در ویژه برنامه انتخاباتی «ایران سربلند» رادیو ایران

همدلی و همزبانی از میدان آزادی تا سراسر ایران

چند وقتی که استودیوی پخش رادیو ایران تغییر کرده، درست در چند قدمی بهار شعور و آگاهی رادیو ایران هر روز میزبان یک استان می‌شد تا از مشارکت اقشار مختلف جامعه بگه، از درد‌دل‌های مردم با رئیس‌جمهور آینده و از امیدها و آرزوهای به‌بار نشسته بگه.
کد خبر: ۲۵۸۰۵۷

استودیوی پخش رادیو ایران کاملا سیاسی شده، بر در و دیوار آن عکس‌های مختلفی دیده می‌شه، اثرانگشتی که برای انتخابات رنگی شده، یک برگه سفید رای که روی آن علامت سوال با رنگ قرمز حک شده، ایران سربلند که به درختی سرسبز و تنومند شبیه شده، پیرمردی که با لبخند بر لب به عصایش تکیه داده و نمادی از 33 پل زاینده‌رود اصفهان، مشهد و دیوارهای کاهگلی شهر یزد همه و همه حکایت از یک ماجرا و حضور پرشور مردم در جشن سیاسی 22 خرداد دارد.

وقتی که به استودیو می‌رسم گوینده شیفت می‌گوید: ساعت 10 بامداد اینجا تهران است صدای ما را از رادیو ایران می‌شنوید. فاطمه آل‌عباس گوینده این برنامه رادیو تلویزیونی منتظر این فرصت است که باز از طریق امواج صدا بتواند همدلی و همزبانی ملتش را در شوری دیگر انتقال دهد. آرم برنامه پخش می‌شود. پس از پخش آرم برنامه آل‌عباس هدفون بر گوش با صدای رسا و پرنفوذش به مردم ایران سلام می‌کند و می‌گوید: «ایران تو را سربلند می‌کنیم، از قدم‌هایمان به بلندای بهار و ما قاب شده‌ایم، همه با هم، کنار هم، در مرزی سبز، با آوازی بلند، مثل دماوند و به نام ایران، ایران سربلند.»

مریم جلالی سردبیر برنامه از پشت اتاقک شیشه‌ای به آل‌عباس اشاره می‌کند که به گوینده صدای مازندران سلام کند پس از آن علی عظیمی گوینده شبکه همیشه بهاری ایران، شبکه محلی مازندران، طبرستان می‌گوید: «امروز، سلاممان از بلندای گنبد هرمی امامزاده عباس، از گدازه‌‌های آتشفشان شمال، که از انگشت اشاره نامحرمان می‌جوشد. از سرزمین سربلندان ایران، شهر شهد زنبورهای عسل، مازندران»

پس از پخش یک موسیقی محلی‌ آل‌عباس ادامه می‌‌دهد: « در ایران سربلند این افتخار را داریم که هر روز همراه شویم با یکی از استان‌های کشورمان و امروز با استان سرسبز مازندران همراه می‌شویم در فرصتی که ایجاد می‌شود میهمان برنامه وارد استودیوی پخش می‌شود. آل‌عباس ادامه می‌دهد شما دوستان می‌توانید با شماره تلفن‌های 22040086 و 22050009 یا سامانه پیام کوتاه 3000033 با برنامه ارتباط برقرار کرده و صحبت‌‌های خود را با رئیس‌جمهور آینده مطرح نموده و بگویید اگر مشاور رئیس‌جمهور می‌شدید به او چه مشاوره‌ای می‌دادید؟!

هر روز به ده نفر از کسانی که بهترین جمله و عبارت خود را به صورت گویا مطرح کنند جوایز ارزشمندی اهداء می‌شود.

پس از شنیدن موزیکی مارش‌گونه که وطن‌پرستی را تداعی می‌کند عظیمی با لهجه قشنگ مازندرانی‌اش سلام و علیکی صمیمی به مردمان اهل و دیارش می‌کند: «به نوم اون خدایی که کریمه و نه توم مهربونتر من ندیمه

جان برار خار خاخه ایرونی، عزیزون مازرونی

سلام، شمه صوائی بخیر

امه ارمون دل این هسه که هر کجه درنی، خار خجیر بوئین.»

پس از آن عظیمی ادامه می‌دهد: «امروز از مازندران، سرزمین پیروزمندان آریایی، از بلندای سبزی پرچم ایران، زادگاه شهید کشوری، شهید شیرودی و شیخ فضل‌الله نوری، به ایران سربلند درود می‌فرستیم.»

صادق رنجبر کارشناس فرهنگی استان مازندران به پیشینه تشکیل اولین حکومت شیعی در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «مازندران نه تنها قدیمی‌ترین سرزمین‌های جامعه انسانی تلقی می‌شود بلکه اولین حکومت شیعی نیز در این استان شکل گرفته است. این کارشناس فرهنگی ضمن اشاره به مشاهیر بزرگ مازندران می‌گوید: «نه تنها انسان‌های بزرگ دینی و معارفی چون شیخ طبرسی، جوادی آملی و... در این خطه پرورش یافته‌‌اند بلکه در شعر نو نیما یوشیج که افتخار ملی است، سلمان هراتی معروف به شاعر خوبی‌ها و مهربانی‌ها نیز در اینجا بزرگ شده‌اند که اینها همه نشان از پیشرو بودن استحکام عقاید مازندران نسبت به سایر استان‌ها در برابر تهاجم دشمنان است. آن‌گاه آل عباس می‌گوید: «من و تو، قدرت بزرگ ایرانیم از طنین قدم‌های من و توست که...» عظیمی ادامه می‌دهد: «سرود ملی کشورمان، در گوش جهان، دوباره تکرار می‌شود.»

پس از شنیدن موسیقی محلی به نام وطن با صدای رستمی گزارشی توسط آقای اکبری گزارشگر شبکه طبرستان پخش می‌شود. موضوع گزارش در خصوص علت حضور مردم در پای صندوق‌‌های رای است. شور و شعف خاصی درخصوص حق انتخاب در سرنوشت در صحبت‌های مردم موج می‌زند گویی که همه برای سربلندی ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

پس از گزارش آل‌عباس ادامه می‌دهد: «ایران سربلند کاری از گروه ایران و خانواده رادیو ایران با مشارکت معاونت امور مجلس‌ها در صدای استان‌ها و شبکه اول سیما هر روز میهمان یکی از فرزندان مام وطن و امروز استان مازندران تا ساعت 30/11 شاید کمی بیشتر.»

پخش تلفن‌های مردمی و خواندن پیامک‌ها از دیگر بخش‌های برنامه است.

جواد قناعت معاونت سیاسی امنیتی استان مازندران و ریاست ستاد انتخاباتی این استان از دیگر میهمان‌های برنامه است که درخصوص فعالیت‌های ستاد انتخاباتی، تعداد صندوق‌های اخذ رای و آمادگی مسوولان هیات اجرایی برای انتخابات سالم صحبت می‌کند.

قناعت می‌گوید: استان مازندران از 17 شهرستان، 45 بخش، 51 شهر و 115 دهستان تشکیل شده که 45‌‌نفر در هیات اجرایی مشغول فعالیت می‌باشند که از این تعداد 17 نفر در شهرستان و 28 نفر در بخش‌های مستقل مستقر هستند. قناعت ادامه می‌دهد: «مازندران رتبه اول کشوری را به خاطر ورود مسافر به این استان در ایام نوروز از آن خود کرده، همچنین آمار بالای 60‌‌‌درصد واجدین شرایط در انتخابات طی 28 انتخابی که در ایران اسلامی صورت گرفته نشان از خونگرمی، میهمان‌پذیر بودن و بینش سیاسی و آگاهی بالای مردم را دارد.»

روی هم رفته هزار پیام کوتاه به برنامه ارسال و 60‌‌ارتباط تلفنی برقرار شده است. در فرصتی که ایجاد می‌شود، مریم جلالی مدیر گروه خانواده این شبکه رادیویی و سردبیر ویژه برنامه انتخاباتی «ایران سربلند» برایم می‌گوید که کار رسانه یک کار تیمی است و هر چه دغدغه‌های مردم نزدیک‌تر باشد موفق‌تر است و رادیو ایران تلاش می‌کند این رادیو متعلق به تمام ایرانی‌ها باشد. او به حساسیت انتخابات، در رادیو ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: هر روز میهمان یک استان هستیم و برنامه‌ها در استان‌های مختلف برگزار می‌شود. در برنامه‌های هر استان معاون سیاسی استاندار یا رئیس ستاد انتخابات و ناظر شورای نگهبان دعوت می‌شوند و در خصوص انتخابات صحبت می‌کنند. همچنین بسته‌های صوتی که در برنامه پخش می‌شود. شامل مصاحبه با مشاهیر هر استان و نمایش عناصر قومیتی آنهاست. ضمن آن که این برنامه یک برنامه شعاری نیست بلکه یک برنامه صمیمی است که میزبان و میهمان در کنار یکدیگر می‌نشینند به‌گونه‌ای که یک گوینده و برنامه‌ساز از مرکز آن استان در کنار گوینده، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز تهران ما قرار می‌گیرند و برنامه را تهیه و هدایت می‌کنند.

اکبر جاهد در خصوص موسیقی ‌آرم برنامه برایم می‌گوید: آهنگساز آرم برنامه حمید اکبرزاده است که این موسیقی پاپ ارکسترال می‌باشد که این آرم حس و حال سیاسی و فضای انتخاباتی و میهن‌پرستی را تداعی می‌کند.

می‌پرسم در دل برنامه از چه موسیقی‌هایی استفاده کرده‌اید می‌گوید: موسیقی‌های ایرانی، موسیقی ویژه انتخاباتی، با کلام، بی‌کلام، محلی و با لهجه و گویش خاص منطقه و عادی هم پخش می‌کنیم. به هر حال از موسیقی‌هایی که مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب می‌کند استفاده کرده‌ام.

وقتی از حس و حالش در خصوص تهیه این برنامه می‌پرسم می‌گوید: این که احساس خودت را از طریق امواج رادیویی می‌توانی به مردم منتقل کنی، احساسی است که مبتنی بر یک حرکت صادقانه و هدفمند و در افزایش آگاهی مردم نقش مثبتی دارد.

وقتی از فاطمه آل‌عباس گوینده توانای رادیو ایران درخصوص اجرای این برنامه رادیویی ــ تلویزیونی می‌پرسم می‌گوید: ابتدا بی‌تعارف بگم این برنامه برای من یک فرصتی بسیار مغتنم بوده چراکه اطلاعات بسیار خوبی درباره هر استان، آداب و رسوم و رنگ‌آمیزی جمعیت در آن اقلیم کسب کرده‌ام. اما خب دو رسانه رادیو و تلویزیون هر کدام ویژگی‌های خودشان را دارند پس بالطبع وقتی «ایران سربلند» در موقعیت یک برنامه دو رسانه‌‌‌ای قرار می‌گیرد کار کمی سنگین‌تر و حساس‌تر خواهد بود که البته باز هم ارزشش را دارد. آل عباس انتخابات را در ایران به سه رنگ سبز، سپید و سرخ می‌داند. «سبز» وام گرفته از سیادت صاحب این ملک امام زمان(عج) که نظارت این بزرگوار مسوولیت ما در حفظ نظام و سرزمینمان را همیشه به ما گوشزد می‌کند. «سپید» به رنگ لوح دل و جان این مردمان که جز یکرنگی و صداقت و عشق تعریفی ندارند و «سرخ» که نشان رسالت ما در برابر خون شهدای انقلاب و 8‌‌سال دفاع مقدس است.

آل عباس از حس و حالش از اجرای این برنامه می‌گوید: من قبلا هم این توفیق را داشتم که در تمام دوره‌های انتخابات چه انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه ریاست جمهوری همراه مردم باشم که هر دوره هم جز غرور ملی حس دیگه‌ای نداشتم همراه مردم و در کنار مردم گفتن از ایران سربلند همیشه توام با غرور و عشق.

علی عظیمی گوینده ارشد صدای طبرستان و نویسنده برنامه‌های این شبکه محلی از حس و حالش درخصوص اجرای این برنامه رادیویی ــ تلویزیونی می‌گوید: حس قشنگی بود، چراکه در فضایی کار کردم که پشتش اندیشه نهفته بود. این برایم تجربه خوبی بود. گرچه با فضای کار تلویزیونی به جهت اجرای برنامه‌های تلویزیونی کاملا آشنا هستم، اما تلفیق یک کار رادیویی با کار تلویزیونی همیشه برای مخاطب جذاب است و از آنجایی که هدف همه برنامه‌سازان صداوسیما جلب‌نظر مخاطب است یقینا می‌تواند در مشارکت هر چه بیشتر مردم با رسانه موثر واقع شود.

عظیمی درخصوص لحن اجرای این برنامه می‌گوید: چـون طی سال‌ها کار در برنامه‌های مختلفی با موضوعات حماسی، مذهبی، عرفانی، تاریخی، علمی و سیاسی کار کرده‌ام در اجرای برنامه از لحاظ فن و بیان خیلی تفاوت ندیدم، اما این برنامه از آن دست برنامه‌های سیاسی بود که کمتر تا به حال شبیه این برنامه اجرا شده بود که جا دارد به دلیل حسن‌نظر و توجه دست‌اندرکاران این برنامه از همه همکاران تشکر کنم.

عظیمی به دست‌اندرکاران برنامه پیشنهادی هم دارد؛ «ای کاش فرصتی پیش می‌آمد که برای ارائه کار تلویزیونی «ایران سربلند» به جای استفاده از بسته‌های صوتی از گزارش‌های تلویزیونی مربوط به مراکز استان‌ها استفاده می‌شد. او ادامه می‌دهد: همکاران ما در رادیو ایران خیلی خوب توانستند بسته لازم را برای این که قابلیت‌های هر استان هم شناخته شود و سایر هموطنان عزیز بتوانند با شور و حال انتخابی استان‌ها آشنا شوند فراهم کنند. درسته که انتخابات تاثیر بین‌المللی و جهانی دارد، اما باید مردم به تاثیر منطقه‌ای یعنی استانی آن آشنا شوند که این مساله به شور و حال انتخاباتی می‌افزاید.

رمضان کریمی تهیه‌کننده صدای طبرستان که سابقه 9 سال تهیه‌کنندگی برنامه‌های سیاسی، مردم و مسوولان، مطبوعاتی و مازندران در هفته را دارد می‌گوید: تهیه بسته‌هایی صوتی، کارشناسی، موسیقی با کلام و بی‌کلام محلی، گزارش به صورت تولیدی و زنده از زحمات همکارانم در مازندران بود که نمایندگی آنها را من بر عهده داشتم. کریمی ادامه می‌دهد: رادیو بایستی برنامه‌هایی را بسازد که حین رفع نیاز مخاطب، دیگر رسانه‌ها توان ساخت آن را نداشته باشند. همچنین چون مخاطب حرف اول را می‌زند ما بایستی نیازسنجی کنیم، در عین حال مخاطب را در برنامه مشارکت دهیم، در پایان برنامه هم نیازسنجی کنیم که موفق بوده‌ایم یا خیر؟ تا یادم نرفته بگویم ارتباطات ویژه برنامه انتخاباتی «ایران سربلند» را نرگس زینی‌وند و هماهنگی آن را بهزاد محمودزاده بر عهده دارند همچنین این برنامه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 صبح به مدت 5/1 ساعت و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 11 صبح به مدت 5/1 ساعت از رادیو ایران و ساعت 30/19 از شبکه اول سیما پخش می‌شود.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها