فرش قم از دیرباز تاکنون از لحاظ کیفی شهره عام و خاص بوده و به لحاظ کمی نیز همواره بخش قابل توجهی از بازار داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۲۰۲۱۶۲


 با این حال طی یکی دو سال اخیر، به موازات کاهش تولید و صادرات فرش دستباف در کل کشور، فرش قم نیز در حوزه تولید و صادرات با افت کمی روبه‌رو بوده است. به اعتقاد کارشناسان فرش، تورم جهانی یکی از دلایل اصلی این رکود است.
به گفته غلامرضا اخوان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم، تولید فرش قم در سال گذشته به نسبت سال ماقبل آن حدود 20 درصد کاهش داشته است.
او می‌گوید: در شرایط کنونی به علت تورم و گرانی موجود در کشور، مبلغ ناچیزی عاید بافندگان فرش می‌شود که همین باعث بی‌رغبتی بافندگان فرش از یکسو و کاهش صادرات آن به خارج، از سوی دیگر موجب کاهش تولید فرش دستباف در قم شده است.
اخوان همچنین با بیان این که با وجود افت تولید، یک‌دهم حجم صادرات فرش دستباف کشور مربوط به استان قم است، می‌گوید: در سال گذشته مجموعا چیزی در حدود 50 میلیون دلار فرش دستباف از قم به خارج از کشور صادر شد، در حالی که این میزان طی دو سه سال گذشته، بین 70 تا 80 میلیون دلار بوده است.
وی با اشاره به فعالیت حدود 40 هزار بافنده فرش در استان قم، ادامه می‌دهد: کیفیت فرش دستباف قم بدون اغراق در رتبه نخست کشوری قرار دارد که البته خوشبختانه این کیفیت در راستای رقابت در عرصه صادرات، روز به روز در حال بهتر شدن است.
رضا محمدبیگی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان قم که اتفاقا خود عضو هیات‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم هم هست، در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به افت 20 درصدی صادرات فرش دستباف قم اظهار کرد: در حال حاضر دست‌کم یک‌سوم کل حجم کالاهای صادراتی استان را فرش دستباف تشکیل می‌دهد که این خود نشان می‌دهد هنوز هم فرش دستباف قم حرف اول را در عرصه صادرات به بازارهای جهانی می‌زند.
وی که صادرکننده نمونه فرش قم در سال‌های 82 و 83  است، در ادامه می‌گوید: با توجه به این که در اوضاع کنونی، کشورهایی چون چین و هند به طور جدی وارد عرصه رقابت در بازار جهانی فرش شده‌اند، ما اگر بخواهیم در زمینه صادرات فرش در بازارهای بین‌المللی، حرفی برای گفتن داشته باشیم، چاره‌ای نداریم جز آن که محصول خود را با کیفیتی برتر و با قیمتی مناسب عرضه کنیم، ضمن آن که ذائقه و سلیقه مشتری خود را بدرستی بشناسیم.
وی همچنین خواستار اعطای تسهیلات تشویقی بیشتر به صادرکنندگان فرش از سوی دولت شده و بیان می‌کند: یکی از مهمترین کارهایی که دولت برای جبران تورم فعلی می‌تواند بکند، این است که ارز حاصل از صادرات را گران‌تر از قیمت روز از صادرکننده خریداری کند.
مصطفی کرمانشاهی، صادرکننده فرش قم نیز معتقد است: به علت کم‌رغبتی اروپایی‌ها برای خرید فرش دستباف و جایگزینی فرش ماشینی به جای آن، هم‌اکنون عمده صادرات فرش ایران به کشورهای همسایه بویژه حاشیه خلیج‌فارس است.
حسن صادق‌زاده، صادرکننده قمی فرش دستباف نیز با بیان این که به علت افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف، سالانه در حدود 10 تا 20 درصد صادرات فرش کاهش یافته، می‌گوید: در حال حاضر 90 درصد فرش تولیدی در قم صادراتی است و تنها 10 درصد وارد بازار داخل کشور می‌شود.

قم ــ خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها