مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: اتصال حلقه مفقوده زنجیره ارتباط ریلی اروپا و شبه قاره هند بزودی در مراسمی بطور رسمی در زاهدان بهره برداری می شود.
کد خبر: ۲۵۷۷۲۳

سید "مصطفی داوودی" امروز (یکشنبه) در گفت وگو با  ایرنا اظهار داشت: با راه اندازی این خط آهن شبکه ریلی سراسری ایران به خط آهن پاکستان_ زاهدان متصل و ارتباط ریلی چندین کشور برقرار می شود.

وی گفت: بهره برداری از راه آهن زاهدان _کرمان زمینه ساز تحولی شگرف و عظیم در سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور خواهد بود.

او بیان کرد: راه آهن کرمان – زاهدان با طول محور 546 کیلومتر، آماده اینک بهره برداری شده است.

داوودی ادامه داد: محرومیت زدایی، توسعه اقتصادی، عمران و آبادانی، اشتغال و ارتباط میان کشورهای جنوب شرقی آسیا به ترکیه و اروپا از رهاوردهای این طرح ملی است.

او گفت: وجود شبکه راه آهن از زیربناهای لازم برای فعالیت های بزرگ معدنی و صنعتی است و موجب رونق بازرگانی و اقتصادی بخش های مختلف می شود که با راه اندازی این طرح سیستان و بلوچستان نیز به مناطق برخوردار از این نعمت می پیوندد.

داوودی بیان کرد: اشتغالزایی، افزایش ایمنی حمل و نقل، توسعه اجتماعی و ارتقای امنیت مبادلات تجاری بین المللی از طریق گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه و افزایش همبستگی و ثبات همکاری های بین الملل که سبب کاهش تنش ها و ریسک های بین المللی می شود، از دیگر دستاوردهای این طرح فراملی است.

او تاکید کرد: راه اندازی خط آهن کرمان - زاهدان علاوه بر افزایش شمار مسافرت ها، زمینه ایجاد همبستگی مردم سیستان و بلوچستان با دیگر مناطق کشور و افزایش نفوذ حاکمیت در منطقه را فراهم می کند.

وی اضافه کرد:این طرح از ایستگاه راه آهن کرمان آغاز و با عبور از شهرهای راین، بم و فهرج به ایستگاه زاهدان در سیستان و بلوچستان می رسد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور هزینه اولیه این طرح را چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

او ادامه داد: اهمیت بین المللی این طرح سبب شده که اجرای آن مورد تاکید سازمان همکاری های اقتصادی اکو و سازمان اسکاپ نیز قرار گیرد.

داوودی حداکثر سرعت قطار مسافربری در این خط را 120 و باربری را 100 کیلومتر در ساعت عنوان کرد وافزود: عرض این خط شش متر و دارای 25 ایستگاه است.

همچنین او ادامه داد: در این طرح دو هزار و 600 دهنه پل طراحی شده و طول بزرگترین پل آن نیز 400 متراست.

وی صرفه جویی در انرژی، کاهش ترافیک و تصادفات جاده ای، عمران و ایجاد اشتغال ، اتصال زاهدان از طریق مرز رازی به شبکه راه آهن ترکیه و محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کرمان را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

او تاکید کرد: با امضای تفاهم نامه بین سه کشور ترکیه، ایران و پاکستان و سازمان بین المللی اقتصادی اکو درهفته گذشته راه اندازی قطار باری کانتینری در این مسیر از مبدا اسلام آباد پاکستان از 24 مرداد آغاز خواهد شد.
داوودی با بیان اینکه دولت نهم توجه ویژه ای به مناطق محروم بخصوص سیستان و بلوچستان دارد، گفت: تصویب طرح اتصال چابهار به شبکه ریلی از طریق زاهدان و مشهد در دور دوم سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به سیستان و بلوچستان، نشان دهنده توجه دولت عدالت محور به این منطقه است.

او ادامه داد: برای استفاده از توانمندیها و پتانسیل های ویژه تجاری و گردشگری بندر چابهار ، اتصال ریلی این شهرستان از شریان شرق کشور مصوب شد.

وی افزود: مطالعات کارشناسی مسیر چابهار به زاهدان پایان یافته و تامین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
راه آهن کرمان_ زاهدان به طول 546 کیلومتر در 24 ساعت آینده با حضور مسوولان کشوری و استانی بزودی افتتاح می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها