گروه سیاسی: روز گذشته میرحسین موسوی، اولین کنفرانس خبری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را برگزار کرد. به گزارش خبرنگار «جام‌جم» موسوی که بعد از 20 سال دوری از سیاست، 20 اسفندماه سال گذشته کاندیداتوری خود را برای ریاست‌جمهوری دهم رسما اعلام کرده بود، روز گذشته به خیابان میرداماد تهران آمد و در ساختمان روزنامه اطلاعات به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.
کد خبر: ۲۴۴۱۵۶

وی در این جلسه ضمن اشاره به دلایل حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، درخصوص مسائل مختلف داخلی و خارجی از جمله مسائل اقتصادی، سیاست خارجی، برخورداری از تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز، نحوه تعامل با احزاب، رابطه با آمریکا و هولوکاست صحبت کرد.

ضرورت برخورداری جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته‌ای مساله‌ای است که مورد توافق تمام مسوولان جمهوری اسلامی ایران است و میرحسین موسوی نیز در صحبت‌های دیروز تاکید کرد که ما حق نداریم در زمینه هسته‌ای عقب‌نشینی کنیم و کوتاه آمدن در این قضیه، پیامدهای سنگینی برای ما به همراه خواهد داشت.

او در شرایطی که کشورمان، پنجشنبه همین هفته، سومین جشن هسته‌ای را برگزار می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هرگز قصد دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را نداشته و ندارد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

موسوی تاکید کرد که تلاش خواهد داشت تا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، هزینه‌های حفظ و استفاده از تکنولوژی هسته‌ای را کاهش دهد.

وی درخصوص ارتباط با آمریکا نیز گفت: گسترش روابط با هر کشوری مطمئنا به نفع ماست و هرچه این کشور پهناورتر و با امکانات بیشتری باشد، منافع این روابط بیشتر است که البته هر ارتباطی ممکن است هزینه‌هایی نیز داشته باشد.

نخست‌وزیر دوران جنگ با اشاره به هوشیاری مردم و مسوولان جمهوری اسلامی ایران در زمینه برقراری ارتباط با کشورهای مختلف گفت: ما بدقت هزینه‌ها و فواید یک ارتباط را بررسی می‌کنیم و سپس درخصوص برقراری ارتباط تصمیم می‌گیریم.

وی با اشاره به پیام نوروزی اوباما به ملت جمهوری اسلامی ایران گفت: اوباما در این نامه در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، شبهه ایجاد کرده و در سخنرانی اخیر خود در کشور چک نیز فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را تهدیدآمیز خوانده است.

وی افزود: اگرچه لحن صحبت‌های اخیر اوباما و پیام نوروزی او، نسبت به گذشته متفاوت است؛ اما باید در عمل نیز شاهد چنین تفاوت‌هایی باشیم.

میرحسین موسوی با بیان این‌که امام خمینی(ره) نیز ارتباط با آمریکا را منوط به آدم شدن آمریکا کرده بود، افزود: در جمهوری اسلامی ایران، هیچ تابویی درخصوص مذاکره با آمریکا وجود ندارد و اگر این کشور در عمل، رفتار خود را اصلاح کند، با آنها مذاکره می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «جام‌جم» درخصوص رویکرد خود در سیاست خارجی نیز گفت: ما باید به دنبال تامین حداکثری منافع ملی خودمان باشیم و این کار نباید با زیاده‌روی‌ها، تندروی‌ها و حادثه‌جویی‌ها همراه باشد.

وی با تاکید بر این‌که حرکت ما باید بر مبنای سیاست‌‌های تنش‌زدایی و اعتماد‌سازی باشد، افزود: درباره رابطه با غرب و شرق آنچه تعیین‌کننده است، حفظ منافع ملی ماست. کشوری می‌تواند در دیپلماسی موفق باشد که بتواند از مزیت‌های نسبی خود بهره ببرد.

وی با بیان این‌که باید عمق استراتژیک خود و متحدانمان را بدانیم، افزود: باید در کنار ظرفیت‌سازی و توجه به مزیت‌های نسبی، به سمت دوستی با ملت‌ها و دولت‌ها پیش‌ رفته، بر این اساس تصمیم‌گیری کنیم.  میرحسین گفت: سعی ما این خواهد بود که اعتمادسازی کنیم و بدبینی‌های تصنعی و مربوط به برخی موضعگیری‌های افراطی را از بین ببریم.

وی درخصوص مساله هولوکاست گفت: در آیین اسلام، حتی اگر یک نفر بیگناه کشته شود، پذیرفتنی نیست و درخصوص هولوکاست، این مساله که کشته‌شدگان در این حادثه چه تعداد بوده‌اند، به‌عهده مورخان است؛ ولی سوال این است که فلسطینی‌ها در این قضیه چه گناهی دارند و چرا آنها باید تقاص جنایت‌های نازی‌ها را پس دهند.

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مسائل داخلی و نحوه تعاملش با احزاب سیاسی گفت: من به اصولی که به آنها معتقدم، پایبندم و روی آنها می‌ایستم؛ اما این طور نیستم که دور خودم خط قرمز بکشم و دیگران را به غیر تبدیل کنم.

وی افزود: من با گروه‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب رابطه قوی دارم و دست کمکم به سمت تمام کسانی که به چارچوب‌های نظام و قوانین پایبند باشند، دراز است.

میرحسین موسوی یکی از کاستی‌های موجود در کشور را نبود احزابی قوی عنوان کرد و بخشی از مشکلات موجود در فضای سیاسی کشور را برخاسته از همین مساله دانست.

وی با اشاره به مخالفتش با طرح امنیت اجتماعی نیز گفت: با اعمال زور نمی‌توان مسائل فرهنگی و اجتماعی را نهادینه کرد، بلکه به جای چنین طرح‌هایی، باید اقدامات خود را  با روش‌های فرهنگی و تکیه بر نهادهای سنتی و خانواده‌ها انجام دهیم.

میرحسین موسوی درخصوص مسائل اقتصادی نیز گفت: در این ارتباط در وهله اول باید ثباتی در سیاستگذاری‌ها و نظام مدیریتی کشور ایجاد شود و نگاهی نو به بودجه کشور به وجود آید و درواقع باید تغییراتی در این زمینه ایجاد کرد.

وی گفت: قدم بعدی، راه‌اندازی تولید و امید بخشیدن به مردم، بخش خصوصی و نیروی کار است و این که سیاستی اتخاذ شود که ارزش پول ملی کشور متزلزل نشود و افزایش نقدینگی نیز در جامعه کنترل شود.  میرحسین موسوی مهم‌ترین مشکل دولت آینده را  تورم و بیکاری دانست و گفت: برای حل این مسائل باید نگاهی نو به بخش خصوصی داشته باشیم و برای راه‌اندازی تولید تلاش زیادی کنیم و مسائل گوناگونی را که می‌تواند در جهتگیری‌های بازار موثر باشد، مدیریت کنیم.

وی همچنین با اشاره به اعتقادش به آزادی کانال‌های تلویزیونی گفت: بنده در مجلس بازنگری قانون اساسی حضور داشتم و سخنگوی کمیته اجرایی آن بودم و این مساله از جمله موارد پیشنهادی من بود که از آن دفاع کردم و اکنون هم این اعتقاد را دارم.

وی البته تاکید کرد: هر تغییری در این زمینه باید با توجه به قانون اساسی صورت گیرد و شاید خود قانون اساسی مثل اصل 44 راه‌حلی را باز کند و در این چارچوب بتوان با آن روبه‌رو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها