تقویت رشد اجتماعی در مدرسه
کد خبر: ۲۴۴۴
رشد اجتماعی یکی از ابعاد رشد آدمی است که به مقوله هایی چون ارتباط با دیگران سازگاری مشارکت همکاری توافق تشابه مربوط می شود و در هر سنی به شکل خاص خود متناسب با رشد هوشی ، تحریکات محیطی و فرصتهای آموزشی و تربیتی مختلفی که در خانه و مدرسه فراهم می شود، ظهور می یابد هدف از آن نیز این است که فرد، بیشترین و بهترین شکل ارتباط، مشارکت و همکاری را با اطرافیانش داشته باشد.روان شناسان در همین زمینه معتقدند که عناصر یاد شده ، تعیین کننده میزان رشد افراد تلقی می شوند و از این رو هر اندازه آنان از رشد بیشتری برخوردار باشند، به همان میزان در روابط و مشارکت های خود قویتر و درست تر عمل میکنند.به اعتقاد آنان ، پس از خانواده ، مدرسه بهترین موقعیت برای تقویت رشد اجتماعی دانش آموزان است ؛ زیرا با فراهم کردن فرصتهای مختلف و بهره گیری از امکانات و تخصصهای علمی و عملی می توان زمینه های مناسب ایجاد همکاری ، توافق و مشارکت دانش آموزان را فراهم آورد و به آنها شیوه صحیح رفتارهای اجتماعی را برای حضور موثر در جامعه آموزش داد. بر همین اساس است که مدارس همواره سعی می کنند با فعال کردن انجمن های اسلامی ، سازمان دانش آموزی بسیج دانش آموزی و... زمینه های اصلی فعالیت و رشد اجتماعی دانشآموزان را بیشتر و بهتر فراهم کنند.تحقیقات مختلف تربیتی ثابت کرده است که این مشارکت ها می تواند توانایی های مختلفی چون قدرت کلامی ، استدلال ، اعتماد به نفس و خود پنداری مثبت ، احساس هویت ، شیوه ارائه صحیح و کنترل عواطف ، طرز برخورد با مخالفان ، تحمل انتقاد، چگونگی جلب اعتماد، اداره و کنترل رفتار خود و دیگران ، برقراری ارتباط مناسب و یادگیری مهارتهای اجتماعی را باور کند.بررسی های بیشتر همچنین نشان می دهد که این همکاری ها و مشارکت ها موجب افزایش انگیزه روحی و پیشرفت تحصیلی نیز می شود و دانش آموزان را وا می دارد تا با علاقه به فعالیت های آموزشی خود بپردازند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها