست قهرمانی با یک سبیل نازک به نام «ارول فلین» را در جنگل‌های شروود ببینیم. بلکه این بار این «راسل کرو»ست که با قدکوتاه اما چهره حماسی که سابق بر این در نقش گلادیاتور خوش درخشید، می‌خواهد حق مردم را از داروغه ناتینگهام بگیرد. در این فیلم که به کارگردانی «ریدلی اسکات» ساخته شده شاهزاده خانم ماریان هم کسی نیست جز «کیت بلانشت.» البته داستان فیلم هم با قصه آشنای رابین هود یک کمی فرق می‌کند و نحوه روایت آن کاملا متفاوت است. تفاوت این قصه با قصه‌های قبلی رابین هود در این است که راسل کرو اول خودش داروغه است و برای سلطنت از مردم باج می‌گیرد اما بعد دلش برای مردم می‌سوزد و طرفدار مردم می‌شود.

باید دید راسل کرو رابین هود بهتری است یا «کوین کاستنر» که چند سال پیش در یک بازسازی دیگر از این فیلم حضور داشت.

مترجم: آرزو پناهی
منبع: ای.ام.دی.بی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها