گروه سلامت: یک متخصص مغز و اعصاب، هرگونه حمله‌ای را که ناشی از تحریک الکتریکی سلول‌های خاکستری مغز باشد، تشنج نامید و تاکید کرد: در 75 درصد موارد هیچ علت شناخته شده‌ای برای تشنج یافت نمی‌شود. دکتر فرهاد گلی‌پور در گفتگو با ایسنا، دومین نوع تشنج براساس علل وقوع را تشنج‌های دارای علت نامید و در ایجاد تشنج‌های دارای علل داخل مغزی، عفونت‌ها، تومورها و ضربه‌های مغزی در طی حوادث، اختلالات مادرزادی عروق مغز یا نسج مغزی را موثر ارزیابی کرد.
کد خبر: ۲۳۱۲۷۰
استادیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان، سوء‌مصرف یا قطع ناگهانی برخی داروها، مسمومیت‌های دارویی عمدتا با برخی از ضدافسردگی‌ها، مصرف بیش از حد الکل یا قطع ناگهانی آن، مواد مخدر و اختلالات الکترولیتی مربوط به برخی یون‌ها نظیر سدیم و پتاسیم در خون را از جمله عوامل خارج مغزی موثر در بروز تشنج معرفی و ابراز کرد: تشنج در افراد بالغ بعد ازبیماری‌های عروقی مغز نظیر سکته‌های مغزی دومین و در اطفال شایع‌ترین بیماری اعصاب است.

گلی‌پور وجود زمینه ژنتیکی در افراد را در کنار برخی عوامل خارجی در بروز تشنج موثر دانست و گفت: همه افراد دچار تشنج نمی‌شوند و در افراد دارای زمینه ژنتیکی، عوامل خارجی با علل ناشناخته دخیل هستند که میزان دخالت این عوامل مشخص نیست.

این پزشک متخصص، تشنج را در هر گروه سنی قابل رؤیت دانست و اظهار کرد: در گروه‌های سنی مختلف علل بروز تشنج متفاوت است. به عنوان مثال در سنین جوانی و میانسالی ضربات و تومورهای مغزی و در سنین مختلف سکته‌های مغزی و عفونت‌های مغزی می‌توانند در بروز تشنج نقش داشته باشند.

وی تب را عامل ایجاد تب  تشنج در 6 الی 20 ماهگی عنوان و تصریح کرد: این حالت معمولا خوش‌خیم بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما چنانچه همراه عفونت مغزی باشد، قابل بررسی و درمان قطعی‌تر است.این متخصص مغز و اعصاب، با بیان این که تشنج یک فعالیت الکتریکی ناگهانی، بیش از حد و همزمان سلول‌های خاکستری مغز است که به طور خود به خود قطع می‌شود، افزود: بسته به کانون اولیه شروع فعالیت الکتریکی در قشر خاکستری مغز، علائم متفاوت حسی و حرکتی قابل بروز است.

وی بیهوشی ناگهانی، کف کردن دهان، انحراف چشم‌ها به یک سمت و لرزش دست و پا را شایع‌ترین علائم در بروز تشنج عنوان و اظهار کرد: بی‌حسی یک منطقه از بدن و در حالت ضعیف در کودکان، خیره شدن لحظه‌ای نیز قابل رویت است.

گلی‌پور با اشاره به این که مدت زمان حمله‌ها 30 ثانیه و حداکثر یک الی 2 دقیقه طول کشیده و پس از آن حدود 5 دقیقه حالت خواب‌آلودگی برقرار می‌شود، به اطرافیان فردی که دچار تشنج شده، توصیه کرد: در ابتدا با حفظ خونسردی کامل بیمار را در جای نرمی به یک طرف پهلو خوابانده و در صورت وجود قطعات خارجی مثل غذا و دندان مصنوعی در دهان بیمار، آن را خارج کرده و قطعه‌ نرمی را در لابه‌لای دندان‌های وی بگذارید.وی تاکید کرد: بدون اقدام به محکم نگه داشتن بیمار، منتظر اتمام حملات و لرزش‌ها مانده و مراتب را به فوریت‌ها اطلاع یا بیمار را به بیمارستان منتقل نمایند.

این پزشک متخصص، عوامل خارجی نظیر کاهش قند خون و تومورها را در افرادی که فاقد زمینه ژنتیکی می‌باشند در بروز تشنج موثر ارزیابی و خاطرنشان کرد: در افرادی که دچار تشنج می‌شوند احتمالا مصرف برخی غذاها نظیر ترشیجات و استرس تا حدودی به عنوان عامل زمینه‌ساز بی‌خوابی در بروز تشنج موثر واقع می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها