هامبورگ، شهر شمالی زیبای کشور آلمان مدت‌هاست که در انتظار اوجگیری دوباره تیم فوتبال این شهر است، اهالی فوتبال در این شهر هنوز به یاد سال 1983 روزگار می‌گذرانند و این زمانی است که هامبورگ برای اولین و آخرین بار در تاریخش قهرمان مسابقات باشگاه‌های اروپا شد. هامبورگ در سال‌های گذشته با وجود سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و حمایت همه‌جانبه تماشاگرانش، هرگز نتوانسته یک تیم همواره قدرتمند باشد این تیم دقیقا در سال‌هایی که با امیدواری وارد رقابت‌‌های بوندس‌لیگا شده است با افت روبه‌رو شده و نتوانسته به انتظارها پاسخ دهد. آمدن مارتین یول هلندی در فصل جدید را خیلی‌ها جدی نگرفتند و حداکثر این تیم را تیمی برای رده‌های میانه بالا ارزیابی کردند؛ اما ظاهرا این مرد هلندی کارکشته به هامبورگ آمده تا دوران باشکوهی را پشت سر بگذارد و بعد از مدت‌ها هامبورگ را به جمع مدعیان برساند.
کد خبر: ۲۰۵۸۷۲

باشگاه قدیمی و معتبر هامبورگ در سال 1887 پی‌ریزی شد، اما سال‌ها طول کشید تا به شکل کنونی‌اش درآید. طی سالیان القابی چون قرمزپوشان و دایناسورها بر این تیم نهاده شده است. دوران طلایی هامبورگ، اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 بود که آنها با ستارگانی چون اولی اشتاین، مانفرد کالتز، هورست هروبش و کوین کیگان پا به پای بایرن مونیخ حرکت می‌کردندو همراه با کلن مثلث مدعیان بوندس‌لیگا را تشکیل می‌دادند. از سال 1979 تا 1983 هامبورگ با طلایی‌ترین بازیکنان تاریخ خود، سه قهرمانی آلمان و یک قهرمانی اروپا را جشن گرفت. این موفقیت‌ها با دو مربی خارجی امکان‌پذیر شد. برانکو زبچ یوگسلاو و ارنست هاپل اتریشی نام خود را برای سال‌ها در باشگاه هامبورگ به یادگار گذاردند. بعد از این دوران، روزهای خوب باشگاه هامبورگ به پایان رسید در سالیان اخیر مربیانی چون کورت یارا، کلاوس تاپ مولر، توماس دال و هوب استیونس، هدایت هامبورگ را به عهده داشته‌اند، اما هامبورگ هیچ‌گاه افتخاری کسب نکرده است. هامبورگ در طول این سال‌ها تیمی بوده که دائما از اعتماد به نفس کافی برخوردار نبوده است. آنها  به صورت یک سال در میان به تیمی بالای جدولی تبدیل می‌شدند و در سال بعد که امید به آنها  بسیار بود، به رده‌های پایین جدول فرو می‌افتادند و بعد از تلاش زیاد خود را به میانه‌های جدول می‌رساندند در چهار دوره آخر بوندس‌لیگا این تیم به ترتیب هشتم، سوم، هفتم و چهارم شده است.

یک هلندی دیگر

با پایان فصل 2008 - 2007 بوندس لیگا، هامبورگ با کسب رده چهارم بعد از بایرن مونیخ، وردربرمن و شالکه به رتبه چهارم دست یافت و راهی جام یوفا شد. همان‌طور که از قبل اعلام شده بود، هوب استیونس مربی هلندی هامبورگ از این تیم جدا شد. استیونس که نزد هواداران هامبورگ به چهره‌ای محبوب تبدیل شده بود، به دلیل بیماری شدید همسرش که احتیاج به مراقبت داشت، ترجیح داد به کشورش هلند بازگردد و مربیگری آیندهوون را در دست گیرد تا بیشتر در کنار همسرش باشد.

با رفتن استیونس نام‌های زیادی برای هامبورگ مطرح شد، اما مسوولان هامبورگ خیلی زود با مارتین یول که مربی سابق تاتنهام بود و همچون استیونس از مکتب فوتبال هلند می‌آمد به توافق دست یافتند یول در مدت 3 سال مربیگری‌اش در تاتنهام، این تیم را به تیم پنجم لیگ برتر بعد از چهار غول انگلیسی تبدیل کرد، ولی از آنجا که مسولان باشگاه تاتنهام می‌خواستند این تیم پا به پای چلسی، منچستر یونایتد، آرسنال و لیورپول حرکت کند، در یک دوره بحرانی که تیم لندنی خوب نتیجه نمی‌گرفت، عذر یول را خواستند و خوانده راموس را جانشین وی کردند.

مارتین یول برای بازسازی این تیم از رئیس باشگاه برندهوفمن اختیار کامل گرفت و در یک خانه تکانی اساسی اکثر نیروهای مازاد تیم را که به کارش نمی‌آمدند کنار گذاشت.

تحول‌

ماجرا به همین جا ختم نشد. در ادامه فصل نقل و انتقالات دو انتقال دیگر تن فوتبالدوستان هامبورگی را لرزاند. رافائل فاندرفارت ستاره هلندی و همه کاره هامبورگ سرانجام به رئال مادرید انتقال یافت و ونسال کمپانی مدافع تازه اوج گرفته و بلژیکی هامبورگ به منچسترسیتی انگلیس رفت که راحت‌تر از هر تیمی پول خرج می‌کرد.  یول اما چندان بیکار هم نبود که همه مهره‌های کلیدی‌اش را به فروش برساند و کسی را هم به تیمش نیاورد. او برای تقویت خط دفاعی تیمش الکس سیلوا را از سائوپائولوی برزیل گرفت. این مدافع 22 ساله در تیم المپیک برزیل، در طول المپیک پکن بازی‌های تاثیرگذاری ارائه کرد و بغیر از هامبورگ از چند تیم انگلیسی هم پیشنهاد داشت. مارسل یانسن مدافع کناری ملی‌پوش بایرن مونیخ، یک خرید حرفه‌ای از سوی یول بود. این انتقال از آنجا حائز اهمیت است که معمولا بایرن مونیخ بازیکنان ملی‌پوش و آلمانی خود را نمی‌فروشد و اگر هم بفروشد به تیم‌های خارجی می‌فروشد تا مقدمات قدرتمند شدن رقبای داخلی اش را آماده نکرده باشد.

تیاگونوس هافبک ملی‌پوش تیم فلومینزه دیگر خرید قابل توجه هامبورگ بود. نوس هم مثل الکس سیلوا در المپیک پکن حضور داشت و مدال برنز را به گردن آویخت. با آمدن این بازیکن تکنیکی که اخیرا مرد ثابت دونگا در تیم ملی برزیل شده است، جای خالی رافائل فاندرفات در پست هافبک هجومی و آزاد پر شد.

آخرین خرید مارتین یول، یک مهاجم کروات به نام ملادن پتریچ از بوروسیا دورتموند بود، پتریچ فصل گذشته 29 بار برای دورتموند بازی کرد و 13 گل به ثمر رساند. او برای قرار گرفتن در ترکیب هامبورگ باید با هموطنش اویستا اولیچ و خوسه پائولو گرروی پرویی بجنگد و مسلما آمادگی این بازیکنان و حمایت خط میانی از مهاجمان اهمیت زیادی در نتایج هامبورگ خواهد داشت. هامبورگ فصل قبل تنها 47 گل به ثمر رساند که یکی از مشکلات اصلی این تیم برای رسیدن به 3 رتبه اول جدول بود. مارتین یول برای آن‌که تیمش را به طور کامل بازسازی کرده باشد، دیوید یارولیم را به عنوان کاپیتان جدید تیمش جانشین فاندرفارت کرد و وظایف جدیدی برای تک تک بازیکنانش در نظر گرفت و جالب آن‌که اکثر این تغییرات تا اینجای فصل مثبت ارزیابی می‌شوند، چرا که هامبورگ نتایجی فوق‌العاده گرفته و در بین مدعیان قرار دارد.

از فصل تابستان و در بازی‌های آمادگی، گوشه‌هایی از این آمادگی در بین بازیکنان هامبورگ دیده می‌شد.

برای مثال هامبورگ با شرکت در جام امارات که به میزبانی باشگاه آرسنال برگزار شد، در حضور تیم‌های قدرتمندی چون رئال مادرید، یوونتوس و تیم میزبان عنوان نخست را به خود اختصاص داد.

سلاطین بازگشت‌

هامبورگ در هفته نخست بوندس لیگا در ورزشگاه آلیانس در حالی که با 2 گل از بایرن مونیخ قدرتمند پیش افتاده بود، حریف را 2  2 متوقف کرد و در پی آن کارلسروهه را یک  2 مغلوب کرد. در هفته سوم انگیزه و روحیه بازیکنان هامبورگ بیشتر مشخص شد. آنها بازی 2 بر صفر باخته در خانه آرمینیا بیلفیلد را 2  4 بردند و در پی آن در هفته چهارم زمانی که در خانه با 2 گل از بایر لورکوزن عقب افتاده بودند، با 3 گل از 3 مهاجمشان گررو، اولیچ و پتریچ 3 امتیاز ارزشمند را از یکی از تیم‌های قدر بوندس‌لیگا گرفتند.

به این ترتیب هامبورگ در 3 بازی از 4 مسابقه‌ای که انجام داده، بازی‌های باخته را با تساوی و پیروزی به پایان رسانده است تا بتوان لقب سلاطین بازگشت را برای آنها در نظر گرفت.

تولد یک ستاره‌

یول که به سیستم 2-4-4 علاقه‌مند است، دیوید یارولیم، نایجل دی یانگ، تیاگونوس و پیوتر تروخوفسکی را در میانه زمین به کار می‌گیرد. در این بین تروخوفسکی درخششی فوق تصور داشته است. این بازیکن 24 ساله که مثل کلوزه و پودولسکی اصلیتی لهستانی دارد، از استعدادهای درخشانی است که بایرن مونیخ قدرش را ندانسته است.

تروخوفسکی بعد از آن‌که در سنت‌پائولی‌‌هامبورگ با مفاهیم اولیه فوتبال به طور اصولی آشنا شد، به بایرن مونیخ رفت و 4 سال در تیم‌های جوانان و «ب» بایرن بازی کرد. در سال 2005 بعد از آن‌که تروخوفسکی فقط 13 بار در تیم اصلی بایرن مونیخ بازی کرده بود، مسوولان‌هامبورگ با وی قرارداد بستند. این بازیکن تکنیکی و کوتاه‌قامت که عضو سابق تیم ملی جوانان آلمان است هم‌اکنون از اعضای ثابت تیم ملی بزرگسالان آلمان به شمار می‌رود و بتازگی در بازی‌های انتخابی جام جهانی برابر لیختن‌اشتاین و فنلاند خوش درخشیده است. تروخوفسکی تا اینجای بازی‌ها 3 پاس گل داده است تا همگان او را با توماس هسلر، فوتبالیست برجسته دهه 90 آلمان مقایسه کنند.

اهداف‌

نگرانی مارتین یول در حال حاضر؛ادامه روند کنونی‌هامبورگ و جلوگیری از افت بازیکنان است. تجربه نشان می‌دهد هر تیم در طول یک فصل به هر حال یک یا چند دوره افت دارد و تلاش یول هم‌اکنون بر این است که بازیکنان را از افت جسمانی دور نگه دارد. موضوع مهم دیگر جلوگیری از غرور بازیکنان به خاطر نتایج مثبت آغاز فصل است. یول آرزو می‌کند بازیکنان کلیدی‌اش نظیر متایسن یارولیم، تروخوفسکی و گررو دچار آسیب‌دیدگی نشوند، چون‌هامبورگ مثل بایرن مونیخ نیست که برای هر مهره‌ای یک جانشین طراز اول داشته باشد. اگر‌هامبورگ دچار این مسائل و مشکلات نشود، می‌توان امیدوار بود‌هامبورگ در این فصل جدال نزدیکی با بایرن‌مونیخ و شالکه برای قهرمانی در بوندس‌لیگا داشته باشد. ضمنا هدف دوم‌هامبورگ رسیدن به مراحل نهایی رقابت‌های جام یوفا است؛ جامی که هنوز در ابتدای راه قرار دارد، اما می‌توان‌ هامبورگ را در کنار تیم‌هایی مثل میلان، سویا، والنسیا و منچسترسیتی از مدعیان قهرمانی دانست.

مزدک میرزایی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها