به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق

زنان مطلقه بیمه می‌شوند

گروه جامعه: با توجه به پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران، طلاق علاوه بر ایجاد خلا عاطفی منجر به دشوارهای مالی فراوانی خواهد شد که ضرورت حمایت از این افراد با افزایش نرخ طلاق احساس می‌شود. به گزارش خبرنگار «جام‌جم» هر چند منابع رسمی از کاهش 6 درصدی رشد طلاق خبر داده‌اند، اما این به معنی کاهش آمار طلاق نیست و همواره این آمار در حال افزایش است. دلایل رشد صعودی طلاق در سال‌های اخیر، متاثر از عوامل فرهنگی، اقتصادی و حتی حقوقی است. در حال حاضر، استان تهران با حدود 21 درصد، بیشترین نرخ طلاق را دارد و پس از این شهر، اغلب کلانشهرها شاهد افزایش میزان طلاق هستند.
کد خبر: ۲۳۵۷۷۵

در میان پیامدهای طلاق در جامعه، هر چند بیشترین توجه به وضعیت کودکان این خانواده‌ها جلب می‌شود، اما یکی از دشواری‌های طلاق، وضعیت زنان مطلقه است. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، بالاترین تعداد طلاق برای زنان در سنین 19 تا 30 سال رخ می‌دهد. بسیاری از این زنان به دلیل نداشتن اشتغال و وابستگی شدید مالی به همسر، پس از طلاق با تنگنای مالی روبه‌رو می‌شوند. زنان مطلقه از سوی دیگر به دلیل مضیقه‌های فرهنگی و عرفی بیش از زنان مجرد منزوی می‌شوند و کمتر از مردان، فرصت ازدواج دوباره می‌یابند. همین پژوهش‌ها حاکی است، زنان مطلقه در صورت ورود به بازار کار به دلیل نداشتن تخصص و مهارت‌های شغلی، اغلب در بخش خدمات به عنوان کارگر ساده فعالند و دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند، تمام این دشواری‌ها نشان می‌دهد که ضرورت توجه به وضعیت این زنان الزامی است، ضمن این که بسیاری از زنان جوان مطلقه به لحاظ روانی در جمع خانواده خود احساس مطلوبی ندارند و خود را سر بار خانواده پدری می‌دانند.

پیش از این فاطمه آجرلو، نماینده مجلس نیز از آسیب‌پذیری زنان مطلقه در جامعه سخن گفته و حمایت مالی از این افراد را ضروری خوانده بود. به گفته وی، از آنجا که زنان با ازدواج، از خانواده خود جدا می‌شوند، بازگشت مجدد به خانواده پس از طلاق برای آنها مشکل است که البته برای کسب استقلال مالی نیز با دشواری روبه‌رو هستند.

براساس این گزارش، در مجلس هفتم، منشوری برای حمایت از زنان در زمینه بیمه،درمان، اشتغال و ورزش ارائه و با یک فوریت تصویب شد که از آن دوره تاکنون هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر تغییر نگاه منفی به زنان مطلقه در جامعه، از متولیان فرهنگی خواست با توجه به  اعمال ضربه‌های روحی سنگین به این زنان، با اعمال برنامه‌های فرهنگی این‌گونه نگاه را تغییر دهند.

بیمه طلاق، اولین قدم حمایتی

شاید به دلیل وجود همین ضرورت‌ها، شرکت سهامی بیمه ایران بتازگی طرح بیمه طلاق را برای حمایت از زنان مطلقه تا برقراری شرایط ازدواج مجدد ارائه کرده که بزودی اجرا خواهد شد.

در این زمینه محمدجواد سهامیان مقدم به مهر گفت: زنان مطلقه آسیب‌های روحی  روانی می‌بینند و بازگشت به کانون خانواده برای آنان سخت است.

به گفته وی، براساس طرح بیمه طلاق، زنان می‌توانند تا زمان ازدواج مجدد، تحت شرایطی، غرامت و مستمری دریافت کنند.

این طرح با هدف جلوگیری از ناامنی اقتصادی برخی زنان که از همسر خود طلاق می‌گیرند، تهیه و اجرا می‌شود که با توجه به سیاست‌های برنامه پنجساله پنجم توسعه و دستور ریاست جمهوری بیمه ایران به سرمایه‌گذاری این بخش وارد شده است. هدف بیمه ایران از اجرای طرح، افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور است.

براساس این خبر هنوز جزئیات طرح بیمه طلاق از سوی بیمه ایران اعلام نشده، ولی می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت ایجاد شرایط عادلانه برای پرداخت حق بیمه و در نظر گرفتن سطح انتظارات زنان، طرح با استقبال روبه‌رو شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها