اهواز - خبرنگار جام‌جم: این روزها تخریب تپه‌های باستانی «دشت میان آب» شوشتر به قدری عادی شده است که تلاش‌های اداره میراث فرهنگی شوشتر برای نجات آنها چاره‌ساز نیست و هر روز شاهد تسطیح و تخریب یکی از تپه‌های باستانی این منطقه هستیم. در این منطقه علی رغم این که بخشی از تپه‌های باستانی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند اما این هم قادر به جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و انجام پروژه‌های عمرانی نیست.
کد خبر: ۲۵۲۶۱۱

برخی منابع آگاه، خبر از انجام پروژه عمرانی توسط سازمان آب و برق استان (انتقال آب به 16 روستای بخش میان آب) در منطقه باستانی شوشتر داده‌اند که در حین انجام عملیات تپه‌های باستانی تسطیح شده‌اند.   در بخش میان آب شوشتر قریب به 250 تپه باستانی وجود دارد که بدون هیچ‌گونه مجوزی از سازمان میراث فرهنگی خوزستان گودبرداری شده‌اند. از جمله تپه‌ها و محوطه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی که در میان آب قرار دارد می‌توان از تل کلات، تپه گل شوند، تپه صدرات چای، تپه مراد گردش، تل خیرا و تل لاطان نام برد.

با این که یک روز بیشتر از انعکاس اخباری از مسطح شدن تپه‌های میان‌آب شوشتر نگذشته، خبر می‌رسد که قاچاقچیان به محوطه‌های باستانی شوش یورش بردند. همچنین هجوم قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز به محوطه‌های باستانی شوش بار دیگر موجی از نگرانی در میان دوستداران میراث فرهنگی کشور ایجاد کرده است.

به گفته یکی از فعالان دوستدار میراث فرهنگی خوزستان، پس از تخریب‌های گسترده در ایوان کرخه، شهر شاهی و صنعتگران، شهرک حر، کاخ شاوور، محوطه حسین آباد و... این بار قاچاقچیان و حفاران به تپه‌های کفتار و سبیه در شوش هجوم برده‌اند.

به گفته وی، در این تپه‌ها که در دهه 40 توسط آدامز باستان شناس آمریکایی بررسی ابتدایی شد آثار نزدیک به 20 حفاری غیرمجاز مشاهده می‌شود. گفتنی است که چندی پیش آثاری از دوره عیلامیان به دست آمد. مسوول کمیته میراث فرهنگی فعالان حقوق بشر ایران اظهار کرد: ظاهرا پس از اطلاع اداره میراث فرهنگی شوش و پایگاه هفت تپه و چغازنبیل از این حفاری‌ها، آنان به محل مراجعه کرده و در حال بررسی و شناسایی تخریب‌های صورت گرفته‌اند.

از سوی دیگر، در منطقه گوریه شوشتر تپه باستانی مهمی به وسعت 150 در 150 متر وجود دارد که به دلیل فعالیت‌های عمرانی گودبرداری شده که در کنار این تپه آثار سفالی قدیمی کشف شده است. گودبرداری و حفاری این تپه نیز بدون مجوز توسط ساکنان آن منطقه است. در حالی که شهروندان طی تماسی با خبرنگار جام‌جم نسبت به تخریب تپه‌های باستانی ابراز نگرانی کرده‌اند و همچنین شواهدی دال بر تسطیح تپه‌های تاریخی وجود دارد، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر این خبر را تکذیب می‌کند و می‌گوید: در یکی، دو ماه گذشته پیمانکاران سازمان آب و برق استان در محوطه‌های اطراف شوشتر بدون اطلاع از تاریخی بودن این مناطق اقدام به انجام عملیات عمرانی کردند که خطری برای تپه‌ها و دیگر آثار تاریخی شوشتر احساس شد و با پیگیری یگان حفاظت از ادامه فعالیت عمرانی جلوگیری شد. ارسطوزاده با بیان این که هیچ‌گونه تخریب و تسطیحی در تپه‌ها طی یک ماه اخیر انجام نشده است می‌گوید: پس از ممانعت یگان از ادامه روند عملیات اجرایی پروژه عمرانی، محدوده‌ها را برای پیمانکاران مشخص کردیم تا از تخریب آثار تاریخی در منطقه جلوگیری شود.

در دشت میان آب تپه‌های متعددی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی؛ پیش از تاریخ، اشکانی، ساسانی و عیلامی وجود دارد که به دلیل عملیات اجرایی بعضی پروژه‌های عمرانی، هر از گاهی شاهد از بین رفتن آنها هستیم؛ به طوری که نماینده مردم شوشتر در مجلس نسبت به جلوگیری از این تخریب‌ها به سازمان میراث فرهنگی استان تذکر داده است.  در شوشتر بیش از 500 تپه باستانی باارزش وجود دارد که تاکنون سازمان میراث فرهنگی اقدامی برای ثبت آنان در فهرست آثار ملی نکرده است. در مسیر شوشتر ‌ اهواز تپه‌های باستانی متعددی از جمله نقیشات گبیبه، علی شاهی قاباز، بلوار تم چم و... وجود دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها