معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: به دلیل بروز مشکلات در برخی استانهای بیابانی ، انجام عملیات قطع و برش در جنگلهای دست کاشت و طبیعی بیابانی به مدت سه سال ممنوع شد.
کد خبر: ۲۶۵۰۴۷

فرود شریفی در گفتگو با مهر در خصوص برنامه های اجرایی سالجاری گفت: تنظیم و تدوین موافقتنامه ها، تهیه طرحهای مدیریتی و اجرایی و نیز اجرای طرحها، مدیریت، نظارت و برنامه ریزی آنها امسال در دستورکار قرارگرفته است به نحویکه موافقتنامه ها بر اساس اهداف کمی سند توسعه بخشی کشاورزی و منابع طبیعی برنامه چهارم و جبران عملکرد سالهای اول تا چهارم برنامه تنطیم و مبادله خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: درسالجاری اهداف کمی و کیفی پروژه های مقابله با پدیده بیابانزایی و کنترل فرسایش بادی در موافقتنامه های استانی برای مناطقی تعریف می شود که دارای طرح مصوب اجرایی باشند، ضمن اینکه درعملکرد اعتبارات هزینه ای شاخص اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی های بهینه در دستورکار قرار دارد.

وی اظهار داشت: درتهیه و اجرای طرحهای مدیریتی مناطق بیابانی، جنگلهای دست کاشت و طبیعی و نیز کنترل کانونهای بحرانی فرسایش بادی بر رعایت اصول جامع نگری، مشارکت پذیری مردم و بهره بردارن تاکید شده است.

شریفی بابیان اینکه در سالجاری بازنگری و به روز کردن برنامه ریزی طرحهای تهیه شده مصوب که 5 سال از تاریخ تصویب آنها گذشته باشد در دستور کار قرار دارد، افزود: همچنین کاهش فاصله تهیه، تصویب و اجرای طرحهای بیابانزدایی، مدیریت منازق بیابانی، مدیریت جنکلهای دست کاشت و کانونهای بحرانی فرسایش بادی امسال عملیاتی می شود.

وی با اشاره به جلب سرمایه گذاری در مناطق بیابانی با اولویت بهره برداران بومی در سالجاری، تصریح کرد: تکلیف طرحهای بیابانزدایی که در سالهای گذشته تهیه ولی به تصویب نرسیده امسال مشخص خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با اجرای طرحها در سالجاری خاطرنشان کرد: کنترل کانونهای بحرانی فرسایش بادی اولویت دار در مناطق تحت تهدید و خسارت پذیر با اجرای اقدامات بازدارنده از جمله مالچ پاشی، احداث بادشکن و نهالکاری بر اساس طرحهای مصوب اجرایی می شود.

وی با تاکید بر استفاده از تشکلهای مردمی و جذب تسهیلات بانکی به منظور ورود سرمایه و دانش بومی بهره بردارن در احیای مناطق بیابانی کشور گفت: در سالجاری اصلاح روشهای اجرایی سنتی و بکارگیری گونه های گیاهی به ویژه گونه های بومی و مقاوم به خشکی، شوری و اقتصادی با توجه به پتانسیل مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

شریفی تاکید کرد: در سالجاری اجرای عملیات بیولوژیکی و مدیریت هرزآبها درترسالی ها و نیز تقویت همه جانبه اقدامات حفاظتی، مدیریتی، مراقبت و آبیاری در خشکسالی ها در دستور کار قرار دارد.درسالجاری استفاده ازمالچ به عنوان آخرین گزینه در کنترل کانونهای بحرانی فرسایش بادی و جایگزینی آن با روشهای بومی منطقه و کنترل مناطق برداشت مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اجرای پروژه ها و برنامه ها بر اساس جدول زمانبندی طرحهای مصوب در سالجاری بیان کرد: به دلیل بروز مشکلات در برخی استانهای بیابانی و جلوگیری از گسترش آن، در سالجاری انجام عملیات قطع و برش جنگلهای دست کاشت و طبیعی بیابانی به مدت سه سال ممنوع اعلام می شود.

وی به اجرای پروژه بادشکن زنده اطراف مزارع و اراضی کشاورزی، اجرای پروژه پایلوت در زمینه کاهش هزینه های اجرایی و بهبود کیفی اقدامات و اجرای کردن برنامه اقدام ملی مقابله با بیابانزایی و کاهش اثرات خشکسالی در سالجاری اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها