کسانی که حاصل کار نوشاد عالمیان، پینگ‌پنگ‌باز جوان و بسیار مستعد کشورمان را ظرف یکی دو سال اخیر تعقیب کرده بودند، از دیدن نتیجه‌ کار او در تورنمنت بین‌المللی آلمان که یکشنبه‌شب دوم فروردین پایان گرفت، ابراز نارضایتی کردند و این را نشانه نزول او پس از نتایج توفانی‌اش در سال 1387 دانستند. حال آن‌که از او کسب نتایجی مساعد در عرصه‌ای طلب شده بود که وی اصلا در اندازه‌های آن قرار نداشت.
کد خبر: ۲۴۵۴۱۴

رسیدن به رده هجدهم جهان میان جوانان و صعود تا رده 409 جدول جهانی بزرگسالان باعث شده از نوشاد توقعاتی به وجود ‌آید که نه با کلاس برتر حریفانش همخوانی دارد و نه با تجربه اندک خود وی. عالمیان 18 سال بیشتر ندارد و کل تجربه حضور او در پیکارهای بین‌المللی این رشته از 2 سال فراتر نمی‌رود و از این بابت سال‌ها و فرسخ‌ها از رقبای خود عقب است.

شاید توقع از نوشاد این بود که در رده نوجوانان و امیدهای تورنمنت بین‌المللی آلمان حاصل کار بهتری داشته باشد، زیرا او در آن قسمت با 2 باخت متوالی (شامل شکست در برابر رقیبی از مالت)‌ در همان دور اول حذف شد، اما وقتی از نوشاد به خاطر بالا نیامدن از گروهش در رده بزرگسالان همان تورنمنت نیز انتقاد شد، مشخص گشت سطح بالای آن تورنمنت برای حاضران بدرستی توصیف و توضیح داده نشده است. هرچه باشد این تورنمنتی بود که شماری از بهترین‌های جهان در آن حضور داشتند و از آن جمله بودند تیمو بول از آلمان و ولادیمیر سامسونوف از بلاروس که هر دو در جمع 10 نفر اول جهان قرار دارند.

بنابراین اولین توقعی که از نوشاد و دیگر پینگ‌پنگ‌بازان نوجوان ایران باید داشته باشیم، بجا و منصفانه و چیزی در حد توان و ذات خود آنان و رقبایشان است. شایان ملکی، پوریا عمرانی، علی رویین‌تن و نیما عالمیان دیگر نفرات نوجوان شاخص این رشته در ایران هستند که مثل نوشاد (ولی کمتر از او )‌ در جداول جهانی صعود داشته‌اند؛ هرچند قیاس، دشوار و فاصله‌ها زیاد است، اما به هر حال ملکی به رتبه 252 جدول جوانان رسیده و نیما نیز در واپسین جدولITTF در جای 259 آرمیده است.

می‌توان به صعود نسبی بزرگسالان این رشته هم در جدول جهانی اشاره کرد و در این ارتباط اخلاق‌پسند، احدی، سربخشیان، مالمیری و بایرامپور قابل ذکر هستند، اما قصه‌سازان اصلی نوشاد و دوستان و همتایانش در 2 رده سنی نوجوانان و جوانان بوده‌اند. اگر به حرف‌های شاهرخ شهنازی توجه کنید، می‌شنوید که رئیس فدراسیون تنیس روی میز به شاخصه‌ها و دلایلی برای پیشرفت مذکور اشاره و از آنها به عنوان عوامل تاثیرگذار یاد می‌کند، اما حقیقت آن است که سران این ورزش بیش از هر کسی از پیشرفت غریب نوشاد جا خورده‌اند و بازی‌های عالی او را در طول سال 87 و از جمله در مسابقه‌های تنیس روی میز قهرمانی جوانان جهان 2008، جایی که وی به جمع 8 نفرآخر رسید و در درجاتی پایین‌تر، تورنمنت‌های بین‌المللی قطر و بحرین باور ندارند و آنها هم جا خورده‌اند!‌

شکستن سدهای فکری

سقف پرواز او کجاست؟‌ تورنمنت آلمان در اولین روزهای سال تازه، هم تذکرات و هم اطلاعات لازم را همراه با نوعی پاسخ نسبی در این خصوص به ما داد و یادآوری کرد که باید وی را قدم به قدم و ذره‌ذره به جلو بفرستیم و در غیر این صورت سرخورده و استعدادش بسرعت به هدر خواهد رفت. شهنازی می‌گوید: موفقیت‌های اخیر نوشاد و همتایانش سدهای فکری و ترس‌های روحی را که بین آنها و در جامعه پینگ‌پنگ ما وجود داشت، شکست و تاثیرات مثبت آن در جای‌جای این جامعه به چشم می‌‌خورد. حالا جوانان ما از خود می‌پرسند چرا به فینال نرسند و قهرمان نشوند؟ هدف ما تداوم بخشیدن به این روند است و خوشبختانه بجز عالمیان تعدادی دیگر از نوجوانان ما نیز در مسیر پیشرفت قرار دارند و می‌توانند مثل او شوند. تعدادی از این نفرات در حال تمرین و تلاش در آکادمی پینگ‌پنگ هستند و مایلیم آ‌نها را هم به مسابقه‌های برون‌مرزی بفرستیم تا آبدیده شوند. یادتان باشد که در مسابقه‌های اخیر بین‌المللی بحرین و قطر نوجوانان ما در قسمت‌های دوبل و انفرادی توانستند تا نیمه نهایی و یک‌چهارم نهایی پیش بروند و این بجز نوشاد بود که به فینال رسید. اعزام عالمیان به مسابقه‌های جهانی یوکوهاما اصلا با نیت کسب نتیجه نیست، زیرا او تجربه لازم را در سطح بزرگسالان ندارد و می‌رود تا اولا پاداش درخشش‌هایش را بگیرد و ثانیا با تجربه تر شود.

شهنازی از عملکرد اخیر تیم ملی بزرگسالان پینگ‌پنگ هم راضی است و اعتقاد دارد نفرات این رده در قیاس با گذشته پیشرفت کرده‌اند. از نظر وی نباید از این بازیکنان هم انتظار پیروزی در یوکوهاما را داشت و همین که آنجا تا حدی بدرخشند یا از گروه خود بالا بروند، توفیقی قابل توجه خواهد بود. او می‌گوید: در مجموع فکر می‌کنم در پینگ‌پنگ اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است.

2 دیدگاه

اتفاقات مورد اشاره شهنازی یک تحول بزرگ و به روایتی انقلابی کوچک در تنیس روی میز پس از سال‌‌ها صبر برای چنین اتفاقی است. می‌توان سال‌ها رکود و صبر برای تحقق این امر را نشانه معایب موجود دانست و نتیجه‌گیری کرد که این تحول نتیجه طبیعی تغییر نسل‌ها و استعداد‌های شخصی نوشاد است و ربطی به فدراسیون و کارهای این نهاد ندارد. همچنین می‌توان برعکس گفت نسل جدید پینگ‌پنگ که در آکادمی این ورزش به کار و تمرین گرفته شده‌اند، محصول یک کوشش سازماندهی شده هستند و از آنجا که به اهمیت این رده سنی پی برده شده و روی آنها کار و تلاش می‌شود، پیشرفت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و محصول کار همانی است که می‌بینیم. هریک از این باورها صحت داشته باشد، باید محصول فعلی را گرامی داشت و آن را استمرار بخشید و نوجوانان اوج گرفته فعلی را که حداقل ده دوازده سال عمر مفید اضافی برایشان متصور است به حال خود رها نکرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها