اظهارات تبعه فرانسوی در دادگاه:

علاقه داشتم رخدادهای ایران را ببینم

"کلوتید ریس" ، دختر 24 ساله فرانسوی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با تایید حضور خود در آشوبهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گفت که به این دلیل در تظاهرات شرکت کرده بود که علاقه داشت از نزدیک ببیند در ایران چه اتفاقاتی دارد رخ می دهد.
کد خبر: ۲۷۱۳۲۲

به گزارش خبرگزاریها، ریس امروز شنبه در دومین جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به افراد متهم به دست داشتن در اغتشاشات و ناآرامیهای اخیر محاکمه شد. نماینده دادستان،اتهام او را اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق تبانی و حضور در اجتماعات و اغتشاشات مورخ ‌25 و ‌27 خرداد و اقدام به جمع‌آوری اخبار و اطلاعات و عکس‌برداری و فیلم‌برداری از اغتشاشات و ارسال آن به خارج از کشور عنوان کرده است.

ریس که دارای فوق لیسانس روابط بین‌الملل از فرانسه و استاد دانشگاه است، در دفاع از خود به قاضی دادگاه گفت: من مدتها قبل از انتخابات به ایران آمده بودم تا طبق توافقنامه بخش فرهنگی سفارت و دانشگاه صنعتی اصفهان، در این دانشگاه به تدریس زبان فرانسه بپردازم.

وی با بیان اینکه پیش از آن نیز چند بار به ایران آمده بودم و به تاریخ،‌فرهنگ و زبان این کشور علاقه داشتم، افزود: تا بیستم خرداد در دانشگاه صنعتی تدریس کردم و پس از تعطیلی دانشگاه در حال آماده‌ شدن برای مراجعت به فرانسه بودم که ناآرامیهای پس از آن بوجود آمد.

این استاد فرانسوی افزود: از آنجا که به تحولات ایران علاقه داشتم و تظاهرات آن برایمان جالب بود، به همراه چندتن از دوستانم در راهپیمایی روزهای ‌25 و ‌27 خرداد شرکت کرده و از آنها عکس‌ و فیلم گرفتم. علاوه بر این از دوستان فرانسوی و ایرانی خود اطلاعاتی درباره تظاهرات و وضعیت سیاسی ایران کسب کردم و همه‌ این‌ها به خاطر آن بود که علاقه داشتم بدانم چه اتفاقاتی در ایران رخ می‌دهد.

این متهم با اشاره به ارسال ایمیل درباره تظاهرات ایران به رییس انجمن ایران شناسی فرانسه خاطرنشان کرد:  کسی از من نخواسته بود که اطلاعاتی برایش بفرستم و عکس یا فیلم ارسال کنم بلکه این علاقه شخصی خودم بود و امروز می‌فهم که اشتباه کرده ام و از این کار پشیمانم.

کلوتید ریس افزود: من نباید در تظاهرات غیرقانونی شرکت می‌کردم ، نباید عکس می‌گرفتم و یا از دوستانم در این مورد سوال می‌کردم.

وی گفت: از کشور، مردم و دادگاه ایران می‌خواهم که مرا ببخشند و امیدوارم که مورد عفو قرار گیرم.

ریس در مورد اتهام دیگر خود مبنی بر ارسال گزارش‌هایی از ایران در خصوص موضوع هسته‌ای اظهارداشت: پدر من کارشناس کمیساریای انرژی هسته ای فرانسه است و من در آنجا کارآموزی می‌کردم. به همین خاطر یک گزارش درباره سیاست ایران در خصوص انرژی هسته‌ ای نوشتم و در این گزارش از مقالات اینترنتی و اطلاعاتی استفاده کردم که چیز پنهانی در آن نبود.

این متهم دستگیر شده در جریان حوادث اخیر تصریح کرد: پس از انتخابات اقداماتی را انجام دادم اما هیچ وقت نخواستم که علیه نظام اسلامی کاری کنم .

وی در خصوص سئوال قاضی مبنی بر اینکه شما گزارشی به یکی از دیپلمات‌های فرانسوی داده‌اید تاکید کرد: بنده یک گزارش در خصوص دانشگاه، برخورد پلیس و تظاهرات‌ به رابط بخش فرهنگی سفارت فرانسه دادم. این فرد دیپلمات نیست.

خبرگزاری فارس در این زمینه گزارش داد که مادر کلوتید رییس عضو ارتش فرانسه است و یکی از اتهامات او این است که با جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از اغتشاشات تهران و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه علیه امنیت ملی ایران اقدام کرده است.

بر اساس این گزارش، در کیفرخواست دادستان با توجه به گزارش معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات مبنی بر احراز مجرمیت این تبعه فرانسوی، از دادگاه تقاضا شده است نامبرده عادلانه محاکمه شود.

 سخنان وکیل مدافع

 

مهدوی وکیل مدافع متهم فرانسوی پس از اظهارات وی به جایگاه رفت و در دفاع از موکل خود گفت: موکل من با صداقت و بدون هر شائبه‌ای مطالب خود را بیان کرد و سوء نیت خاصی در راستای اقدام علیه امنیت داخلی کشور نداشته است.

وی افزود: نتیجه منطقی علاقه موکلم به آموختن زبان فارسی، علاقه وی به شناخت تمام ابعاد ایران اعم از ابعاد سیاسی و اجتماعی است و آخرین بار نیز توسط دانشگاه صنعتی اصفهان به ایران دعوت شده بود و گرنه شاید هرگز به ایران نمی آمد.

مهدوی با بیان این‌که موضوع پایان نامه موکلش بررسی مواد و محتوای درسی کتاب‌های ایران قبل و پس از انقلاب بوده است، ادامه داد: دیروز که با خانم ریس ملاقات داشتم ابراز ندامت کرد و من با سوالات خود مطمئن شدم که حضور او در این جریانات بدون برنامه‌ریزی و ارتباط با سازمان‌های امنیتی خارجی بوده و تنها با بخش فرهنگی فرانسه ارتباط داشته است.

وی گفت: موکل من از صمیم قلب پشیمان است و تقاضای بخشش دارد.

                                                                  مصاحبه با خبرنگاران

کلوتیلد ریس پس از جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران در خصوص اتباع فرانسوی که در تظاهرات‌های پس از انتخابات حضور داشتند، سخنی نگفت اما در پاسخ به خبرنگاران اظهارداشت: در تظاهرات روز ‌25 خرداد، بدون اطلاع از غیر قانونی بودن آن شرکت کردم زیرا می‌دانستم که بخشی از مسئولان سیاسی نیز در آن شرکت می‌کنند؛ اما روز ‌27 خرداد می‌دانستم که تظاهرات غیرقانونی است.

وی افزود: عکس و فیلمی که من تهیه کردم را برای هیچ کس نفرستادم و پیش خودم بود. عکس‌هایی که به دوستانم فرستادم از سایت‌های ایرانی گرفته بودم.

این متهم در خصوص گزارش خود از موضوع هسته‌ای ایران، اظهارات خود در جلسه‌ی دادگاه را تکرار کرد و در مورد رفتار زندان‌بانان، ماموران و بازجوهای ایران، گفت: زندان برایم سخت بود زیرا در یک چهار دیواری حبس بودم و فشار روحی و بی‌خبری از آینده اذیتم می‌کرد؛ اما امکانات زندان مناسب بود و ماموران،‌ زندان‌بانان و بازجوها رفتار بدی با من نداشتند.

                                        محاکمه کارمند محلی سفارت فرانسه

 نازکافشار کارمند محلی سفارت فرانسه نیز که به عنوان یکی از متهمان حوادث اخیر در برابر دادگاه حاضر شد، در حالی که اشک می ریخت با تأیید اشتباهات خود گفت : در تظاهرات بعد از انتخابات چندین بار حضور داشتم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خانم افشار در پایان دومین جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در بخش فرهنگی سفارت فرانسه 18 سال سابقه همکاری دارم افزود: دو سه بار در اغتشاشات غیرقانونی بعد از انتخابات در مکانهایی مانند میدانهای هفت تیر و انقلاب شرکت کردم  و گاهی در اثر یک ندانم کاری ایمیل‌هایی را که به دستم می‌رسید برای دوستانم ارسال می‌کردم.

 وی گفت: این کار من در اثر ندانم کاری بود و اکنون نادم و متنبه شده ام.  

این متهم با بیان اینکه مسئولان سفارت فرانسه در هنگام انتخابات و بعد از آن جلساتی داخلی برگزار می کردند گفت: هر چند کارمندان ایرانی سفارت فرانسه در این جلسات حضور نداشتند اما نتایج این جلسات به آنان ابلاغ می شد مثلا گفته می شد امروز شلوغ است دو ساعت زودتر به خانه بروید.

وی افزود: سفیر فرانسه با وابسته علمی این سفارتخانه آقای ژامل که نقش رئیس بخش فرهنگی را بر عهده داشت و از وی به نام افسر امنیتی نام برده می شد جلساتی در خصوص مسائل انتخابات برگزار می کرد.

خانم افشار تصریح کرد: راه دادن افراد زخمی و پناه آورده به سفارت فرانسه از جمله تصمیمات بخش فرهنگی این سفارت در زمان اغتشاشات بود.

افشار افزود: برخی اخبار کذب مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ما به دنبال ایجاد شبکه‌ای جهت ورود دبیرکل سازمان ملل به این مسائل بودیم در حالی که ما فقط ایمیل‌هایی را ارسال می‌کردیم که بعدا متوجه شدم نباید اقدام به این کار می‌کردیم.

وی گفت: افرادی از طرف سفارت فرانسه مأمور به شرکت در تظاهرات نبودند و در بخش فرهنگی نیز برای جمع آوری اطلاعات از ما کمک خواسته نشده بود.

این متهم افزود: 18 سال با صداقت در بخش فرهنگی سفارت فرانسه برای کمک به فرهنگ و هنر ایران تلاش کرده ام.

نازک افشار در خصوص برخورد مسئولان زندان با وی گفت: آنها همیشه با من مهربان بودند و برادران وزارت اطلاعات مرا متوجه اشتباهاتم کردند.

خانم افشار در پایان در حالی که اشک می ریخت گفت: سابقه خودم را با این اشتباهات خراب کردم.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها