آشپزخانه سلا‌مت

محبوب مضر

نوشابه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان و در عین حال مضرترین‌های آن است. هیچ جای دنیا نیست که در آن نوشابه‌های گازدار نباشند. هرچند که همواره نیز پزشکان از مضرات این نوشابه‌ها سخن بگویند، اما باز هم این نوشیدنی به میزان بسیار زیاد مصرف می‌شود.
کد خبر: ۲۲۱۰۹۱

10 مشکل نوشابه‌خورها

1 ــ چاقی و افزایش وزن یکی از اصلی‌ترین مشکلات نوشابه‌ است. نوشابه اگرچه ارزش غذایی ندارد، اما به خاطر شیرین‌کننده‌هایی که در ساخت آن به کار می‌رود، کالری بالایی دارد و چاق‌کننده است. قند موجود در یک بطری نوشابه گازدار برابر با 2 بسته شکلات است و حدود 150 کالری انرژی وارد بدن می‌کند. در نوشابه‌های رژیمی به جای شکر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مانند آسپارتام، استفاده می‌شود، اما خود این ماده اشتهاآور است.

2 ــ اسید بنزوئیک یکی از مواد نگهدارنده موجود در نوشابه است. مصرف زیاد این ماده می‌تواند سرطان‌زا باشد. به همین علت نوشابه‌خورهای حرفه‌ای بیشتر در معرض سرطان سوق هستند.

3 ــ یکی دیگر از معایب مصرف نوشابه‌های گازدار، بروز کم‌خونی است. نوشابه‌ها باعث می‌شود آهن موجود در غذا جذب نشود و به همین علت موجب کم‌خونی می‌شود.

4 ــ رنگ‌هایی که در تهیه نوشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای سم‌زدایی به کبد می‌روند و کبد برای سم‌زدایی مواد رنگی مجبور به تحمل فشار زیادی می‌شود.

5 ــ اسید فسفریک یکی از مواد نوشابه است. با مصرف نوشابه این ماده وارد خون می‌شود و به کلیه‌ها می‌رود. از آنجایی که کلیه‌ها نمی‌توانند این ماده را سریع دفع کنند، فشار زیادی را متحمل می‌شوند. از طرف دیگر، این ماده موجب می‌شود کلسیم بدن دفع شود. با افزایش یافتن غلظت کلسیم در کلیه‌ها این ماده رسوب می‌کند و در دراز‌مدت باعث تشکیل سنگ‌های دستگاه ادراری می‌شود. از سوی دیگر اسید فسفریک مینای‌ دندان‌ را حل‌ می‌کند و باعث تسریع پوسیدگی دندان می‌شود.

6 ــ کودک شیرخوار هم از دست نوشابه در امان نیست. چون نوشابه باعث از بین رفتن مواد مغذی در شیر مادر هم می‌شود. به این ترتیب، شیر مادر که  بهترین غذا برای کودک است، تبدیل به ماده‌ای با ارزش غذایی کم می‌شود.

7 ــ گاز موجود در نوشابه معده را اذیت می‌کند و از آنجایی که نوشابه بیشتر همراه با غذا مصرف می‌شود، حجم و فشار درون معده را زیاد می‌کند و سبب بالارفتن دیافراگم و فشار بر قلب هم می‌شود.

8 ــ مصرف نوشابه‌های سرد بعد از غذا تاثیر آنزیم‌های گوارشی را کم می‌کند و در جذب مواد غذایی از روده اختلال ایجاد می‌کند.

9 ــ نوشابه ترکیبی بشدت اسیدی دارد و این احتمال بروز زخم‌های گوارشی را بالا می‌برد.

10 ــ کافئین ماده اصلی نوشابه است. این ماده‌ ایجاد وابستگی می‌کند. از آن بدتر این که کافئین نوشابه‌ها نسبت به کافئین قهوه، سریع‌تر جذب بدن می‌شود. اضطراب، اختلال خواب، افزایش فشار خون، تپش قلب، بالا ‌رفتن کلسترول خون، تشدید علائم پیش‌از قاعدگی و... بعضی از عوارض مصرف زیاد کافئین است. از سوی دیگر مطالعات نشان داده کودکانی که از سن کم شروع به مصرف نوشابه می‌کنند، چنان به کافئین آن وابسته می‌شوند که در بزرگسالی به شکلی ناخواسته یک نوشابه‌خور حرفه‌ای خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها