در نشستی با سران و نمایندگان احزاب مطرح شد:

طرح کردان برای نشاط ملی در کشور

"علی کردان" وزیر کشور از تدوین طرحی از سوی وزارتخانه تحت امرش برای تحقق نشاط ملی در کشور خبر داد و خواستار همکاری احزاب در این زمینه شد. وی گفت که این طرح تقویت آرامش عمومی و راحتی مردم را دنبال می کند و وزارت کشور با سرعت به دنبال تصویب و اجرای آن است.
کد خبر: ۲۰۲۶۴۹

به گزارش ایرنا، کردان این موضوع را در دیدار با شماری از نمایندگان مجلس، اعضای خانه احزاب ایران و دبیران و نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی از جمله "مهدی کروبی" دبیرکل حزب اعتماد ملی، "یدالله طاهرنژاد "دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، "رضا طلایی نیک" دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، "علی اکبر مرتضوی کیاسری" رئیس مجمع جانبازان وایثارگران انقلاب اسلامی ، "اعظم طالقانی" دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی و " امیر محبیان" از موسسان حزب نواندیشان ایران اسلامی بیان کرد.
  
وزیر کشور در این نشست، بدون آنکه جزییات طرحش را فاش کند، گفت که بنا دارد از مجاری گوناگون آن را سریعا به تصویب رسانده و اجرا کند و در این زمینه می خواهد نظر "دوستان احزاب " و نحوه مشارکت آنها را هم بداند.

کردان افزود:" پیشنهادم این است که در مساله نشاط ملی کشور یک کار همگانی انجام شود تا زمینه آرامش عمومی در کشور را فراهم کنیم. همه ما می خواهیم مردم راحت باشند، احزاب و حتی کسانی که به صورت فردی و گروهی کار می کنند علاقه مند هستند که حاصل فکر و خدمت شان منجر به رفاه و آرامش مردم شود."

وی ، "تعامل و گفت وگوی همه جانبه ‘" عدم تکیه بر فروع و مبنا قراردادن اصول " و " هم افزاری در نقاط اشتراکی " را سه راهکار برای ایجاد نشاط ملی در کشور برشمرد و تصریح کرد: این راهکارها می تواند زمینه رشد مردم سالاری دینی را در کشور فراهم سازد.

وزیر کشور افزود:"من به استناد قانون اساسی، سند چشم انداز 20 ساله، سیاست های کلی کشور و برنامه چهارم پنجساله توسعه کشور بحث نشاط ملی را مطرح کردم و فکر می کنم اگر همه کمک کنیم می توانیم نشاط ملی را که در برگیرنده تمام حوزه های کشور است، محقق سازیم."

                                                              یک اتفاق مبارک

کردان  در بخش دیگری از سخنانش، برگزاری نشست با احزاب و گروه های سیاسی را " اتفاقی مبارک" توصیف کرد و با اشاره به قدمت اندک دموکراسی در دنیا و فرآیند آن، گفت که مردم سالاری دینی به درازی عمر اسلام است.
 
وی، تاسیس جمهوری اسلامی در ایران یعنی به قدرت رسیدن اسلام برای اعمال قدرت در حوزه های اجتماعی و سیاسی را نمونه بارز مردم سالاری دینی خواند و اظهارداشت: این خود نشان می دهد که مردم سالاری دینی در متن مکتب ما از بدو تاسیس وجود داشته است.

وزیر کشور با اشاره به تلقی آمریکایی ها از دموکراسی افزود: فهم برخی این است که آمریکا مهد دمکراسی است اما در این کشور قانون شنود از مکالمات شهروندان را رسما تصویب و اجرا می کنند، از بدرفتاری با زندانیان گوانتانامو هیچ ابایی ندارند، ‌در افغانستان و عراق جنایت می کنند ، به طور رسمی به خاک پاکستان حمله ور می شوند و  اقداماتی غیر انسانی در آمریکای لاتین انجام می دهند.

به عقیده کردان، همه اینها در چارچوب دموکراسی غربی تعریف شده است در حالی که در مردم سالاری دینی بدون رعایت مسائل شرع جوازی به کسی داده نمی شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: خداوند انسان را آفرید که در امور زمینی مداخله کند اما اگر غفلت کند مرتکب گناه شده است و برپایه دین مجازات می شود.

وی گفت: در مردم سالاری دینی کسب قدرت از مجاری دین توصیه شده است . ما جوازمان را درحوزه دین داریم و در نتیجه بهتر است همه دراین مسیر گام برداریم .

کردان با بیان اینکه همه ما، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را پایه اصلی کار در این نظام قرار داده ایم ، اظهار داشت : شکل گیری ساختارهای حکومتی که یک بخش آن احزاب است در چارچوب همین قانون اساسی است که به عنوان میثاق ملی و منشور ملی ایرانیان و خون بهای شهدا در کشورمان از ]آن یاد می شود.

وی تاکید کرد: وزارت کشور همه همت خودش را معطوف می کند تا در چارچوب اصل 9 قانون از تمامی ظرفیت ها برای پاسداشت منافع ملی استفاده شود. در این چارچوب پاسدار استقلال وتمامیت کشور باشیم و در چارچوب مردم سالاری دینی قدم برداریم.

وزیر کشور تصریح کرد: اصل 20 قانون اساسی حمایت یکسان از همه را در لوای قانون پیش بینی کرده و تکلیف همه ما این است که این امر محقق شود.

کردان با بیان اینکه مبنا و ملاک کار دین است، خاطرنشان کرد که دراین جهت اصل 26 قانون اساسی همه ما را مقید به قیود عقلایی کرده است . باید پاسدار اصول استقلال کشور باشیم ، آزادی و حقوق شهروندی را با رعایت حقوق عمومی پیگیری کنیم و وحدت ملی کشور را تقویت سازیم.
 
وی با تاکید به اینکه موازین اسلامی دائما باید در دستور کار ما باشد تا اساس جمهوری اسلامی ایران نقض نشود، گفت: اصل هشتم قانون اساسی تعیین کننده مبنای مردم سالاری دینی است و چگونگی ارتباط حاکمان با مردم و گردش قدرت را توضیح می دهد.

وزیر کشور به اصل 168 قانون اساسی اشاره کرد و افزود:باید تعامل بین نخبگان ، احزاب و تصمیم گیران کشور را به گونه ای فراهم کنیم تا از این ظرفیت بتوانیم استفاده مناسب را ببریم.

کردان در پایان سخنانش گفت که " فضای بحث در این نشست بهترو مثبت تراز بحث های در فضای اداری کشور" بود.

وزیر کشور که پس از استماع نظرات حاضران در نشست سخن می گفت، خاطرنشان کرد: برآیند مباحث مطرح شده نشان می دهد که در مجموع احزاب نهایت وفا وهمدلی با جمهوری اسلامی ایران و اصول مسلم قانون اساسی را دارند و در پیشنهادات طرح شده ظرفیت کار کارشناسی وجود دارد .

کردان ، این جلسه را جلسه آشنایی و کلید همکاری ها دانست و وعده داد که نشستهای خود را با نمایندگان احزاب و تشکلهای سیاسی کشور ادامه دهد.

وی تاکید کرد:وزارت کشور مسئولیت اصلی دفاع وصیانت از حقوق شهروندی را به عهده دارد و باید با کمک احزاب تمام بضاعت خود را برای صیانت از این اصل به کار گیرد.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها