با راه‌اندازی واحد نظارت و پیگیری قضایی صورت می‌گیرد

قضات زیر ذره‌بین

گروه جامعه: رئیس قوه قضاییه گفت: در صورتی که اعمال نفوذی در پرونده‌ها صورت گیرد و یا قضات بیش از حد نسبت به صدور حکم حبس اقدام کنند، این موضوع در واحدهای نظارت و پیگیری کشف و پیگیری می‌شود. آیت‌الله هاشمی شاهرودی در جمع قضات حوزه نظارت و پیگیری ویژه قوه قضاییه بحث نظارت ویژه قضایی را کاری بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: نظارت ویژه قضایی یک مرجع مطلوب برای مردم است تا اگر حقی از آنان تضییع شده مورد رسیدگی قرار گیرد و به حق قانونی خود برسند. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: با ایجاد واحد نظارت و پیگیری قضایی، دادگستری‌ها نیز فعال‌تر شده‌اند و پرونده‌ها با دقت بیشتری در محاکم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۲۵۵۲۶۹

وی با اشاره به این‌که در کنار امر نظارت قضایی امور دیگری همچون ذوق و سلیقه‌های قضات و این‌که تا چه حد از مجازات حبس استفاده می‌کنند و همچنین اعمال نفوذهایی که ممکن است در پرونده‌های قضایی بشود، کشف می‌گردد. هاشمی شاهرودی تصریح کرد: اگر در دانش قضات و یا سیستم قضایی ضعفی دیده شود در حوزه نظارت مشخص می‌گردد. لذا باید از این ظرفیت بالا هم در نقض و هم اعاده دادرسی و هم نظارت سیستم قضایی استفاده شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این‌که واحد نظارت و پیگیری قضایی بازوی مدیریت قضایی است، افزود: ضعف این واحد به طور حتم به ضرر مردم، مدیریت و رئیس قوه قضاییه خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: قضات فعال در حوزه نظارت باید با تجربه باشند چرا که مسوولیت بسیار سنگینی را برعهده دارند اما به طور کلی ظرفیت این حوزه بیش از این مقدار است. هاشمی شاهرودی تاکید کرد: باید بررسی و آسیب‌شناسی شود که چرا حکم‌ها خلاف بین شرع تشخیص و یا نقض می‌شود. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در استان‌های مختلف باید بررسی شود که چه تعداد از پرونده‌ها نقض می‌شود و این نوعی نظارت است.

وی با تاکید بر این‌که نظارت را تقویت کنیم و آن را مبنای اصلاحات قرار دهیم، افزود: از این نظارت‌ها می‌توان بهترین استفاده را برد. اما این امر باید سازماندهی شود تا از این ظرفیت بالا به نحو مطلوب استفاده شود. هاشمی شاهرودی با بیان این‌که دیوان در بعد نظارتی ضعف داشته است، گفت: علت این ضعف در نظارت شکلی است  اما معتقدیم واحد نظارت و پیگیری می‌تواند در این امر بسیار موفق‌تر عمل کند.

شاهرودی به پرونده 20 نفر از مراجعه‌کنندگان در حوزه نظارت و پیگیری ویژه قضایی رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

10 تا 12 درصد پرونده‌ها نقض حکم می‌شود

رئیس قوه قضاییه همچنین  گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین 10 تا 12 درصد پرونده‌های قضایی نقض حکم می‌شوند.

وی در حاشیه دیدار مردمی که روز گذشته  در حوزه نظارت و پیگیری ویژه قضایی صورت گرفت، حوزه نظارت ویژه را یکی از ارکان مهم تشکیلات قضایی دانست و افزود: حوزه نظارت ویژه مورد توجه مردم است و باید گفت امروز پناهگاه مردم شده است.

به گزارش مهر، رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: باید در حوزه نظارت و پیگیری قضایی از قضات باتجربه استفاده کرد. چرا که این حوزه کارهای مهمی را انجام می‌دهد و نظارت‌های آن منشا احقاق حقوق مردم شده است.وی حوزه نظارت و پیگیری را بازوی توانمند اشراف قوه قضاییه و رئیس قوه قضاییه دانست و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد 98 درصد از آرایی که در حوزه نظارت و پیگیری صادر می‌شود، در محاکم تایید می‌گردد و این نشان از دقت همکاران در حوزه نظارت ویژه دارد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: اعمال نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد به طور حتم موارد نقض پرونده‌ها که بین 10 تا 12 درصد است را کاهش می‌دهد. 

از سوی دیگر ایسنا گزارش داد: رئیس قوه قضاییه در جمع مدیران ستادی سازمان‌ ثبت اسناد و املاک کشور  اجرای احکام کیفری را مهم‌ترین بخش عدالت قضایی برشمرد و خاطرنشان کرد: حکم قاضی یک حکم است و مفاد آن صرفا با صدور رای محقق نمی‌شود بلکه زمانی محقق می‌شود که به صورت صحیح اجرا شود لذا اجرای حکم عادلانه مهم‌تر از صدور رای عادلانه است.

رئیس قوه قضاییه گفت: اکثر ظلم‌ها و تضییع حقوق بویژه در نظام‌هایی که به این‌گونه مسائل دچار هستند و ضمنا داعیه حقوق بشر نیز دارند به واسطه منفک شدن برخی از سازمان‌ها از دستگاه قضایی است که البته امروز برخی از کشورها به این مسائل پی برده‌اند و درصدد اصلاح هستند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اطاله‌ها سبب بروز بسیاری از فسادها می‌شود و زمینه ورود رشوه‌ها، دلال‌بازی‌ها و کارچاق‌کنی‌ها را فراهم می‌آورد که با اصلاح سیستم می‌توان این موارد را از بین برد. هرچه مراجعه‌کننده کمتر شود ضریب نفوذ واسطه‌ها کاهش می‌یابد و هرچه مراجعه زیاد شود واسطه‌ها بیشتر نفوذ کرده و سوءاستفاده می‌کنند در نتیجه این امر دلال‌بازی‌ و واسطه‌گری شروع می‌شود. لذا هرچه بتوانیم ورود اشخاص حقیقی و دست‌ها را به تنظیم سند ثبتی کم کنیم، ‌قدرت واسطه‌گری، نفوذ افراد و زمینه دلال‌گری کم می‌شود و فساد جمع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها