شیراز - خبرنگار جام‌جم: خطرناک‌ترین نوع آلودگی هوا در شهر شیراز به وجود می‌آید. یک کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سال گذشته هوای شیراز بیش از 75 روز آلوده بود. کوثری با اشاره به این‌که شیراز یکی از 8 شهر آلوده کشور است، گفت: براساس معیار سنجش آلودگی هوا)PSA( در سال گذشته شیراز 45 روز پاک، 108 روز سالم، 26 روز ناسالم، 5 روز بسیار ناسالم و بیش از 50 روز دارای آلودگی هوای شدید بود.
کد خبر: ۲۶۴۲۲۷

کوثری در ادامه با بیان این که افزایش شوک‌های تنفسی از پیامدهای آلودگی هواست، خاطرنشان کرد: تعداد حملات تنفسی در شهر شیراز سال 87 نسبت به سال 86 افزایش داشت.

وی گفت: در سال 86 هیچ یک از روزها روز بسیار ناسالم گزارش نشد و این موضوع در 2‌سال گذشته به دلیل خشکسالی و تغییرات زیست محیطی با شدت بیشتری همراه بود.

کوثری در ادامه گفت: جنس آلودگی هوای شهر شیراز با آلودگی سایر شهرهای کشور متفاوت است و این آلودگی به علت غلظت بالای ذرات معلق به وجود آمده است که از خطرناک‌ترین نوع آلودگی از لحاظ مضرات و اثرات منفی روی بدن انسان به شمار می‌رود.

این کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی، گفت: کاهش چسبندگی خاک از مهم‌ترین پیامدهای خشکسالی و افزایش گرد و غبار و ذرات معلق است. وی ادامه داد: شستشوی درختان، افزایش فضای سبز و بیابان‌زدایی از مهم‌ترین فعالیت‌های موثر درخصوص کاهش ذرات معلق هوا و کاهش آلودگی است که باید مورد توجه دست‌اندرکاران قرار بگیرد.

فارس بیابان می‌شود

با وضع فعلی تز کنترل بیابان‌های استان فارس 615 سال زمان نیاز داریم تا بیابان را پس بزنیم...

مسوول اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان این مطلب گفت: در صورتی که روند تخصیص اعتبارات بیابان‌زدایی بهبود پیدا نکند تا 615 سال دیگر کل استان فارس به بیابان تبدیل می‌شود.

مهندس اکبر ریاحی افزود: سرعت بیابان‌زایی در استان رشدی شتابناک دارد و بسیار بیشتر از بیابان‌زدایی است.

وی اظهار کرد: طرح‌های مطالعاتی که در اداره امور بیابان استان فارس تهیه شده، به منظور اجرا نیازمند 140 میلیارد تومان اعتبار است در حالی که اعتبارات موجود سالانه حتی به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

مهندس ریاحی اظهار کرد: در استان توجهی به امر بیابان‌زدایی نمی‌شود و به نظر می‌رسد مسوولان این واقعیت را که 15 درصد مساحت استان فارس را بیابان‌ها تشکیل داده، هنوز هم نپذیرفته‌اند.

ریاحی با اشاره به اهمیت حذف عواملی که به بیابان‌زایی دامن می‌زند، افزود: استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات در اراضی کشاورزی، شخم زدن در جهت شیب، تخریب جنگل‌ها و مراتع و همچنین گسترش دیمزارهای کم بازده توسط انسان‌ها از مهم‌ترین دلایل بیابان‌زایی در فارس است.

وی تصریح کرد:آلودگی‌های زیست محیطی پساب و فاضلاب کارخانجات نیز در افزایش بیابان‌زایی نقش بسزایی دارد.

مسوول اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: گسترش بیابان‌ها نابودی همیشگی بستر حیات بشر (آب و خاک) را در پی خواهد داشت.

مهندس ریاحی گفت: بیابان‌زدایی در 7‌شهرستان استان فارس با انجام پروژه‌های نهالکاری،بذرپاشی، احداث بادشکن اطراف مزارع، جاده‌ها، تاسیسات و همچنین اجرای طرح مدیریت روان آب‌ها در حال اجراست.

وی افزود: بیابان‌زدایی در روستاهای صالح‌آباد نی‌ریز، گرمشت خنج و منطقه دژگاه شهرستان فراشبند از اولویت‌های کاری امسال است. مهندس ریاحی اظهار کرد: این روستاها دچار فرسایش بادی شده‌اند که عدم بیابان‌زدایی از آنها اراضی کشاورزی، جاده‌های ارتباطی مناطق مسکونی و عرصه‌های منابع طبیعی را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها