باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش بر پایان دادن به جنگ‌های افغانستان و عراق تاکید فراوان داشت و همین مساله حتی یکی از مولفه‌های پیروزی او شد اما او پس از ورود به کاخ‌سفید اعلام کرد طالبانِ دوباره احیا شده دستاوردهای 6 سال جنگ آمریکا را از میان می‌برد و به همین خاطر باید نیروهای آمریکایی بیشتر در این کشور مستقر شوند.
کد خبر: ۲۴۲۳۰۱

این بحث ادامه یافت تا جایی که وی چند هفته پیش استقرار 17‌هزار نیروی آمریکایی را در افغانستان تایید کرد. با در نظر گرفتن این مساله، به نظر می‌رسد که اوباما نه تنها راه حل جدیدی برای مشکل افغانستان ارائه نکرده بلکه بر همان روندی تاکید کرده است که جورج بوش، سلف وی، پی گرفته بود؛ جنگ جهانی علیه تروریسم.  اوباما رسما طرح افزایش نیروها را که بسیار در بوق و کرنا کرده بود با صدور دستور استقرار 17 هزار سرباز اجرایی کرد. اکثر این نیروها در استان هلمند واقع در جنوب افغانستان که ساکنانش پشتون‌ هستند، مستقر خواهند شد اما توجیه این مساله به چه صورت بوده است؟

«وضعیت افغانستان و پاکستان به توجه فوری نیاز دارد. تفنگ‌داران دریایی در ماه  می  وارد افغانستان خواهند شد. ماموریت آنها به همان اندازه که نامعلوم به نظر می‌رسد، خطرناک نیز هست و آن ریشه کن کردن فرهنگ تریاک منبع تولید هروئین است.> هم اکنون 38 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که افزون بر این، 18 هزار نیروی دیگر آمریکایی نیز در ترکیب کاروان 50 هزار نیروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فعالیت می‌کنند.
افراد انتصابی دولت اوباما به هنگام مراسم معرفی خود تاکید می‌کردند که از تداوم انتقال مظنونان تروریستی به دیگر کشورها و بازداشت آنان بدون برگزاری مراسم محاکمه حتی اگر بسیار دورتر از یک منطقه‌ جنگی نیز دستگیر شده باشند، حمایت می‌کنند که این عبارت با توجه به تعریف گسترده و فراگیر پنتاگون از منطقه بی‌ثباتی، از سومالی تا ژینگ جیانگ چین را شامل می‌شود. همین مساله نویسندگان روزنامه‌ نیویورک‌تایمز را بر آن داشت تا چنین تیتری بزنند <شاید جنگ علیه ترور اوباما در بعضی حوزه‌ها همانند نسخه بوش باشد.»

اصولاراهبرد دولت اوباما هم اکنون بر آغاز جنگ علیه کشاورزان و روستائیان پشتون محدود شده است. کشت خشخاش سده‌هاست که بخشی از فرهنگ افغان بوده است. بنابراین یک جنگ هوایی با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته علیه روستائیان فقیر تنها یک نتیجه خواهد داشت؛ بیشتر آنها از جنگ علیه اشغالگران خارجی که پنتاگون اصرار می‌ورزد آن را یک شورش تعریف کند یا حمایت خواهند کرد و یا این که مستقیما به آن خواهند پیوست.

از ریچارد هالبروک، فرستاده‌ اوباما به افغانستان و پاکستان یک روز پیش از ورودش به افغانستان به شایستگی استقبال شد؛ به‌گونه‌ای که گروهی از بمب‌گذاران انتحاری و افراد مسلح با کشتن 26 تن و زخمی کردن 57 تن دیگر در وزارتخانه‌های دادگستری و آموزش و پرورش عملا در پایتخت جهنم به پا کردند. این عملیات را باید سرآغازی بر فصلی نو در جنگ با طالبان دانست.

منبع: دیلی تلگراف / ترجمه: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها