استاد علی دوانی در روز پنجم مهرماه 1308 مطابق با 23 ربیع‌الثانی 1348 در روستای دوان واقع در شمال کازرون دیده به جهان گشود. در 7 سالگی به‌ آبادان آمد و دوره ابتدایی را در آنجا گذراند و در 14 و 15 سالگی بر اثر شور و شوقی که به تحصیل علوم دینیه داشت راهی نجف اشرف شد و مدت 5 سال و نیم در آن حوزه مقدسه بود و از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات؛ محمدرضا طبسی، علی آقا نجفی کاشانی، کاظم تبریزی، محمدابراهیم بروجردی و شهید محراب آیت‌الله مدنی بهره بود.
کد خبر: ۲۵۷۵۲۳

سپس به دلیل بیماری به تهران آمد و هنگام مراجعت، تقدیر چنان بود که به افتخار دامادی خاندان آقا محمدباقر اصفهانی مشهور به «وحید بهبهانی» نائل آید. سال 1328 به قم آمد و 23 سال در این شهر مقدس ساکن بود و در این شهر نیز از محضر اساتیدی همچون مرحوم آیت‌الله بروجردی، امام خمینی، آیت‌الله نجفی مرعشی و علامه طباطبایی بهره‌ها برد. تاسیس مجله دینی و علمی مکتب اسلام با همکاری جمعی از فضلا از خدمات ایشان در قم به شمار می‌رود.

از دیگر اقدامات ایشان در این شهر می‌توان به تدوین کتاب شرح زندگانی استاد کل وحید بهبهانی اشاره کرد که از طرف مرحوم آیت‌الله بروجردی مورد تشویق قرار گرفت. همچنین ایشان جلد سیزدهم بحارالانوار تالیف مرحوم علامه مجلسی را نیز با نام مهدی موعودعج ترجمه کرد که در شرح احوال حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه) است. استاد دوانی در مدت اقامتشان در قم جلسات هفتگی برای جوانان دایر نمود و همچنین جلسه ضدفرقه بهایی را (به صورت هفتگی) در منزل شخصی خویش داشت. سال 1350 به علت پار‌ه‌ای مشکلات ازجمله تحصیل فرزندان در دانشگاه تهران از قم به پایتخت، نقل‌مکان کرد.

در تهران بیشتر بنایش این بود که به کار منبر و تحقیق بپردازد. پس از پیروزی انقلاب در دانشگاه‌های امام حسین‌ع، امام صادق‌ع، تربیت معلم و دانشکده معارف اسلامی و علوم قرآنی به تدریس پرداخت. وی به بیشتر شهرهای ایران جهت وعظ یا شرکت در کنگره‌های علمی سفر کرده بود و در ایام دفاع مقدس به مناطق جنگی زیادی رفته و منبرهای زیادی داشت. از این استاد فقید: ‌سی‌و پنج جلد شرح احوال و زندگینامه بزرگان فقها و عالمان دین و دوره‌ 11 جلدی تاریخ نهضت روحانیون ایران و دوره 20 جلدی مفاخر اسلام و بیش از ده‌ها ترجمه و تصحیح باقی مانده است. استاد علی دوانی در روز دوشنبه 18 دی 1385 مقارن با سعید عیدغدیر دارفانی را وداع گفت و در جوار رحمت حق آرمید.

منبع: نقد عمر، علی دوانی، رهنمون، تهران، 1382

زهره کریمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها