صادق واعظ زاده معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به ابلاغ آیین نامه تسهیل دسترسی نوآوران ایرانی به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه های کشور گفت: ارزش تقریبی امکاناتی که در اختیار این افراد قرار می گیرد حدود 100 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر: ۲۰۸۴۱۰

به گزارش واحد مرکزی خبر ، واعظ زاده افزود: این آیین نامه 1000 دستگاه ، مرکز و موسسه را از جمله 100 شرکت ، 200 آزمایشگاه ،‌ پارکهای علم و فناوری و پژوهشگاهها ،‌ بانکها و بیمه های دولتی شامل می شود.

وی گفت: نوآورانی می توانند از این امکانات استفاده کنند که حداقل دارای یک طرح جدید باشند که برای اجرای آن تلاش کرده و به نتایج مشخصی دست یافته اند و یا طرح آنان قابلیت عملیاتی شدن و بهره برداری را داشته باشد.

رئیس بنیاد نخبگان افزود: براساس آئین نامه تدوین شده ، لازم نیست نوآوران ، عضو این بنیاد یا هر دستگاه یا انجمن خاص باشند و یا مدرک تحصیلی به منظور استفاده از امکانات دستگاهها را دارا باشند .

وی اضافه کرد:امکانات و تسهیلات مشمول این آیین نامه که دستگاهها باید در اختیار نوآوران قرار دهند شامل کتابخانه ها ، پایگاههای اطلاع رسانی ، اسناد و مدارک علمی ؛ فضا و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی ؛ امکانات پیشرفته و تخصصی ، در اختیار گذاشتن نتایج مطالعات و پژوهشهای انجام شده مرتبط با نوآوری فرد مراجعه کننده ؛ فراهم کردن امکان بازدید نوآوران از کارخانجات ، پژوهشگاهها ، کارگاهها و نظایر آن و ارائه راهنمایی و مشاوره علمی و تخصصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: دستگاههای مشمول این آیین نامه موظفند دستورالعمل ارائه تسهیلات به نوآوران را به صورت شفاف و روشن و با چارچوبی که این معاونت در اختیارشان قرار خواهد داد در اسرع وقت تنظیم کنند و به اطلاع عموم برسانند.

وی افزود: نوآوران متقاضی از این امکانات می توانند تقاضای خود را درباره استفاده از امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود و اطلاعات مربوط به آن را به دستگاه مربوط ارائه کنند و دستگاه یا موسسه مورد نظر نیز در مدت یک ماه طرح و اطلاعات را بررسی و نوع خدمات و امکانات و زمان استفاده از آن را اعلام کند.

واعظ زاده اضافه کرد: دستگاهها به حفظ اسرار طرحها و مالکیت فکری آن موظفند ‌و دستاوردهای علمی و فناورانه نوآوران متعلق به خود آنهاست.

وی با بیان اینکه دستگاهها نباید در قبال ارائه خدمات و در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات وجهی از نوآوران اخذ کنند و یا درباره مالکیت معنوی طرح اجرا شده سهمی برای خود قائل شوند افزود: دستگاهها در صورتی می توانند دراین مالکیت سهمی داشته باشند که با نوآوران قبل از اجرا شدن طرح توافقنامه کتبی امضا کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود : با توجه به اینکه استفاده از امکانات و تجهیزات به ویژه در غیر ساعات اداری هزینه هایی از جمله هزینه استهلاک را در بر دارد ، معاونت برنامه ریزی و توسعه راهبردی رئیس جمهور اعتباری را برای دستگاههای مشمول آیین نامه در قانون بودجه هر سال در نظر خواهد گرفت.

وی گفت :اعتبار لازم برای اجرای این آیین نامه برای ماههای باقیمانده از سال 87 نیز از محل اعتبارات پیش بینی نشده تامین خواهد شد .

واعظ زاده افزود: اجرای این آیین نامه به صورت غیر متمرکز خواهد بود و نیازی به مراجعه نوآوران به بنیاد ملی نخبگان نیست و دستگاهها می توانند در چارچوب دستورالعمل خود برای استفاده نوآوران از امکانات و تجهیزات شان عمل کنند و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بر عملکرد آنان نظارت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها