این هشدار را جدی بگیرید!

برجهای تهران ضد زلزله نیست

مدیر عامل سازمان عمران و مسکن بنیاد گفت: در مرز گسیختگی گسل ها هیچ ساختمانی با هر ضریب ایمنی سالم نمی ماند.اگر تهران از اصول شهر سازی درست الگو برداری می کرد تمام مناطق شمالی پایتخت که بیشترین حجم برج سازی در آنها صورت گرفته است باید تبدیل به پارک می شد.
کد خبر: ۲۳۸۶۴۵

به گزارش موج، محمد حسن تولایی مدیر عامل سازمان عمران و مسکن بنیاد با بیان این مطلب در کنفرانس بین المللی بهسازی لرزه ای هتل پارسیان آزادی تهران افزود:از سوی کارشناسان بارها اخطار داده شده است که هیچ برجی در صورت زلزله در این مناطق سالم نمی ماند.

وی گفت:ایران از جمله کشورهای زلزله خیز جهان است و کلانشهر تهران به دلیل قرار داشتن بر کمربند زلزله از خطر وقوع آن ایمن نبوده و سالهاست که در انتظار زلزله ویرانگر با قدرت بالای هفت ریشتر است.

وی اظهار داشت:بر اساس مطالعات آماری و زلزله هایی که پیش از این در نواحی ری و تهران ثبت شده است با احتمال بیش از 70 درصد به طور متوسط هر158 سال زلزله ای ویرانگر در این ناحیه رخ داده است و بر همین اساس وقوع زلزله در تهران 28 سال تاخیر زمانی دارد .

تولایی ادامه داد:بلایای طبیعی و غیر طبیعی در سراسر جهان هر ساله سبب تلفات انسانی و خسارات مالی فراوان می شود.از 40 نوع بلایای طبیعی که در جهان به وقوع می پیوندد ،31 نوع آن در ایران ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد:با گسترش شهر نشینی در سراسر جهان در قرن بیستم اثرات بلایای طبیعی نیز سبب تلفات بسیارزیادی شده است.این مساله در کشورهای به اصطلاح جهان سوم به سبب عدم رشد موزون و هماهنگ امکانات شهری با افزایش جمعیت حاد تر نیز است.

مدیر عامل سازمان عمران و مسکن بنیاد یاد آور شد:در ایران طی دو دهه گذشته بیش از 100 هزار نفر بر اثر زمین لرزه جان باخته اند که این آمار تلفات با زلزله های مداوم که در کشور ژاپن رخ داده است،غیر قابل مقایسه است.

به گفته وی، تجربه زلزله بم نشان می دهد به رغم آنکه مردم ایران با توجه به فرهنگ انسانی و اسلامی خود با ایثار و فداکاری جهت یاری آسیب دیدگان از هیچ کمکی فروگذاری نمی کنند اما در هنگام حادثه با کمال ناباوری با گستردگی شهر روبرو شده و قادر به کمک موثر به هموطنان خود نیستند و در حقیقت مقهور گستردگی فاجعه می شوند که به معنای عدم مدیریت است.

تولایی تاکید کرد:ساخت و ساز در کلانشهری مانند تهران که بر اساس استانداردهای جهانی صورت نگرفته و امکانات ایمنی آن در مقایسه با وسعت و جمعیت شهر کافی نیست ،آسیب پذیری آن را در برابر زلزله صد چندان می کند.

مدیر عامل سازمان عمران و مسکن بنیاد گفت:بر اساس تجربیات گذشته تمام ساختمانهای خشتی ،آجری و چوبی با توزیع 76 درصدی در برابر زلزله نا مقاوم بوده و تخریب می شوند .

او افزود: با توجه به اطلاعات موجود در می یابیم که بیشینه آسیب پذیری در مناطق 14 و 15 شهرداری تهران در زمان وقوع زلزله از سایر مناطق بیشتر است.

تولایی یکی از مهمترین عوامل خرابی در زلزله را پدیده روانگرایی در خاک در زیر پی سازه ها اعلام کرد و گفت:به علت عدم وجود کانال های فاضلاب و بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی ساختمانها بر حسب میزان شدت زلزله کج یا کاملا واژگون می شوند.

وی تدوین برنامه های میان و بلند مدت و برنامه های امداد و نجات ،بررسی قوانین موجود و وضع قوانین جدید،پیش بینی تلفات و خسارات احتمالی،تعیین منابع و فرماندهی تجهیزات و بودجه و مردم ،هماهنگی موثر کمک ها و تیم های نجات و بهینه سازی شریان های ارتباطی از جمله راهکارهای اجرایی در راستای پیشگیری از تبعات جانی و مالی وقوع زلزله در کشور برشمرد و اظهار داشت:در هر بحران زمان عامل اصلی است . در این راستا مراحل قبل از بحران بیشترین اهمیت را در چرخه مدیریت بحران داشته و به همین دلیل باید بیشترین برنامه ها،مطالعات و آمادگی در این مرحله انجام شود.

او در پایان تشکیل جانشین ستاد بحران،منطقه بندی،انجام مانورهای منظم،بانک اطلاعاتی جامع ، تعیین محل های دفن ،استقرار انبارهای ذخیره،آموزش یگان های نظامی و رایزنی در سطح بین المللی جهت جذب کمک های بشر دوستانه را در رابطه با مدیریت کلانشهر تهران حائز اهمیت اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها