امروزه همه افراد با اسم تاناکورا به عنوان یک واژه و اصطلاح در زبان آسیای شرقی کم و بیش آشنایی دارند اما اندیشیدن به عوارض استفاده از لوازم تاناکورا موضوعی است که به خصوص در آستانه سال جدید نیازمند تامل جدی است.
کد خبر: ۲۳۶۲۸۰

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، در کشور ما و اغلب کشورهای دیگر با شنیدن این واژه، جز فروشگاههای عرضه لباسهای دست دوم وارداتی آن هم با بوی تیز مواد ضد عفونی شده، چیز دیگری متصور نمی شود.

فروشگاههای تاناکورا همان سمساری عرضه لباسهایی است که معلوم نیست پیش از این بر تن چه کسی رفته است.

در بیشتر بازار شهرهای کشور به ویژه مناطق مرزی مکان های عرضه لباسهای رنگارنگ تاناکورایی و به اصطلاح دسته دوم وجود دارد.

متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، برخی از افراد و خانواده ها، نیاز پوشاک خود را به خاطر قیمت پایین این گونه لباسها از این طریق برطرف می کنند از سوی دیگر هستند کسانی که تنوع لباسهای خود را از این فروشگاه ها تامین می کنند.

در خیابانهای شهر همدان نیز مغازه های عرضه لباس تاناکورا و دست دوم وجود دارد که گاهی با گرمی بازار خود تا حدودی بازار صنف پوشاک این شهر را متاثر می کند.

با فرا رسیدن فصل سرما و نیز در آستانه سال جدید بازار فروش این مراکز نیز رونق یافته و در این مراکز برخی از شهروندان در میان انواع پوشاک درهم پیچیده و آویزان از سقف و دیوارهای مغازه ها به دنبال زیر رو کردن لباسهای آکنده از بوی مواد ضد عفونی شده هستند.

با گذر از این فروشگاهها می توان انواع پیراهن، کفشهای تابستانی و زمستانی، لباسهای محلی کشورهای همسایه، کیف و عروسک در رنگهای مختلف را مشاهده کرد.

استقبال برخی از خانواده ها برای خرید لباسهای تاناکورا باعث شده که برخی فروشندگان این فروشگاهها بدون هیچ ضابطه ای از فروش لباسهای دست دوم و فاقد امنیت سلامت، پول زیادی به جیب زنند.

جالب این جاست که خریداران این گونه اجناس تنها نیازمندان و افراد کمتر برخوردار نیستند و در بین خریداران زنان و مردانی با لباسهای گرانقیمت و ماشینهای مدل بالا هم دیده می شود!

فروشندگان لباسهای دست دوم را می توان در معابر و یا میادین اصلی بالاخص میدان امام (ره) و میدان آرامگاه بوعلی حتی در ساعتهای پایانی شب نیز مشاهده کرد.

ارزانی؛‌ علت اصلی خرید لباسهای تاناکوراست

یکی از خریداران این گونه لباسها در گفتگو با خبرنگار مهر ارزانی قیمت این گونه لباسها را در مقایسه با فروشگاههای دیگر، مطرح می کند.

محسن یاراحمدی معتقد است که برخی لباسهای فروشگاه های تاناکورا که اختلاف قیمت چندانی با سایر لباسها ندارند در حالی که دست دوم تلقی می شود اما از کیفیت و بافت بسیار مطلوبی برخوردار بوده و ارزش خرید را دارد.

وی عنوان کرد: مراکز فروش لباسهای تاناکورا متناسب با فصول سال لباس وارد می کنند و نیاز خیلی از خریداران این قبیل لباسها را بر طرف می کنند.

یاراحمدی افزود: تنوع مدل، رنگ و جنس این لباسها باعث شده تا برخی از خانواده ها پوشاک خود را از این فروشگاهها خریداری نمایند.

شهروند دیگری نیز گفت: بیشتر لباسهای تاناکورا دارای مارکهای معتبر شرکتهای سازنده بوده و کالای تقلبی و غیراصل در آنها یافت نمی شود.

یاور کریمی افزود: انواع کفش و پوشاک به واسطه داشتن مارکهای معروف اما با کیفیت پایین در سایر فروشگاههای این شهر با قیمتهای بالا عرضه می شود که با یکبار شستن و استفاده آن کیفیت نامرغوب خود را نشان می دهند.

از سوی دیگر بسیاری دیگر از شهروندان به رغم تمام مواردی همچون ارزانی و کیفیت اجناس تاناکورایی، خواستار جلوگیری از عرضه این قبیل لباسها در بازار هستند.

زهرا امیری در این باره می گوید: باید با ایجاد مراکز عرضه و فروش لباس و پوشاک ارزان قیمت مشکل افراد کم بضاعت را برطرف کرد.

وی افزود: وجود این قبیل پوشاک دسته دوم ممکن است سلامت جامعه و افراد آن را به خطر بیندازد.

اغلب لباسها و کفشهای تاناکورا از مرزهای غربی وارد می شوند

یکی از متصدیان فروشگاههای تاناکورایی در همدان در مورد نحوه ورود این لباسها به بازار فروش گفت: این لباسها به صورت بسته های پر از لباسهای فشرده شده از مرزهای غربی و شرقی وارد و توسط واسطه خریداری می شود.

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: قیمت هر بسته بر اساس نوع و کیفیت کالا تعیین شده که از یک میلیون ریال تا بیش از پنج میلیون ریال خریداری می شود.

وی اظهار داشت: انواع پوشاک برای اقشار مختلف جامعه در این فروشگاه وجود دارد و بیشتر مشتریان نیز با رضایت کامل اقدام به خرید می کنند.

یکی از فروشندگان لباسهای نو در همدان گفت: اجناس فروشگاه های خود را از مراکز و تولیدیهای شهرهای بزرگی مانند تهران و بر اساس مدل و جدیدترین طرح و جنس خریداری می کنم.

امید مرادی افزود: فعالیت مراکز به اصطلاح تاناکورا باعث شده تا بسیاری از مشتریان لباس به این قبیل فروشگاهها مراجعه کنند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی استان همدان نیز در این خصوص گفت: تاکنون 22 واحد عرضه کننده البسه مستعمل در سطح شهر همدان پلمب شده است و طی پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری‌های بین دستگاهی لیست کامل واحدهای عرضه کننده مستعمل به اماکن داده شده که طبق ضوابط مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

علیرضا شجاعی با اشاره به اینکه در حال حاضر صدور 20 مورد پروانه کسب جدید برای تغییر کاربری واحدهای عرضه کننده البسه مستعمل در همدان در حال پیگیری است، افزود: واحدهای عرضه کننده البسه مستعمل می‌توانند با کسب پروانه جدید شغل خود را تغییر دهند.

شجاعی تصریح کرد: در اجرای طرح جدید از آنجایی که برخورد با واحدهای عرضه کننده البسه مستعمل اولویت قرار گرفته است واحدها به صورت دستفروشی به خیابان‌ها کشیده شده‌اند.

وی ادامه داد: طبق مصوباتی که تعیین شده برای جلوگیری از سد معبر در همدان به شهرداری و نیروی انتظامی مواردی ابلاغ شد که متأسفانه تاکنون اقداماتی در راستای برخورد با سد معبر توسط شهرداری صورت نگرفته است.

شجاعی با اشاره به این که عرضه البسه مستمعل خارجی نه تنها کالای قاچاق محسوب می‌شود بلکه مشکل بهداشتی آن مطرح است.

اتحادیه پوشاک مجوزی برای عرضه لباسهای متسعمل نمی دهد

در ادامه رئیس اتحادیه لباس و پوشاک استان همدان در این زمینه گفت: از سوی اتحادیه پوشاک هیچگونه مجوزی جهت فعالیت و عرضه البسه مستعمل صادر نمی‌شود.

محمد پیری با بیان این مطلب که عرضه کنندگان البسه مستعمل باید تغییر شغل دهند، افزود: مشاهده هر واحدی که این گونه البسه را عرضه کند از سوی پلیس امنیت و آگاهی و سد معبر شهرداری قابل پیگیری است.

پیری افزود: از آن جایی که عرضه البسه مستعمل شب‌ها به بازار و خیابان‌های همدان کشیده می‌شوند و در تردد مردم در معابر مشکل‌آفرین هستند، شهرداری باید در این زمینه اقدام جدی انجام دهد.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان همدان نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه البسه خارجی دست دوم و کهنه هستند و از دیگر کشورها وارد می‌شود باید مجوز داشته باشد.

حسین نوروزی افزود: البسه مستعمل از خارج از کشور وارد ایران می‌شود و از لحاظ بهداشتی دارای آلودگی است و استفاده از آن‌ها برای افراد مشکلات بهداشتی در پی دارد و باعث ایجاد بیماری پوستی می‌شود.

کارشناش حقوقی شهرداری نیز در این رابطه گفت: نیروی انتظامی باید با عرضه کنندگان کالا و البسه مستعمل خارجی برخورد کند و بعدی از این مسئله که به سد معبر شهرداری مربوط می شود باید از شهرداری پیگیری شود.

مسعود دهبانی افزود: با سد معبر کنندگان در این زمینه برخورد و وسایل آن‌ها ضبط شده است که ادامه اجرای این طرح نیازمند همکاری نیروی انتظامی برای جمع‌آوری عرضه کنندگان البسه مستعمل خارجی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها