ناصر ایمانی

3 شاخص انتخاباتی

انتخابات در هر نظام سیاسی، حداقل واجد 3 شاخص مهم است: اول میزان رای‌دهندگان، دوم تعداد کاندیداها و سلیقه‌های مختلف در میان انتخاب‌شوندگان و سوم فرد یا افراد پیروز در انتخابات.
کد خبر: ۲۳۶۰۹۴
به طور طبیعی، احزاب و جریان‌های سیاسی در خصوص شاخص سوم یعنی کاندیداهای پیروز در انتخابات حساسیت دارند، اما مسوولان و دست‌اندرکاران و دلسوزان اصلی نظام سیاسی، باید نسبت به 2 شاخص اول حساسیت داشته باشند. متاسفانه مشاهده می‌شود در میان هیاهوهای سیاسی موجود در جامعه درباره شاخص سوم، توجه چندانی به موضوع مشارکت مردمی در انتخابات و برگزاری انتخابات آزاد و همه‌جانبه نمی‌شود. مساله افزایش مشارکت مردم در انتخابات دارای اهمیت بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی است. این اهمیت، آنچنان است که حتی اگر رئیس‌جمهور منتخب، با فاصله آرای بسیار کم با نفر دوم، به پیروزی برسد اما مشارکت عمومی مردم بالا باشد، ارزش آن را دارد و یا حتی اگر تعدد کاندیداها (البته در حد معقول)‌ چنان باشد که پاسخگوی سلایق مختلف مردم بوده ولی آراء میان کاندیداهای مختلف توزیع شده و انتخابات به دور دوم نیز کشیده شود، به برگزاری یک انتخابات کم‌فروغ می‌ارزد.

این مهم، در خصوص انتخابات دور دوم ریاست جمهوری  که معمولا مشارکت کمتر است   دو چندان اهمیت می‌یابد و باید با تعهدات مختلف از جمله حضور کاندیداهای متعدد که نمایندگی جریان‌های فکری درون جامعه را داشته باشند، چاره شود.

هر یک رای مردم در انتخابات  صرف‌نظر از این که به نفع چه کسی در صندوق ریخته می‌شود  برای جمهوری اسلامی بسیار ارزش دارد و تداوم مردم سالاری دینی در چهارمین دهه پیروزی انقلاب اسلامی است.

متاسفانه مشاهده می‌شود برخی دلسوزان، بعضا چنان در ورطه حمایت از یک کاندیدا و پیروزی قطعی او و از بین بردن تمامی عوامل مضر برای موفقیت آن کاندیدای بخصوص می‌افتند که اساسا اهمیت بالا رفتن مشارکت عمومی و برگزاری یک انتخابات در تراز جمهوری اسلامی را فراموش می‌کنند. مگر این که پیروزی یک کاندیدای بخصوص را معادل پیروزی تمامی ارزش‌های نظام و انقلاب بدانیم که چنین چیزی نیست و نباید افزایش مشارکت را تحت هیچ‌ عنوانی، فدای مصالح دیگر کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها