روسای فدراسیون‌های ورزشی و دستاوردهای انقلاب در ورزش

نگاهی از فراز یک برج 30 ساله

دوران 30 ساله پس از پیروزی انقلاب مقدس و شکوهمند اسلامی ایران هزاران صحنه درخشان و افتخارآمیز ورزشی را در عرصه‌های داخلی و برون‌مرزی رقم زده است، آنقدر که نیم‌نگاهی به گذشته بی‌شباهت به نگاه ناگهانی فردی از روی یک برج بلند به زمین نیست. شاید فهرست کردن دستاوردهای پرشمار ورزشی ایران در طول این دوران کاری غیرممکن باشد، اما مرور دستاوردهای انقلاب در ورزش از دیدگاه شماری از رئیسان فدراسیون‌های ورزشی کشور، خالی از لطف نیست؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد در این مدت چه مسیری طی شده و از کدام نقطه به کدام نقطه رسیده‌ایم.
کد خبر: ۲۳۴۷۱۵

محمود مشحون (رئیس فدراسیون بسکتبال)‌
جهانی شده‌ایم

ورزش و بویژه بسکتبال ایران هیچ‌گاه امتیازهای امروز خود را دارا نبوده است. اکنون رشته‌های مختلف ورزشی ما حضور تاثیرگذاری در روابط بین‌الملل دارند. ضمن این که مهم‌ترین عامل موثر در ارتقای ورزش قهرمانی توسعه ورزش همگانی است. امروز همه خانواده‌ها ورزش را تعقیب می‌کنند یا به راهپیمایی همگانی می‌روند.

شاید 5 درصد موفقیت‌های بسکتبال را هم قبل از پیروزی انقلاب  شاهد نبودیم، اکنون تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف ما جهانی شده‌اند و این موفقیت بارز بسکتبال کاملا محسوس است.

علیرضا رحیمی (رئیس فدراسیون هندبال)‌
توسعه عمرانی و سخت‌افزاری چشمگیر است

برخی رشته‌ها هم قبل و هم بعد از انقلاب فعال بوده‌اند، اما فدراسیون هندبال در سال‌های 1354 و 1355 تاسیس شد و قبل از پیروزی انقلاب در ایران به صورت فعال نبوده است. 

لیگ هندبال 22 سال در ایران سابقه پیدا کرده و ما صاحب 9 مدال برون‌مرزی در رده‌های سنی مختلف اعم از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شده‌ایم. ضمن این که کرسی‌های مهمی چون نایب‌رئیسی کنفدراسیون هندبال آسیا، ریاست کمیته داوران آسیا و 3 یا 4 عضویت دیگر را در اختیار گرفته‌ایم. در عرصه کلی ورزش هم رشد بسیار زیادی در کشورمان به وجود آمده است که بویژه در بعد سخت‌افزاری کاملا چشمگیر است؛ بخصوص در دولت نهم بیشترین فعالیت عمرانی با حضور علی‌آبادی صورت گرفته است.

در بعد قهرمانی، مقام‌های بسیار زیادی به دست آمده و در بعد دیپلماسی ورزشی تقریبا همه فدراسیون‌ها صاحب کرسی‌های آسیایی یا جهانی شده‌اند. در بعد رسانه‌ای هم پیش از پیروزی انقلاب تنها 2 نشریه ورزشی دنیای ورزش و کیهان ورزشی فعال بودند در حالی که اکنون رسانه‌های ورزشی خیلی زیاد شده‌اند که این تاثیر خیلی موثری در بالا بردن روحیه و انگیزه ورزشکاران ایفا می‌کند.

سیدمحمد پولادگر (رئیس فدراسیون تکواندو)‌
97 درصد مدال‌هایمان را پس از انقلاب گرفته‌ایم

دستاوردهای انقلاب در ورزش بسیار چشمگیر است، اما متاسفانه برخی منتقدان بی‌انصاف آنها را فراموش می‌کنند، در حالی که مراجعه به حافظه تاریخی، دستاوردهای کاملا جدی انقلاب در عرصه ورزش را هویدا می‌کند. مثلا در تکواندو شاید بیش از 97 درصد موفقیت‌ها در عرصه جهانی، قاره‌ای و مهمتر المپیکی در سال‌های پس از انقلاب اتفاق افتاده است، آنقدر که تکواندو را باید به عنوان شاخصی برای مدیریت ورزشی انقلاب معرفی کنیم.

طی 10 سال گذشته ایران همواره یکی از سکوهای جهانی را در اختیار داشته و در 12 سال گذشته همواره نایب قهرمانی جام جهانی و یک دوره قهرمانی را قبضه کرده است.

بعد از کشتی و وزنه‌برداری نخستین رشته‌ای که مدال المپیکی به دست آورده‌ تکواندو است. در عرصه همگانی هم باید گفت گسترش عمده تکواندو مثل دیگر رشته‌های رزمی در سال‌های دفاع مقدس شکل گرفت و این به خاطر هدف‌های دفاعی جوانان این مملکت بود که برای حفظ ارزش‌های مورد احترامشان گرایشی وسیع به رشته‌های رزمی آوردند. انگیزه بالا بردن توان دفاعی کشور هدفی متعالی بود که حاصل آن، تکواندوی بالنده و پرتوان امروز ایران اسلامی است.

بهزاد کتیرایی (رئیس فدراسیون کاراته)‌
پهلوانی، سلامتی و نشاط دستاوردهای انقلاب بوده‌اند

بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در ورزش، ایجاد جوانمردی، پهلوانی و سلامت و نشاطی است که در بین جوانان ما ایجاد کرده است. این مقوله مهم به عنوان دستاورد فرهنگی انقلاب در ورزش قابل تعریف است.

پیروزی‌های بی‌سابقه در ورزش قهرمانی همچنین همگانی، تحولات چشمگیر در این عرصه‌ها و حضور در میادین مختلف بر مبنای اصول و ارزش‌ها در سال‌های پس از انقلاب بسیار مهم و قابل توجهند.

نمادهایی مثل حضور رضازاده با شعار یا ابوالفضل(ع)‌ در بالاترین جایگاه ورزش قهرمانی در اذهان همه دنیا حتی غیرمسلمانان تاثیرات خاص خود را بر جای گذاشت. در زمینه ورزش بانوان هم ما الگو بوده‌ایم و مقوله باارزش حجاب ورزشکاران را ابتدا ما مطرح کردیم و بعد سایر کشورهای اسلامی هم در میادینی مثل المپیک از آن بهره بردند. در کاراته آخرین کار ممتاز ارزشی حرکت خانم هلن سپاهی بود. این ورزشکار به قیمت از دست دادن مقام‌های احتمالی که به خاطرش زحمات خیلی زیادی کشیده بود در مقابل بی‌حجابی ایستاد و تمام زحمات خود را فدای هدف مقدس پایبندی به حفظ حجاب کرد.

در زمینه قهرمانی تنها در کاراته، 486 هیات در شهرها و شهرستان‌های مختلف فعال شده‌اند که یک میلیون و دویست هزار کاراته‌کا در آن ورزش می‌کنند. عمده این توسعه در سال‌های پس از انقلاب رخ داده است. ایجاد سلامتی و نشاط در جامعه، ارمغان مهم چنین توسعه‌ای است. ضمن این که بهترین مدال را بعد از انقلاب نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ما به دست آورده‌اند. بانوان ایران نیز مقام‌های خیلی خوبی را کسب کرده‌اند و ورزش از سوی آنان در دل خانواده‌ها جای خود را بازیافته است.

علی کفاشیان (رئیس فدراسیون فوتبال)‌
در بعد اخلاقی موفق بوده‌ایم

طی 30 سال گذشته تغییر و تحولات زیادی در سطح جهان رخ داده است. از بیشتر شدن و تغییرات رشته‌های مختلف ورزشی گرفته تا حرفه‌ای شدن سطوح آماتوری ورزش و رشد شدیدی که به واسطه توسعه گسترده رسانه‌ها در ورزش رخ داده است. با توجه به رشد ورزش در جهان، حتی اگر جایگاه‌ها در بعد قهرمانی در ورزش دنیا ثابت هم می‌ماند نشانگر رشد و توسعه ورزش ایران طی 3 دهه اخیر بود. علاوه بر توسعه فنی از بعد ارزشی هم ورزش ایران طی 3 دهه اخیر با رشد بالنده‌ای روبه‌روست، چه در عرصه قهرمانی و چه در ورزش عمومی و همگانی. این رشد در نوع اردوها، ورزش بانوان، استانداردها، اسلامی بودن محیط‌های ورزشی، اخلاقی شدن ورزشکاران، الگوهای ورزشی و ... نمود کاملا مشخصی دارد و به هیچ وجه نمی‌توان گفت ورزش بعد و قبل از انقلاب یکی بوده و پیشرفتی نکرده است. پیشرفتی که ابتدا در بعد اخلاقی و سپس در بعد قهرمانی مشخص و ملموس است.

شاهرخ شهنازی (رئیس فدراسیون پینگ‌پنگ)‌
از نوجوانان تا پیشکسوتان لیگ دارند

شهنازی دستاوردهای انقلاب اسلامی در ورزش را در قالب سرفصل‌های ذیل برشمرد:

حضور فعال در المپیک‌ها، توجه روز‌افزون دولت به خصوص در سال‌های پس از جنگ به ورزش به عنوان عاملی سازنده در ایجاد سازندگی اجتماعی، توجه به عدالت اجتماعی در ورزش به خصوص در ساخت و سازها، توجه ورزشکاران به شعارهای مذهبی که اوجش در حرکات رضازاده متبلور شد.

حضور بیش از پیش مسوولان ورزش ایران در عرصه‌های بین‌المللی به گونه‌ای که در حال حاضر تقریبا فدراسیونی بدون دارا بودن کرسی‌های آسیایی یا جهانی وجود ندارد.

در پینگ‌پنگ هم موفقیت‌ها هم در سطح مردان و هم خانم‌ها مشهود بوده است. در سطح مردان، قبلا لیگ منظمی وجود نداشت، اما الان از نوجوانان تا پیشکسوتان دارای لیگ منظم شده‌اند. توجه به آموزش نیروی انسانی مثل داوران هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اول انقلاب تنها یک داور بین‌المللی داشتیم، در حالی که الان بالای 50 تا 60 داور بین‌المللی ایرانی داریم.  پینگ‌پنگ در سراسر کشور گسترش پیدا کرده است، آنقدر که در المپیاد ایرانیان همه استان‌های کشور در دوره آقایان و بانوان شرکت می‌کنند.

پینگ‌پنگ ایران طی سال‌های بعد از انقلاب در اکثر مسابقه‌های بین‌المللی حاضر بوده و 2 مقام بزرگ را به دست آورده است.

در سال 2008 نخستین بار تیم جوانان ایران در آسیا و با حضور قدرت‌های مطرح جهانی پنجم شد و در انفرادی نوشاد عالمیان بعد از آن که برای اولین بار در تاریخ پینگ پنگ ایران  قهرمان جهان را شکست داد، عنوان پنجم جوانان جهان و بیستمین پینگ پنگ‌باز برتر دنیا شد. در سطح بانوان هم توانسته‌ایم مجوز شرکت آنان با حجاب را در مسابقه‌های جهانی بگیریم. در رقابت‌های جهانی برمن آلمان (2006)‌ مقام اول دسته چهارم را به دست آوردیم.

در سال 2008 هم در حضور 96 تیم حاضر در مسابقه‌های جهانی در دسته سوم باقی ماندیم.

در زمینه کسب کرسی‌های آسیایی و جهانی هم کاملا موفق بوده‌ایم و هم‌اکنون علاوه بر قائم‌مقامی کنفدراسیون آسیا، عضو ثابت هیات رئیسه کنفدراسیون جهانی هم هستیم. همچنین فواد کاسب عضو ثابت کمیته مربیان آسیاست. افشین بدیعی هم رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه‌ها و عضو هیات رئیسه کنفدراسیون است و هوشنگ بزرگ‌زاده عضو ثابت کمیته پیشکسوتان کنفدراسیون پینگ‌پنگ آسیاست.

هم‌اکنون با گذشت 30 سال از انقلاب 30 استان ایران به علاوه منطقه کرج و منطقه آزاد کیش دارای هیات فعال پینگ‌پنگ هستند.

حدود 30 هزار ورزشکار این رشته به صورت سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند و برنامه ساماندهی حداقل 100 هزار پینگ‌پنگ‌باز را در دست داریم.

بهرام شفیع (رئیس فدراسیون هاکی)‌
هم به قهرمانی رسیدیم، هم پهلوانی

همچنان که انقلاب اسلامی در مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... تحولات زیادی به وجود آورد در ورزش هم که یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اجتماعی است کاملا موثر بود و دستاوردهای ارزنده‌ای را پدیدار کرده است.

امروزه ورزش در جامعه ما مقوله‌ای صرفا تفریحی و فراغتی نیست بلکه این پدیده، نقش بارز فرهنگی خود در ابعاد تعالی روح و جسم را در بین اقشار مختلف جامعه نشان داده است.

ورزش هاکی هم که از ورزش‌های ناب ایرانی است و در منشور المپیک به عنوان ورزشی ایرانی معرفی شده است قبل از انقلاب تشکیلات چندان مهمی نداشت و به صورت یک انجمن فعالیت می‌کرد، تا این که پروفسور جاوید «شبه‌فدراسیونی» را متشکل از هاکی و چند ورزش دیگر به وجود آورد و در تنها مسابقه بین‌المللی پیش از پیروزی انقلاب، تیم ما در بین 6 تیم در جایگاه ششم ایستاد.

پس از پیروزی انقلاب، حسینی، دهخدا و نعمت‌پور (رئیسان پیشین فدراسیون)‌ تلاش زیادی برای گسترش این ورزش به عمل آوردند و بنده طی 4، 5 سال اخیر دنبال‌کننده آن کوشش‌ها شدم و حاصل این فعالیت‌ها اکنون با 2 دوره قهرمانی آشکار شده است.

ایران در بازی‌های آسیایی سالنی ماکائو و جام ملت‌های آسیای مالزی جام قهرمانی را به دست آورد.

این قهرمانی‌ها وقتی شیرین‌تر می‌شود که ما علاوه بر قهرمانی فنی، در هر 2 مورد از لحاظ فرهنگی و اخلاقی هم به عنوان بهترین تیم معرفی شدیم.

اکنون هاکی از گمنامی گذشته خارج شده و از جمله رشته‌های مدال‌آور ما تعریف می‌شود، از آن مهم‌تر در سال‌های 86 و 87 به عنوان بهترین فدراسیون در عرصه فرهنگی شناخته شده است که این مبین رعایت روح و فرهنگ انقلاب و اصول پهلوانی و فرهنگی است.

محمدرضا یزدانی‌خرم (رئیس فدراسیون کشتی)‌
خط بطلان بر عقیده‌ای غلط

حدود 17 سال در فدراسیون والیبال بودم آنجا بر این ادعا که «ایرانی‌ها در کارهای تیمی و ورزش‌های گروهی ناتوانند» خط بطلان کشیده شد که این دستاوردی بزرگ در تاریخ ورزش ایران است. در والیبال در سایه برنامه‌ریزی و انتخاب خوب مربیان به نتایج خوبی رسیدیم، آن‌قدر که نوجوانان ایران هم به نایب قهرمانی و هم قهرمانی جهان رسیدند. در رده سنی جوانان چند بار قهرمان آسیا شدیم. در بزرگسالان هم اخیرا قهرمانی آسیا را تجربه کردیم و مطمئنا اگر بتوانیم در لیگ جهانی شرکت کنیم تیم ملی بزرگسالان ایران در رده‌های بالای جهانی قرار خواهد گرفت.

این موفقیت‌ها نشان داد اگر علمی عمل کنیم و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم در هر ورزشی اعم از تیمی یا انفرادی می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی برسیم.

چند سال پیش رهبر معظم انقلاب خطاب به ما فرمودند: هم ورزش قهرمانی را لازم داریم و هم ورزش همگانی را. ایشان ورزش را به کوهی تشبیه کردند که دامنه آن ورزش همگانی و قله آن ورزش قهرمانی است و فرمودند همیشه از دامنه به قله نگاه می‌کنند. ما آنجا خط فکری خود در ورزش را گرفتیم و لزوم پرداختن به ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی را کاملا درک کردیم قطعا در ورزش همگانی هم می‌توانیم به خوبی نتیجه بگیریم.در مورد کشتی هم که واقعا ورزش اول ماست و از حیث کسب مدال‌‌های متعدد آسیایی، جهانی و المپیکی برترین ورزش کشور به حساب می‌آید، باید بگویم با توجه به این که کشوری جوان داریم می‌توانیم در آن به خوبی نتیجه بگیریم. متاسفانه فوتبال در بسیاری از کشورها از جمله ایران خیلی از رشته‌های دیگر را تضعیف کرده است. قبل از انقلاب فوتبال ایران این‌قدر رشد نکرده بود. چنین مساله‌ای لزوم برنامه‌ریزی برای کشتی و دیگر ورزش‌ها را جدی‌تر می‌کند.با توجه به رشد جمعیت در کنار استقبال و علاقه روزافزون آحاد مردم و رسانه‌ها به ورزش، آینده‌ای روشن در ورزش همگانی کشورمان هم متصور است که در سایه دستاوردهای انقلاب محقق می‌شود.

مصطفی کریمی (رئیس فدراسیون دوومیدانی)‌
پیشرفت‌ با سیر تصاعدی

در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع درگیر بودن امکانات کشور با دفاع مقدس روندی طبیعی در کارها وجود نداشت، اما در سال‌های پس از جنگ تحمیلی، کارهای خیلی خوبی در ورزش انجام شد که تفاوت کاملا آشکاری با شرایط قبل از انقلاب به وجود آورد.

آمارها این موضوع را بویژه در دوومیدانی کاملا روشن می‌کنند. به طور مثال در رقابت‌های سال گذشته قهرمانی آسیا در کشور اردن تیم ایران نخستین بار صاحب 9 مدال شد در حالی که در هیچ دوره‌ای چنین اتفاقی سابقه نداشت و معمولا ما با یک مدال یا بدون مدال مسابقه‌ها را به پایان می‌رساندیم. در المپیک هم چنین جهشی را شاهد بوده‌ایم و در حالی که در ادوار قبلی با استفاده از واید کارت حضور چندان آبرومندی نداشتیم در بازی‌های المپیک 2008 پکن و با اتکا بر توانایی‌های ورزشکاران خود 7 سهمیه کسب کردیم.

نگاهی به حضور ایران در دوره‌های پیشین المپیک نشان می‌دهد در 4 دوره با واید  کارت، در 3 دوره با یک ورزشکار و تنها در یک دوره (آتن)‌ با 2 دوومیدانی کار حضور پیدا کرده بودیم که عمده این حضورها در رنکینگB  بود، در حالی که در المپیک پکن ما صاحب 4 سهمیه با رنکینگA  و 3 سهمیه B شدیم که این نیز مبین جهش خیلی خوب ما در دوومیدانی است.

در زمینه رکوردشکنی‌ها هم به عنوان نمونه در سال 86 بیش از 75 رکورد ملی در بزرگسالان ایران جابه‌جا شد، در رده‌های نوجوانان، جوانان و زنان هم طی همین سال 153 رکورد جابه‌جا شد که با توجه به حرفه‌ای‌‌تر بودن کار ورزشکاران بزرگسال، آمار 75 رکورد این رده در طول سال 86 قابل اعتناتر است.

در بخش ساخت و ساز هم جهش خیلی خوبی را شاهد بوده‌ایم، آن‌قدر که 3 پیست تارتان موجود در قبل از پیروزی انقلاب اکنون به 29 پیست در کشور رسیده است. قبل از انقلاب تنها سالن سرپوشیده دوومیدانی ایران سالن داوودیه (شهید کشوری)‌ بود که هم‌اکنون 11 سالن سرپوشیده دوومیدانی در کشورمان بهره‌برداری می‌شود.خوشبختانه چنین رشد تصاعدی آینده‌ای روشن را در دوومیدانی ایران به تصویر کشیده است و ما برای تداوم این روند با 5/2 برابر کردن اعتبارات جاری این ورزش و استخدام مربیان کارآمد خارجی و داخلی، همچنین اجرای طرح علمی استعدادیابی که طی 2 سال از بین 30 هزار نونهال و نوجوان، 500 استعداد فوق‌العاده را شناسایی و مورد حمایت قرار داده، امید فراوانی به موفقیت‌های بیشتر این ورزش داریم. آن‌قدر که برای بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو پیش‌بینی دریافت 6 مدال کرده‌ایم.

در حالی که مجموع مدال‌های دوومیدانی ایران در 8 دوره پیشین بازی‌های آسیایی همین 6 مدال بوده است. برای المپیک 2012 لندن هم دریافت 12 سهمیه دوومیدانی پیش‌بینی واقع‌بینانه‌ ما است.

وحید مرادی: توسعه شنای ایران چشمگیر است

وحید مرادی رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در تحلیل ورزش و دستاوردهای آن بعد از انقلاب اسلامی، حرکت‌های انجام‌شده در 30 سال اخیر را به دو دوره تقسیم می‌کند و می‌گوید: دوره اول به دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس برمی‌گردد که ورزش و جامعه ورزش به کل در مسیر جنگ و دفاع از مرزهای اسلامی حرکت کردند. در این دوره ورزشکاران و کلیه ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی در خدمت جنگ قرار گرفتند تا جامعه ورزش ضمن حضور در خط مقدم جبهه، در پشت جبهه‌ها نیز ورزشگاه‌ها را در خدمت جنگ قرار داده و از فضاهای ورزشی نهایت بهره‌برداری در این زمینه انجام شود. هرچند که در دهمین دوره دفاع مقدس نیز فعالیت‌های ورزشی و حضور در رقابت‌های آسیایی و جهانی متوقف نشد تا چندین مدال باارزش در همین دوران برای ورزش کشورمان به دست آید که از جمله آنها باید به مدال طلای جهانی علیرضا سلیمانی در رشته کشتی اشاره کرد.

دوره دوم ورزش بعد از انقلاب اسلامی نیز در نظرگاه وحید مرادی برمی‌گردد به دوران بعد از جنگ تحمیلی که وحید مرادی در توضیح آن چنین می‌گوید: بعد از پایان جنگ، ورزش در بعد توسعه زیرساخت‌ها و نیروی انسانی به توفیقات چشمگیری رسید و رویکرد مردم به ورزش بیشتر شد.

وی دلیل اقبال مردم به ورزش را در: 1 افزایش جمعیت جوان کشور و به تبع آن روی‌آوری به ورزش و 2 نگاه علمی به ورزش و حضور فارغ‌التحصیلان رشته تربیت‌بدنی در بدنه سازمان ورزش می‌داند.

مرادی توضیح می‌دهد: به تناسب رویکرد مردم به ورزش، کاملا طبیعی می‌نمود که امکانات بیشتری به بدنه ورزش کشور تزریق شود. هرچند که در مقاطع مختلف روسای سازمان تربیت‌بدنی با رویکردی ویژه در جهت پیشبرد امور ورزش تلاش کردند، اما معتقدم در بین روسای سازمان بعد از انقلاب اسلامی، نقش دو تن از آنان که همانا مهندس مصطفی هاشمی‌طبا و مهندس محمد علی‌آبادی باشند، در بعد توسعه سخت‌افزاری از دیگران برجسته‌تر بوده است. ضمن آن‌که در هر دوره روسای وقت ورزش کوشیده‌اند پروژه‌های دوره گذشته را تکمیل کرده و پاسخگوی نیازهای رو به تزاید جامعه جوان و ورزشکار کشور باشند. رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در عین‌حال رویکرد علمی به رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون را قابل توجه خوانده و اضافه می‌کند: در شرایطی که قبل از انقلاب در رشته‌ای چون شنا، به تعداد انگشتان یک دست مربی نداشتیم و بیشتر مربیان این رشته را خارجی‌ها تشکیل می‌دادند و آنان نیز که در کسوت مربیگری داخلی فعالیت می‌کردند، فاقد مدرک مربیگری بودند و بیشتر به صورت تجربی کار می‌کردند، اما امروز و در سایه تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اصولی صورت‌گرفته، آن عدد نزدیک به صفر در زمینه مربیگری به 10 هزار مربی شنا در سطح کشور رسیده است.

سیدعلیرضا چاووشیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها