شناورهای رزمی آمریکا از عملیات جاسوسی علیه چین حمایت می‌کنند

افزایش تنش نظامی بین چین و آمریکا

گروه بین‌الملل: در حالی که روابط ایالات‌متحده و چین طی هفته‌های گذشته به‌واسطه حادثه دریای چین‌جنوبی دچار تنش شده بود دستور روز گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام رزمناوهای تا دندان مسلح به منطقه برای حفاظت از شناورهای جاسوسی این کشور، تنش بین دو طرف را به نقطه جوش خود رساند. به گزارش روزنامه انگلیسی تایمز ، در حالی که واشنگتن دوشنبه هفته گذشته از اقدام 5 شناور سبک چینی که سعی داشتند مانع از فعالیت یک شناور نظامی جاسوسی اما غیرمسلح نیروی دریایی ارتش آمریکا در آب‌های بین‌المللی نزدیک جزیره هاینان در جنوب چین شوند، ابراز ناخرسندی کرده بود اوباما روز گذشته دستور اعزام شناورهای رزمی برای حفاظت از کشتی‌های جاسوسی غیرمسلح را صادر کرد.
کد خبر: ۲۴۱۶۵۳

در حادثه دوشنبه گذشته شناورهای سبک چینی با مانور دادن در برابر کشتی آمریکایی سعی کردند مانع از ادامه حرکتش در حاشیه آب‌های قلمرویی چین شوند. این عملکرد موجب شد کشتی آمریکایی برای جلوگیری از برخورد با شناورهای چینی مسیر خود را عوض کند. این حادثه که می‌توانست به برخورد کشتی آمریکایی با شناورهای چینی منجر شود موجب شد دولت آمریکا به پکن اعتراض کند.

دیروز درست مقارن با زمانی که یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین در واشنگتن با اوباما و دیگر مقامات ارشد آمریکایی دیدار کرد ارتش چین شناور آمریکایی را به جاسوسی در آب‌های جنوب چین متهم ساخت.

این حادثه مراودات نظامی شکننده چین و ایالات‌متحده که پس از ماه‌ها سردی با برگزاری نشست ماه گذشته افسران ارشد ارتش‌های دو طرف در پکن کمی بهتر شده بود را دوباره به سمت سردی رهنمون کرد.

موضوع به قدری برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد که اوباما در دیدارش با یانگ از او خواست از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کند چرا که تکرار آنها می‌تواند تبعاتی خطرناک به همراه داشته باشد.

مجادله تکراری

آوریل سال گذشته میلادی برای اولین خط تلفنی مستقیم بین وزارت دفاع چین و پنتاگون دایر شد اما به ظاهر در جریان حادثه دوشنبه گذشته یا در پیگیری‌های بعدی از آن استفاده نشده بود.

آمریکایی‌ها اصرار دارند کشتی آمریکایی در آب‌های بین‌المللی در حال عزیمت به سمت هنگ‌کنگ بوده اما طرف چینی می‌گوید شناور آمریکایی با حرکت در طول خط ساحلی جزیره هاینان در حال انجام فعالیت‌های جاسوسی بوده است.

آمریکا معتقد است آب‌های جنوبی جزیره هایتان قلمرو آبی بین‌المللی است و دلیلی برای کسب اجازه از چینی‌ها برای تردد در این منطقه وجود ندارد.

دغدغه‌های واشنگتن

دولت آمریکا طی سال‌های اخیر به وضوح نگرانی خود از توسعه نظامی چین را اعلام کرده و این مساله به قدری جدی شده که آمریکا بر تمهیدات پیش‌بینی شده برای جلوگیری از دستیابی چینی‌ها به فناوری‌های حساس و دارای کاربری دوگانه بیفزاید.

انجام ماموریت‌های جاسوسی در حواشی آب‌های قلمرویی چین بخشی از برنامه پنتاگون برای کسب اطلاعات در مورد توسعه نظامی چین است.  پیشتر و در آوریل سال 2001 هم جنگنده‌های چینی یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را وادار به فرود در پایگاه نظامی هاینان کردند. هواپیمای جاسوسی 3 EP  آمریکا در آن ماجرا با یک جت چینی برخورد کرد که در جریان آن 2 خلبان چینی کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها