"سید مجتبی ثمره هاشمی" مشاور ارشد سابق "محمود احمدی نژاد" در دولت نهم و رییس ستادهای مردمی وی در انتخابات دهم که اکنون به عنوان دستیار ارشد رییس جمهوری انتخاب شده است، وعده داد که دولت دهم دولتی مشورت پذیر باشد.
کد خبر: ۲۶۶۶۶۱

متن کامل گفت وگوی او را با خبرنگار ایرنا که امروز شنبه انتشار یافته اما به نوشته ایرنا پیش از اعلام بخشی از تغییرات کابینه از جمله موضوع انتصاب ثمره هاشمی به عنوان دستیار ارشد رییس جمهوری انجام شده است، پیش رو دارید:  

 

آیا فکر می کردید که آقای احمدی نژاد 24 میلیون رای بیاورد؟


ثمره هاشمی: 
قرائن و شواهد قبل از برگزاری انتخابات حکایت از مشارکت گسترده مردم و آرای بالا به آقای احمدی نژاد می کرد و هر چه به زمان انتخابات نزدیک تر می شدیم و بر اساس نظر سنجی هایی که توسط مراکز معتبر علمی صورت می گرفت، اقبال به آقای احمدی نژاد افزایش می یافت و البته با آن همه خدمات به مردم و پیشرفت های کشور قابل انتظار هم بود
.

من معتقدم حضور 24 میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری در کشور شگفت انگیز و بی سابقه بود اما خیلی هم دور از انتظار نبود. ‌‌آخرین سفرهایی که آقای احمدی نژاد به استان های مختلف کشور از جمله استان اصفهان،‌ مازنداران،‌ آذربایجان شرقی و غربی و خوزستان داشت،‌ حکایت از آرای بالای مردم به ایشان می کرد.

ستادهای مردمی احمدی نژاد در انتخابات دهم چگونه بود؟

همه ستادهای آقای احمدی نژاد مردمی بود و ایشان از قبل هم اعلام کرده بود، که ستاد خاصی ندارم .
در بعضی از استان ها ستادهای خود جوش تشکیل شده بود ، یکسری ستادهای کشوری هم تشکیل شد و گروهای مختلف به صورت خودش جوش وارد عرصه شدندو ‌حتی بعضی ها ستادهای انفرادی تشکیل دادند.
ستاد هماهنگی حمایت های مردمی همان گونه که اسمش پیداست،‌نقش هماهنگی و ارایه خط مشی های کلی و دستور العمل ها را برعهده داشت.

آیا رایزنی ها در خصوص تغییرات در کابینه جدید آغاز شده است؟


تا آنجا که اطلاع دارم گفت وگوهای غیر رسمی در جریان است.


از نظر شما چند درصد کابینه موجود تغییر خواهد کرد؟

این بستگی به نظر رییس جمهوری و مجلس دارد،
احتمال می دهم عده ای از اعضای هیات دولت در دولت آینده هم حضور داشته باشند، اما به طور حتم عده ای هم در کابینه جدید حضور نخواهند داشت

ملاک تغییر وزرا چه خواهد بود؟ 

‌دولت دهم از تجربه غنی و موثر دولت نهم بهره مند است و یک گنجینه از تجربیات امروز در اختیار دولت است ، ‌همچنین چهار سال رو به جلو حرکت کرده و به طور طبیعی در دولت دهم با افق های تازه روبرو است و قدم های بلندتری را برای پیشرفت کشور و استقرار عدالت در چارچوب آرمان های ملت ایران بر می دارد.

 

این انتظار عقلایی است که دولت دهم کارآمدتر ، ‌مجرب تر و با اهداف بلندتر و متکی به همان تجربه و پشتیبانی جامع 40 میلیونی به انجام وظایف خود بپردازد

آیا فکر می کنید که آقای رییس جمهوری در انتخاب کابینه خود به سهم خواهی برخی از گروهها و شخصیت های با نفوذ توجه کند؟


آقای رییس جمهور در چند سخنرانی به این موضوع اشاره کرده است ، دولت پاسخگو در مقابل خداوند متعال و ملت خواهد بود و متعهد به منافع کشور است و‌ متعهد به تامین منافع گروه ها ، احزاب ،‌تشکیلات در صورتی هم جهت با مصالح مردم نباشند، نیست، اما نظرات همه محترم است و نظراتی که از سوی افراد و گروهای مختلف مطرح می شود اگر به مصلحت کشور باشد، به طور طبیعی مورد توجه قرار می گیرد. من مایلم تاکید کنم دولت دهم دولتی مشورت پذیر خواهد بود و همچون دولت نهم به طور طبیعی نظرات افراد مختلف را مورد توجه قرار می دهد

بخش عمده ای از آرای احمدی نژاد مربوط به مناطق محروم است. آیا شما با این تحلیل موافق هستید؟

آرای آقای احمدی نژاد در 28 استان آرا حداکثری بود، البته در مناطق روستایی و شهرهای کوچک باز هم نسبت به سایر مناطق آرا به ایشان بالاتر بود .در برخی از استان ها نظیر کرمان ، ‌همدان ، قم ، لرستان ، خراسان ها ، مازنداران ، قزوین و چند استان دیگر هم مشارکت و آرا به آقای احمدی نژاد بسیار بالا بود ‌‌بنابر این، تقربیا در همه روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ آرای آقای احمدی نژاد چشمگیر و بالاتر از دیگران بود

آیا مراحل هفتگانه طرح تحول اقتصادی در دولت دهم به مرحله اجرا درخواهد آمد؟

جناب آقای رییس جمهور در نظر خود مصمم است و امیدواریم که تمامی طرح ها و برنامه های دولت با همکاری و همراهی مجلس در دولت آینده عملیاتی شود.

 

فکر می کنید جراحی بزرگی که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور آغاز شده در دولت دهم آثار مثبت خود را نشان خواهد داد یا به زمان بیشتری نیاز است؟

به طور طبیعی، حرکت کشور در تمام دوره ها رو به پیشرفت خواهد بود و این بدان مفهوم است که در هر دوره ای طرح های نو و متناسب آن زمان باید پیگیری بشود.حرکت اقتصاد هم یک حرکت مستمر و پویا است و در هر دوره ای اقتضات خاص خود را دارد.
 

سفرهای استانی در دولت جدید ادامه می یابد؟ و در این صورت، آبا تغییراتی در آن انجام می شود؟


آقای رییس جمهور اعلام کرده است که ‌سفرهای استانی
ادامه می یابد اما حتما تغییراتی در شکل و شیوه آن به وجودمی آید.

 

آیا گفتمان دولت دهم ادامه همان گفتمان دولت نهم خواهد بود؟

‌گفتمان دولت دهم ادامه گفتمان دولت جاری است ،‌یعنی اتکا برچهار عنوان ،‌عدالت گستری ،‌خدمت به بندگان خدا ،محبت و عشق ورزی و پیشرفت همه جانبه کشور ؛‌ اگر بخواهیم خلاصه تر بیان کنیم دو عنصر پیشرفت و عدالت در همه صحنه های داخلی و بین المللی سرلوحه برنامه های دولت خواهد بود.

با توجه اینکه انتخابات ریاست جمهوری دهم ،‌اقتدار و عزت ملت ما را در صحنه های جهانی چند پله بالاتر برد، به طور طبیعی تعاملات بین المللی دولت آتی با کشورها و سازمان های بین المللی از جایگاه بالاتر و پشتوانه قوی تری بهره مند خواهد بود.

میزان هجمه و تخریبی که توسط مخالفان علیه دولت نهم صورت گرفت،‌به اذعان برخی از تحلیل گران بی سابقه بود،اگر این روند در دولت دهم هم ادامه داشته باشد،‌آیا دولت آینده بازهم سیاست سکوت و مدارا را پیش می گیرد؟

‌شما تصور کنید که اگر قرار بود دولت وقت خود را صرف پاسخ دادن به شبهات ،‌تهمت و نامهربانی ها می کرد،‌آیا فرصتی برای خدمت باقی می ماند؟  ‌طبیعی است که دولت آینده هم نباید دولت گرفتار پاسخگویی به اتهامات و حملاتی شود که احیانا از سوی مخالفان صورت خواهد گرفت ،‌ اما کار تبیینی و کارتبلیغاتی و تشریحی باید گسترش پیدا کند.

آقای احمدی نژاد درسخنرانی های اخیر بیان کرده که دولت آتی بر اساس آرا 40 میلیونی مردم و از موضع اقتدار سیاست های خود را به پیش می برد، ‌منظور از بیان این نوع سخنان توسط ایشان چه هست،‌ آیا این اظهارات فقط مربوط به سیاست خارجی است؟
 
منظور هم در عرصه سیاست داخلی است و هم سیاست خارجی، طبیعی است که با وجود این مشارکت و حماسه ماندگار، ، اقدامات بزرگ و وسیع و برنامه ها و اهداف بهتر و سریعتر محقق شود.

بطور طبیعی، در سیاست خارجی حضور گسترده مردم پشتوانه بسیار قوی برای مقاصد و اهداف ملت ایران در تعاملات بین المللی است.

در این زمینه، گفتمان توحید، عدالت،‌مبارزه با تبعیض و زورگویی و مشارکت قوی تر و موثرتر در اداره امور بین الملل و اداره جهان از اهداف اصلی دولت در عرصه سیاست خارجی است

سیاست راهبردی و اصولی دولت آینده در خصوص مسایل سیاست خارجی چگونه خواهد بود؟

همیشه چهار اصل در سیاست خارجی در دولت نهم مطرح شده ،‌اصل تعاملات مبتنی بر عدالت، دوستی، حفظ کرامت انسانی و احترام متقابل ، این اصول پابرجا خواهد بود.
مشارکت ملت ایران در اداره امور بین الملل با متناسب با شان و جایگاه ملت ایران در این دوره باید گسترش بیشتری پیدا کند

بسیاری از تحلیل گران معتقدند که در دولت دهم باب مذاکره ایران و آمریکا باز خواهد شد،‌نظر شما در این باره چیست؟


اگر آمریکا به احترام متقابل و عدالت
واقعا پایبند باشد و این را با رفتارهای خودش اثبات کند،‌این انتظار وجود دارد که تعامل و روابط مناسبی با دولت آمریکا برقرار بشود،‌اما همه چیز بستگی به رفتار دولت آمریکا دارد
.
دولت جدید آمریکا بارها اعلام کرده که قصد ما تغییر در سیاست های مربوط به دولت گذشته (دولت بوش) است ،به طور طبیعی باید منتظر ماند که آیا این ادعاها صحیح است یا خیر ،‌اگر صحت داشته باشد، ملت ایران در چارچوب ، ‌عدالت ، ‌منطق و حفظ کرامت انسانی گفت وگو مسیر است

با توجه به اهداف آقای احمدی نژاد در سیاست خارجی،‌ آیا شما احساس نمی کنید که دستگاه دیپلماسی کشور ،‌ توانایی و پتانسیل لازم را برای همراهی ایشان در این عرصه حساس و مهم را ندارد؟ 

 ‌مناسب سازی دستگاه دیپلماسی با انتظارات ملت ایران مثل سایر دستگاه ها و یک امر عقلایی است که با توجه به این سیاست ها در این راستا باید تلاش شود


اگر از آقای ثمره هاشمی بخواهند که مسولیت دستگاه دیپلماسی را در دولت آینده بپذیرید، پاسخ شما چه خواهد بود؟

نه در این مورد پیشنهادی شده و نه من در این مورد فکر کرده ام.

 

فرض کنید که امروز مسولان به این نتیجه رسیده اند که شما مسئولیت دستگاه دیپلماسی را بپذیرد،‌لطفا به این سوال به صورت روشن و صریح پاسخ دهید؟

اگر مطرح شود،‌آن وقت فکر می کنم،‌بحمدالله در کشور انسان های شایسته برای پذیرفتن مسئولیت ها زیاد هستند

تحلیل شما از موضع گیری برخی از کشورهای غربی و حمایت آشکار آنان از اغتشاشاتی که بعد از نتیجه انتخابات رخ داد چیست؟ 

این موضوع از ابعاد مختلف قابل بررسی است. اول اینکه همه شواهد و قرائن دال بر انتخاب مجدد دکتر احمدی نژاد به عنوان رییس جمهوری بود، آنها هم این احتمال را به صورت قوی برای خود در نظر گرفته بودند، به همین دلیل بود که قبل از برگزاری انتخابات اصرار زیادی داشتند که مذاکرات آغاز و به بعد از انتخابات موکول نشود.
به هر حال، گروهها ،‌ احزاب و جناح هایی در حکومت های غربی هستند که به هیج وجه حاضر نیستند حقوق ملت ایران را بپذیرند و دست از بی انصافی و بی عدالتی بردارند اما در مورد مخالفتها باید بگویم چندین علت برای مخالفت های آنها وجود داشت.  یکی این بود که جمهوری اسلامی ایران امروز در دنیا مخاطبان بسیار زیادی دارد، مخاطبانی که ایستادگی ملت ایران در مقابل زورگویان وعدالت خواهی و حق طلبی ملت ایران را تحسین می کنند، و از اینکه ایران پرچم دار کرامت عزت انسانی درجهان است، خوشحال هستند.
آنها نمی خواستند که پرچم داری ملت ایران ادامه پیدا کند و مخاطبین با همان عشق و ایمان به پیام های ملت ایران گوش کنند.

دلیل دوم این است که حضور و مشارکت گسترده ملت ایران فراتر از دمکراسی های ادعایی آنان بود که آنها به جهان ارایه کرده اند و لذا حضور 85 درصدی ملت که در فضایی کاملا امن و آزاد دست به این انتخاب بزرگ زدند برای آنها قابل قبول نبود،از همین رو می خواستند این عزت و حماسه ای که خلق شده بودند، مخدوش کنند.

دلیل سوم این است که آنها می خواستند اقتدار و عزتی که برای ملت ،‌دولت و رییس جمهوری با این شکوه و حضور بدست آمده است و در واقع پشتوانه ای بسیار مستحکم برای تعاملات بین المللی ملت ایران محسوب می شود، کمرنگ جلوه دهند.

به هر دلیل آنها خواهان عزت، اقتدار و پیشرفت ملت ایران نیستند، بنابر این با همه وجود و با استفاده برخی از افرادی که در داخل با آنها همراهی می کنند به مخالفت تمام قد با ملت ایران برخاستند و به نحوی چهره خود را هم نشان دادند و ثابت کردند که ادعاهای آنان و رفتارشان متفاوت است و فقط از کسانی حمایت می کنند که در جهت حرکت آنان حرکت کنند

سیاست دولت دهم در خصوص موضوع هسته ای چگونه خواهد بود؟

موضوع هسته ای اکنون موضوع کشور ما نیست، کشور ما از موضوع هسته ای عبور کرده است امروز ملت ما مدعی است، مدعی گسترش سلاح های هسته ای و تجهیجزات اتمی کشورهای قدرتمند است بنابر این آنها باید در وحله اول به توقف تحقیقات و تولید نسل های جدید سلاح های هسته ای گردن بنهدند و قدم های بعدی را نیز در انهدام سلاح های هسته ای بردارند و متعهد به پادمان هایی باشند که هر نوع اقدام را برای تولید و نگه داری سلاح هسته ای ممنوع می کند.


انتظار شما از رسانه های به ویژه رسانه های مخالف دولت در چهار سال آینده چیست؟

انتظار از رسانه ها همان انتظار
ملت ایران است،‌ واقع نمایی، تاکید بر هنجارها و ارزش های مورد قبول جامع،‌ایجاد نشاط و امید در مردم ، انتقاد منصفانه و اطلاع رسانی دقیق. همه ملت ایران محترم و صاحب حق هستند و دولت دهم متعلق به همه مردم خواهد بود. همه مردم ایران خواهان پیشرفت، تعالی ،‌عدالت و اقتدار ،عزت و ‌امنیت هستند و دولت آینده نیز در این راستا حرکت می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها