آلودگی هوا در تهران و مناطق غربی کشور

آلودگی‌شهر‌خواب‌آلودگی‌مسئولان

«اکیداً توصیه می‌شود از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری شود» تمام توصیه‌های هوای این چند روز تهران و استان ‌های غربی کشور به این جمله ختم می‌شود ؛ وقتی غلظت آلاینده ذرات معلق در هوا به بالاترین حد خود در 30 سال اخیر رسیده و شاخص آلایندگی آن وارد شرایط بحرانی شده است.
کد خبر: ۲۶۴۲۹۱

این توصیه‌ها از 2 روز پیش و همزمان با بحرانی بودن وضعیت آلودگی هوای تهران در صورتی اعلام می‌شود که به گفته کارشناسان این وضعیت قابل پیش‌بینی بوده و سازمان محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت هوا، وزات بهداشت و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط در پیش بینی و اعلام این وضعیت با تعلل روبه‌رو بوده‌اند.

براساس گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص استاندارد آلایندگی ذرات معلق در تهران در حالی به 380 رسیده که شاخص آلایندگی بین صفر تا 100 سالم، 100 تا 200 هشدار، 200 تا 300 اضطرار و 300 به بالا شرایط بحرانی را نشان می‌دهد.

مدیرکل کنترل کیفیت هوای تهران ضمن این‌که از تشدید آلودگی گرد و غبار در تهران در روز سه شنبه (امروز)خبر داد، گفت: طبق شاخص سنجش آلودگی هوا این وضعیت طی امروز و فردا (چهارشنبه) ادامه و تاثیر آن نیز تا مدت‌ها بر هوای تهران ادامه خواهد داشت.

به گفته یوسف رشیدی، غلظت ذرات معلق و آلودگی هوا از ساعات میانی روز یکشنبه در تهران افزایش پیدا کرد و همچنان در سطح شهر و بخصوص میادین اصلی ادامه دارد.

مدیرکل کنترل کیفیت هوای تهران بخشی از این آلودگی‌های معلق را قابل پیش‌بینی دانست و افزود: با توجه به این‌که منشأ این آلودگی از بیابان‌های کشور عراق است می‌توان با مطالعه وضعیت وزش بادهای شدید در بیابان‌های این کشور شرایط را برای مقابله در ایران فراهم کرد.

رشیدی تصریح کرد: استان‌های غربی و جنوب غرب کشور و هم‌اکنون نیز تهران و مناطق شمالی‌تر متاثر از این وضعیت هستند و اوضاع به حالت بحرانی رسیده و در این مناطق حالت فوق‌العاده اعلام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز از تشکیل کمیته شرایط اضطراری آلودگی هوا در عصر امروز خبر داد و گفت: این کمیته در معاونت عمرانی استانداری تهران تشکیل می‌شود و تعطیلی سازمان‌ها در آن مطرح و بررسی خواهد شد.

محمدباقر صدوق در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که برای بهبود شرایط موجود چه راه حلی را باید دنبال کرد، تصریح کرد: هیچ راه حلی برای شرایط پیش آمده وجود ندارد و حتی ممکن است وضعیت از این نیز بدتر شود.

محیط‌زیست باید پاسخگو باشد

مهندس محمدهادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به این‌که یک‌سال است که کشور ما با پدیده ریزدانه‌ها مواجه است، گفت: دلیل اصلی این امر گرد‌و‌غبارهایی است که از دشت بین عراق و عربستان به کشور وارد می‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به ورود گرد و خاک از روز یکشنبه به تهران گفت: متاسفانه کم‌تحرکی از سوی سازمان‌های محیط زیست و وزارت بهداشت مشاهده شده است؛ چرا که از یک سال قبل باید دستگاه‌های دیپلماسی در این زمینه فعال می‌شدند تا به مرز بحران کنونی نرسیم.

وی با اشاره به این‌که حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در عراق را که برای بحث گرد و خاک و سایر موضوعات مرزی به این کشور سفر کرده به فال نیک می‌گیریم، افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست نشان داده که حتما باید بحرانی به وجود آید تا موضوع پیگیری شود.

به گزارش ایسنا،مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با تاکید بر این‌که باید هرچه سریع‌تر اقدامی‌اضطراری برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به کشور صورت گیرد، گفت: از سوی دیگر کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران نیز باید فعال‌تر عمل می‌کرد و دستگاه‌های مرتبط را در این شرایط وارد عرصه می‌کرد.

وی افزود: متاسفانه باید در وضعیت منفعلانه کنونی سازمان حفاظت محیط زیست در بحث آلودگی هوا به خدا پناه برد!

وی با اشاره به این‌که سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع آلودگی هوا به عنوان یک دغدغه نگاه نمی‌کند ،افزود: همین کافی است که دفتر آلودگی هوای این سازمان 4 سال است که مدیر کل ندارد.

وی افزود: شهرداری تهران بدون این‌که وظیفه‌ای به عهده‌اش باشد، اقدام به اطلاع رسانی از طریق شورایاری‌ها به مردم و بیماران قلبی و تنفسی کرده است از سوی دیگر شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز در سطح شهر به صورت ثابت و سیار و در میادین مهم اقدام به ایجاد ایستگاه‌های امدادی و استقرار آمبولانس‌ها کرده است.

وی کاهش میدان دید، احتمال افزایش تصادفات، پایین بودن بازه کاری، ‌ایجاد خستگی مزمن و سردرد و ... را از جمله عوارض ورود گرد و غبار به تهران عنوان کرد.

سازمان حفاظت از آلودگی یا محیط زیست؟

وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران نیز با اشاره به این‌که در جلسه روز شنبه این کمیته هیچ‌گونه موضوعی در خصوص ورود گرد و خاک به تهران مطرح و پیش‌بینی نشده بود، گفت:‌ تنها روز یکشنبه آن هم کمیته آلودگی هوای تهران اقدام به صدور اطلاعیه‌ای در این خصوص کرد.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه با بی‌تدبیری، کمیته کاهش آلودگی هوای تهران منحل و کارگروه آلودگی هوا با عضویت افراد غیر‌تصمیم‌گیر تشکیل شد، افزود: این در حالی است که این کمیته هم طی 3 ماه گذشته هیچ جلسه‌ای نداشته و باید گفت زنگ خطر آلودگی هوای تهران به صدا درآمده و از هم‌اکنون مشخص است که چه وضعیت نگران‌کننده‌ای در فصول پاییز و زمستان در پایتخت به لحاظ آلودگی هوا خواهیم داشت.

هزار سئوال بی‌جواب

نماینده شهرداری تهران در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران ورود گرد و غبار معلق به کشور را نتیجه بی‌احتیاطی مدیریتی مقامات محیط زیستی کشور دانست و گفت:‌ متاسفانه مالچ پاشی که به صورت سالانه در منطقه صحرایی بین عراق و عربستان صورت می‌گرفت رها شده و مقامات محیط زیست کشور باید اعلام کنند در این زمینه طی 4‌سال گذشته چه اقداماتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اظهارات معاون سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص تصویب آیین‌نامه‌ای برای مقابله با ورود گرد و غبار به کشور، گفت: آیا باید این پدیده به تهران می‌رسید که مسوولان محیط زیست به فکر مساله بیفتند؟ آیا معاون سازمان محیط زیست طی 4 سال گذشته به استان خوزستان سفر نکرده است؟ آیا این سازمان نماینده‌ای در استان کردستان  که هفته گذشته به دلیل گرد و غبار تعطیل شد  نداشته‌ است؟ و هزاران سوال دیگر.

نماینده شهرداری تهران در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تاکید کرد: مقامات سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کم توجهی به این موضوع باید هم اکنون پاسخگو باشند.

هشدار برای سالمندان بیماران قلبی و کودکان

مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا از بیماران قلبی و تنفسی خواست تا از تردد در هوای آزاد خودداری کنند.

به گزارش مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا (مها) براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بر میزان غلظت آلاینده‌های منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده و از میزان غلظت آلاینده‌های ازن و دی‌اکسید گوگرد کاسته شده است.

در این گزارش آمده است، غلظت آلاینده‌ ذرات معلق 8/3 برابر فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا بر اساس استاندارد‌های وزارت بهداشت هم اکنون در شرایط بحرانی است و این در حالی است که در ایستگاه‌های تجریش، امام خمینی، آزادی، بهمن و سرخه حصار میزان آلودگی 4 تا 5 برابر حد مجاز است که پیش بینی می‌شود شاخص کیفیت هوا در شرایط اضطرار قرار گیرد.در این گزارش توصیه شده است تا بیماران قلبی و تنفسی، خردسالان و بزرگسالان از تردد در هوای آزاد و نیز همه افراد از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنند.

از خانه خارج نشوید

همچنین یک متخصص طب سالمندان با بیان این‌که ریه سالمندان بر اثر کارکرد طولانی و تغییراتی در ساختار حباب‌های ریوی، جدار قفسه صدری و عضلات و غضروف‌ها (اعضای کمکی در تنفس) دچار فرسودگی شده ‌است، گفت: ‌از این رو حتی اگر سالمند به بیماری خاص ریوی مبتلا نباشد، در برابر آلودگی‌ها آسیب‌پذیر است.

دکتر هوشنگ بیضایی ،استعمال دخانیات را عاملی برای تخریب ریه‌ها برشمرد و افزود: آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه، گازهای گوناگون چون منوکسید کربن، ذرات سرب و گوگرد و گرد و خاک‌ها به ریه سالمندان آسیب‌ می‌رساند.

وی ادامه داد: همچنین در مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، برونشیت مزمن، آسم ریوی و بیماری‌های انسداد مجاری ریوی با جنبه مزمن سطح حباب‌های ریوی و متعاقب آن ظرفیت حیاتی تنفس سالمند کاهش می‌یابد و حتی اگر سالمند سالم باشد، در آلودگی هوا به مشکل دچار خواهد شد.

این متخصص طب سالمندی، با توجه به شرایط اخیر آلودگی هوا (افزایش گرد و غبار) به سالمندان توصیه کرد از منازل خارج نشوند چون میزان آلودگی در محیط‌های سربسته به طور نسبی کمتر از آلودگی‌های خارج منازل است.

بیضایی، تنگی نفس، احساس خفگی و عوارض ثانویه چون تهوع و سردرد را از علائم مشکلات تنفسی سالمندان در شرایط آلودگی هوا برشمرد و افزود:‌ در چنین شرایطی استراحت و پرهیز از تحرک، استفاده از پوشش آزاد و در صورت امکان استفاده از اکسیژن به سالمندان توصیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها