بازگشت آثار تاریخی ایران از حراجی لندن

گروه فرهنگ و هنر: ده‌ها قطعه کاشی آرامگاه سلطان شهاب‌الدین ابن سلطان احمد واقع در یکی از روستاهای آمل که وارد یک حراجی در لندن شده بود به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تحویل داده شد. به گزارش فارس، خدیجه حسین‌زاده، مسوول واحد استرداد حفاظت از اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: ده‌ها قطعه کاشی آرامگاه سلطان شهاب‌الدین ابن‌سلطان احمد واقع در یکی از روستاهای آمل که به صورت غیر قانونی به سرقت رفته و وارد یک حراجی در لندن شده بود با همکاری دفتر حفاظت از اموال منقول تاریخی، واحد حقوقی، سازمان میراث فرهنگی‌ استان مازندران و پلیس بین‌الملل تحویل سفارت ایران در لندن شد. حسین‌زاده خاطرنشان کرد: در سال گذشته ضمن اطلاع از سرقت کاشی‌های آرامگاه مذکور و دریافت پیام اینترپل لندن مبنی بر کشف کاشی‌ها در یک حراجی در لندن، واحد استرداد دفتر حفاظت از اموال منقول تاریخی نسبت به جمع‌آوری مدارک اثبات مالکیت کاشی‌ها اقدام کرد.
کد خبر: ۲۵۷۱۵۶

به گفته وی واحد استرداد دفتر حفاظت از اموال منقول تاریخی به ارسال تصاویر کاشی‌های بدنه آرامگاه در زمان قبل و بعد از سرقت اقدام کرد تا تردیدی برای موضوع مالکیت ایران در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی با بیان این که آرامگاه سلطان شهاب‌الدین ‌ابن سلطان احمد که در دامنه شمالی کوه دماوند واقع است در فصل زمستان خالی از سکنه است، تصریح کرد: بر این اساس در این زمان، سودجویان فرصت مناسبی را برای سرقت این کاشی‌ها به‌دست آوردند. به گفته وی؛ در صورتی که سازمان‌های استانی مستندسازی اموال منقول یا تزئینات قابل انتقال موجود در بناهای تاریخی را به صورت جدی دنبال نکنند در صورتی که این اموال سرقت شده و در حراجی‌های خارج از کشور به معرض فروش گذاشته شوند مدارک و مستنداتی برای اثبات مالکیت آنها در دست نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها