وزیر نیرو از منتفی شدن جیره بندی آب در اکثر نقاط کشور در سال جاری خبر داد و در عین حال گفت: در حوزه جنوب، شرق و جنوب شرق تهران همچنان نگرانی هایی از بابت جیره بندی آب وجود دارد.
کد خبر: ۲۴۵۲۳۱


 

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز فتاح امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تامین آب تهران در تابستان آتی گفت: تامین آب در حوزه غرب تهران از سدهای کرج و طالقان صورت می گیرد که به نظر می رسد در این منطقه مشکلی به این لحاظ وجود نداشته باشد.

نگرانی از بابت جیره بندی در جنوب تهران

وزیر نیرو افزود: عمده نگرانی و دغدغه وزارت نیرو برای تامین آب شرق، جنوب شرق و بخشی از جنوب تهران است که از منابع آب زیرزمینی و سدهای لتیان و لار تغذیه می شوند که هنوز در آن مناطق به نسبت مصرف سالانه، کمبودهایی وجود دارد، چراکه حجم مخزن سد لار هم اکنون یک سوم متوسط سال گذشته که سالی کم آب بوده، است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو چند ماهی است که نمی تواند آب را از سد لار به تهران منتقل کند؛ ولی امید می رود بارشهای اخیر در حوزه لار و برف و بارانهای آتی بتواند این سد را تغذیه کرده و روان آب ایجاد کند تا در تهران نیز نیازمند جیره بندی آب نباشیم.

فتاح گفت: از 6 استانی که قبلا به عنوان نگرانی وزارت نیرو در موضوع جیره بندی آب اعلام شده بودند، بارندگیهای اخیر یا در حد متوسط 40 ساله اتفاق افتاده است یا کمبود زیر 10 درصدی احساس می شود که از نظر ما در کشوری مثل ایران، کاهش 10 درصدی بارش خیلی نمی تواند تاثیر گذار باشد.

منتفی شدن جیره بندی آب در اکثر نقاط کشور

وی اظهار داشت: وزارت نیرو برنامه ریزیهای زیادی برای جیره بندی آب در هرمزگان و بندرعباس داشت؛ چراکه حجم آب در مخازن سدهای میناب و استقلال به حدی رسیده بود که طی 8 ما گذشته نمی توانستیم از آن بهره برداری کنیم، ولی بارشی که در حوزه سد میناب که عمدتا در جنوب کرمان بود، اتفاق افتاد توانست 70 میلیون مترمکعب آب را به سمت این سد هدایت کرده و مشکل کم آبی نه تنها برای امسال بلکه برای سال آتی نیز تا حد زیادی برطرف شده است.

وزیر نیرو گفت: در بخش بلوچستان نیز بارشهای اخیر توانسته سد پیشین را سرریز و مشکلات منطقه باهوکلات و چابهار را که مسیر تامین آب آنها از کنارک به پیشین است، برطرف سازد؛ به نحوی که در این منطقه نیز نیازی به جیره بندی نباشد.

فتاح با بیان اینکه شهرهایی نظیر ایرانشهر، زاهدان و زابل دیگر نیازی به جیره بندی آب ندارند، تصریح کرد: در خراسان رضوی نیز نگرانیهایی وجود داشت، اما با بارشهای اتفاق افتاده نگرانیها را در مورد تامین آب شهر مقدس مشهد و استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برطرف کرده و نیازی به جیره بندی آب نیست.

وی ادامه داد: بارشها در اصفهان نیز تاثیرگذار بوده و استانهای اصفهان و یزد از بحث جیره بندی آب عبور کرده اند، ولی برای بخش کشاورزی همچنان محدودیت قائل هستیم. در استان فارس نیز نگرانیهایی وجود داشت که اگرچه بارشهای دور اول در جنوب استان اتفاق افتاد و منابع آبی ما مثل درودزن و سد ملاصدرا در شمال استان هستند، ولی بارشهای هفته گذشته در شمال استان صورت گرفت و تا حدی اجازه آبگیری مختصر این سدها را داد.

فتاح گفت: بر این اساس، می توان گفت برای شیراز نیز آب شرب تامین می شود و نیازی به جیره بندی نیست، ولی محدودیت آب کشاورزی همچنان پابرجاست. در سایر شهرها نیز امیدواریم ادامه بارشها به گونه ای باشد که نیاز به جیره بندی نداشته باشیم.

وزیرنیرو اظهار داشت: در برخی استانها، تامین آب از منابع آب زیرزمینی و در برخی از آنها از منابع آب سطحی و سدها صورت می گیرد که این دو مقوله مجزا هستند، بارشهای اخیر توانسته منابع آب زیرزمینی را به خوبی تغذیه کند و به عبارتی علت کم بودن روان آبها نیز این موضوع است.

بارندگی بی سابقه در 40 سال گذشته

وی گفت: بارندگیهای اخیر فراتر از پیش بینیهای وزارت نیرو و سازمان هواشناسی است؛ به این معنا که بارندگیهای 20 روز گذشته در طول 40 سال اخیر در مدت مشابه زمانی خود، بی سابقه بوده است. بر همین اساس، مشکل کم آبی و جیره بندی نیزدر بسیاری از استانهای کشور برطرف شده است.

به گفته وی، اختلاف بارش با متوسط 40 ساله منفی 16 درصد است و تاکنون 170 میلیمتر بارش اتفاق افتاده است، در حالیکه این بارش سال گذشته تا آخر شهریورماه 138 میلی متر بوده است اما در مقایسه با بارش 40 ساله تا 23 فروردین ماه که 200 میلی متر بوده است، 30 میلیمتر عقب هستیم که امیدواریم با بارندگیهای آتی این اختلاف جبران شود.

مشکل کیفیت آب خوزستان

فتاح گفت: در حوزه کارون بزرگ که شامل دز و کارون است، روان آبها کم است و مخازن بزرگ ما مثل کرخه، دز و شهید عباسپور وضعیت مطلوبی ندارند. اما بیشترین مشکل ما که شهرهای جنوبی استان خوزستان مثل خرمشهر، آبادان، شادگان، هندیجان و ماهشهر است به دلیل کیفیت و نه کمیت آب است.

وی اظهار داشت: این شهرها در منتهی الیه رودخانه های زهره، جراحی و کارون قرار می گیرند که آنجا به لحاظ کیفیتی، آب وضعیت خوبی ندارد؛ ولی همکاران وزارت نیرو در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند، هم اکنون درک درستی از این وضعیت وجود دارد و اگرچه ما 200 مترمکعب آب رها می کنیم اما در تامین یک مترمکعب آب با کیفیت مشکل داریم.

فتاح گفت: دلیل این امر، پیشروی آب دریا به سمت اروند است که EC آب را بالا برده است، ولی آب شیرین کن ها در حال کار هستند تا آب مطمئن را برای شرب و مصرف غذایی در اختیار مردم گذراند. اما به صورت کلی ما در خرمشهر ورودی کارون را بسته ایم تا تمام مقطع کارون به بهمنشیر منتقل شود.

وی ادامه داد: این اتفاق ظرف دو هفته آتی می تواند وضعیت کیفیت آب را بهتر کند، این درحالی است که با تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار مجرب، طرح آبرسانی غدیر نیز که خواسته منطقی همه مردم خوزستان است با سرعت در حال پیشرفت است که امیدواریم امسال به نتیجه برسد.

3000 مگاوات تولید برق از برقابی ها

وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت نیروگاههای برقابی گفت: بحث آب و برق سرنوشت گره خورده ای به هم دارند، همانطور که سال گذشته کشور تاثیر زیادی از بحث برقابی پذیرفت و علت خاموشیها نیز استفاده آب برای تامین آب شرب و تکمیل کشت بود و علیرغم کمبود آب، مشکلی در کیفیت آب شهرهایی نظیر خرمشهر و شادگان مشاهده نشد.

فتاح گفت: استراتژی ما این است که امسال آب را به نیت برقابی و تولید برق ذخیره و محدودیت رهاسازی آنرا را اعمال کنیم، در این سالهای خشکسالی دو گزینه پیش روی وزارت نیرو است، یا باید خسارت کشاورزی و شرب را بپذیرد و یا باید خسارت بی برقی کشوری را بپذیریم.

وی اظهار داشت: امسال استراتژی تولید برق را انتخاب کرده ایم که بر همین اساس طبیعی است که در خوزستان، محدودیت برای تامین آب کشاروزی و خسارت آن اعمال شده است و تبعات آن نیز پایین آمدن کیفیت آب در شهرهای جنوبی استان است که البته زودگذر و قالل رفع است.

به گفته فتاح، تراز کارون 3 هم اکنون به 840 مترمکعب رسیده است در حالی که سال گذشته این تراز 802 بوده است، این به معنای توانایی ما در گرفتن برق بیشتر از این سد و نیروگاه برقابی است، البته در پایین دست کارون 3 دو سد وجود دارد که آب رها شده را مجددا تبدیل به برق می کنند.

وی ادامه داد: وضعیت برقابی ها نسبت سال گذشته بهتر است و می توان امیدوار بود که تابستان آتی بتوانیم در طول شبانه روزی 6 تا 8 ساعت از برقابی ها به میزان حداقل 3000 مگاوات برق بگیریم که سال گذشته این عدد برای ما دست نیافتنی بود. با این وضعیت، تابستان را از نظر تامین برق در وضعیت بهتری سپری خواهیم کرد که البته مدیریت مصرف نیز در کنار این تولید برق معنا می یابد.

منتفی شدن برنامه خاموشی ها

وزیر نیرو گفت: واحدهای جدیدی در فاصله پیک مصرف 87 تا پیک مصرف سال 88 وارد مدار شده اند، تعمیرات نیروگاهها به موقع انجام شده است و توزیع لامپهای کم مصرف نیز در این راستا اثر گذاشته اند؛ چراکه طی 23 روز گذشته، نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/5 درصد کاهش مصرف برق را داشته ایم، یعنی نه تنها مصرف اضافه نشده، بلکه کاهش هم داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این کاهش به دلیل دمای مطلوب هوا است، چراکه سال گذشته این 23 روز گرمتر بوده است؛ اما یک بخشی نیز مربوط به اقدامات اصلاح الگوی مصرف، توزیع لامپ کم مصرف، اصلاح شبکه ها و جمع آوری برقهای غیرمجاز است که در زمستان نیز اثرگذار بوده و امیدواریم با تمهیدات مذکور و سالی که به نام "اصلاح الگوی مصرف" نامگذاری شده است،  در بخشهای دولتی، خصوصی، کارخانجات، بخش کشاورزی و مردم تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

شرایط سخت گیرانه برای دستگاههای دولتی

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته اصلاح الگوی مصرف در دولت گفت: پیشنهادات وزارت نیرو در حوزه آب و برق مشخص و بخش عمده ای از این پیشنهادات مربوط به خود دولت است؛ یعنی خود دولت و دستگاههای دولتی مشمول ماده 160 قانون اساسی باید در مصرف تجدیدنظر کرده و محدودیتهای سخت گیرانه تر را بپذیرند.

فتاح گفت: بندهای این پیشنهادات در حوزه برق و آب به تعرفه ها مربوط می شود که البته تنها مربوط به تعرفه های پلکانی است؛ چرا که طبق قانون، تعرفه ها نمی تواند تغییر یابد. بنابراین ما جرایمی را برای بخشهایی که بیشتر مصرف می کنند در نظر گرفته ایم و آب و برق آنها را به قیمت تمام شده محاسبه می کنیم.

وی افزود: بعد از اینکه این طرح در کمیته تائید و ابلاغ شد، می تواند به مورد اجرا گذاشته شود که بنده بعد از تصویب این کمیته، می توانم موارد و مصوبات را به اطلاع مردم برسانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها