سازمان ملل متحد به مناسبت صدسالگی سیستم کنترل مواد مخدر در گزارشی اعلام کرد آفریقای غربی به قطب تجارت کوکائین به اروپا تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۳۷۳۹۹

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد،گزارش سالانه هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر که در وین منتشر گردید عمدتاً  برتهدیدات ناشی از فروش داروهای مجاز ازطریق اینترنت، رابطه بین امنیت ومواد مخدر در افغانستان و تبدیل  آفریقای غربی به یک قطب تجارت کوکائین به اروپا تأکید کرده است.

همچنین در این گزارش درباره کانالهای جدید انحراف مسیر افدرین و شبه افدرین، مواد شیمیایی که در ساخت و تولید داروهای آمفتامین استفاده می شوند مانند متامورفین ها، امفتامین و اکستازی هشدار داد.

این هیأت اظهار داشت سازمان های جنایتکاری بین المللی معمولا به عنوان شرکت های صوری خود را معرفی می کنند تا مواد شیمیایی مورد نیازشان را برای تولید مواد مخدر به دست آورند. درسال 2008 کشورهای آفریقایی مقادیر قابل توجهی از دارو های پزشکی حاوی افدرین و شبه افدرین مازاد بر نیازهای دارویی و پزشکی سالیانه شان را وارد کرده اند . بسیاری از محموله های مشکوکی که به آفریقا صادر شده است مقصد نهایی شان مکزیک بود جایی که تولیدات متامرفین بازار بزرگ آمریکا را تأمین می کند.

سیستم بین المللی کنترل مواد مخدر یک دستاورد مهم  قرن بیستم

دستاوردها و چالش های سیستم بین المللی کنترل مواد مخدر مهمترین مسائل مطرح شده در فصل یک گزارش آورده شده است.

این سیستم که درسال 1909 در کنفرانس شانگهای و توسط کمیسیون بین المللی مواد مخدر پایه گذاری شد در حال حاضر متشکل از 3 کنوانسیون است  که داروهای غیرقانونی را طبقه بندی می کند  و همچنین مکانیزمی را برای کنترل مواد مخدر و وسیله ای برای همکاری بین المللی و هماهنگی میان مقامات ذیربط ارائه می نماید.

طبق گفته پروفسور قدس، ریاست هیأت بین المللی کنترل مواد مخدر از آنجایی که بیش از 95 درصد کشورهای عضو سازمان ملل متحد که 99 درصد جمعیت جهان را شامل می شوند،  عضو هر سه کنوانسیون مذکور هستند، این مسئله می تواند به عنـوان یکی از مهمـترین دستـاوردهای قرن بیستم برای همکاری های بین المللی در نظر گرفته شود.
 
این گزارش بر چالش های موجود در سیستم بین المللی کنترل مواد مخدر تأکید می نماید، از جمله فقدان  دسترسی به داروهای کنترل شده در بیش از 150 کشور و اجرای ناهماهنگ مقررات کنترل حشیش و داروخانه های اینترنتی که سوء مصرف مواد مخدر در میان گروههای آسیب پذیر به ویژه جوانان را افزایش می دهد.

نتیجه گیری گزارش سال 2008 این هیأت نشانگر آن است که "سیستم بین المللی کنترل مواد مخدر در آزمون زمان موفق بوده اما دقیق نبوده است و بدون شک قابلیت پیشرفت بیشتری را داراست و فرآیندهایی برای تعدیل و اصلاح آن موجود  می باشد.

هیأت بین المللی کنترل مواد مخدر دولت ها را به سرمایه گذاری بیشتر جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و به ترویج صحیح استفاده از داروهای مسکن (حاوی مواد اعتیاد آور)، به خصوص در مناطقی که مصرف این گونه داروها کمتر می باشد، جهت تسکین درد میلیون ها بیمار نیازمند تشویق می نماید.
 
طبق ارزیابی سازمان بهداشت جهانی، سالانه حداقل 30 میلیون بیمار و حدود 86 میلیون نفر از دردهای خفیف و حاد غیر قابل درمان رنج می برند. طبق گفتهَ پروفسور قدس، دولتها می بایست از برنامهَ دسترسی به داروهای کنترل شده استفاده نمایند تا قابل دسترس بودن داروها جهت اهداف پزشکی را بهبود بخشند.

آفریقای غربی قطب قاچاق مواد مخدر به اروپا

طبق این گزارش آفریقای غربی به محور مهم قاچاق مواد مخدر از آمریکای جنوبی به اروپا تبدیل شده است.

به لحاظ موقعیت جغرافیایی، این منطقه به مسیر ترانزیت قاچاق کوکایین تبدیل شده است زیرا که آفریقای غربی، منطقه ای ایده آل جهت انتقال دریایی محموله های کوکایین از آمریکای لاتین به بازارهای اروپا که شاهد رشد مصرف کوکائین هستند، می باشد. علاوه بر این، ساختارهای ضعیف دولتی در آفریقای غربی ظرفیت مبارزه با قاچاق مواد مخدر و عواقب آن، مانند فساد و سوء مصرف مواد مخدر، را محدود می کند.

هیئت همچنین نگرانی خویش را از قاچاق مواد مخدر که باعث تحلیل ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولتها و تضعیف کنترل آنان بر قلمرو جغرافیائی و مؤسسات کشوری است ابراز می دارد. برخی دولتها در منطقه آفریقای غربی اقداماتی را جهت حل این مسئله انجام داده اند، به عنوان مثال در سنگال مجازات ها برای قاچاق مواد مخدر افزایش یافته است و قوانین مشابهی نیز به پارلمان نیجریه تقدیم شده است.

رابطه امنیت و مواد مخدر در افغانستان

هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر نسبت به فقدان امنیت در افغانستان که منجر به محدودیت تلاشها جهت حل مسئله مواد مخدر می شود اخطار می دهد. علی رغم کاهش مناطق  زیر کشت خشخاش، افغانستان همچنان به عنوان تولید کننده بیش از 90% تریاک غیرقانونی جهان به شمار می رود.

علی رغم پیشرفت کند در نابودسازی زمین های زیر کشت خشخاش، 19% زمین های زیر کشت نابود گردیدند. اما تجارت مواد مخدر یک مصیبت ملی است و وضعیت سوء مصرف مواد مخدر روز به روز بدتر می شود. میزان بالای قاچاق مشتقات تریاک افغانستان منجر به مشکلات اجتماعی بسیار زیادی از جمله جرم سازمان یافته، فساد و سوء مصرف مواد مخدر شده است.

علاوه بر این، کشت حشیش نیز که منفعت بالائی دارد افزایش یافته است. هیأت بین المللی کنترل مواد مخدر از دولت افغانستان خواسته است تلاش جهت متوقف ساختن این روند هشداردهنده را در اولویت قرار دهد و موقعیت پایدار معیشتی قانونی را در اختیار کشاورزان بگذارد. این هیأت همچنین خواستار اجرای کامل قطعنامهَ 1817 شورای امنیت شده است. در این قطعنامه از تمام کشورهای عضو، به خصوص کشورهای تولید کنندهَ پیش سازها، و کشورهای همسایهَ افغانستان و کشورهایی که در مسیرهای قاچاق هستند، خواسته شده است تا راه های گریز مورد استفادهَ سازمانهای جنایتکار، جهت انحراف پیش سازهای شیمیایی از تجارت جهانی، را از بین ببرند.

این گزارش بر روند سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر در کلیهَ مناطق جهان تأکید دارد. آفریقای غربی به یکی از مهمترین محور های قاچاق کوکایین از آمریکای جنوبی به اروپا تبدیل شده است. آفریقای شرقی مسیر اصلی ترانزیت قاچاق هروئین از آسیای جنوب غربی به ویژه از طریق فرودگاههای مهم آدیس آبابا و نایروبی است.

سوء مصرف مواد مخدر در برخی از کشورهای آمریکای مرکزی و کارائیب در حال افزایش است. به عنوان مثال سوء مصرف مواد مخدر و جرم در جمهوری دومینیکن افزایش پیدا کرده است. خشونت روز افزون میان کارتل های مواد مخدر و قاچاقچیان مواد مخدر و مجریان قانون یک مشکل اساسی در آمریکا شمالی است.

دولت مکزیک در تلاش های خود جهت مقابله با جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر با مخالفت های شدید کارتل های مواد مخدر روبرو است. اکثرکشورهای آمریکای جنوبی استفاده روزافزون کوکـائین را گـزارش داده اند که بدون شک ناشی از قاچـاق این مـاده مخدر در سـرتاسر این منطقه می باشد.

کشورهای چین، مالزی و ویتنام افزایش قابل توجهی را در سوء مصرف داروهای محرک از نوع آمفتامین گزارش کرده اند. بیم آن می رود که دسترسی گسترده به  این مواد باعث افزایش سوء مصرف آنها در آسیای جنوبی شود. به نظر می رسد مسیرهای جدیدی برای قاچاق مواد مخدر، از جمله هروئین، از کشورهای خارج از حیطهَ جغرافیائی کشـورهای آسیـای غـربی و از طریق شبه جزیره عربستان انجام می شود.

سوء مصرف مشتقات تریاک در روسیه، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در کشورهای اروپای جنوب شرقی و مسیر بالکان افزایش یافته است علاوه بر این به نظر می رسد سوء مصرف هروئین میان معتادان جوان در کشورهای اروپای غربی رواج بیشتری پیدا کرده است.

اخیراً قاچاق مواد مخدر از کانادا به استرالیا در حال افزایش است. کشور چین همچنان منبع تأمین اصلی متامفتامین به نیوزیلند است، لیکن قاچاق این ماده از کانادا نیز اخیراً افزایش یافته است.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها